25 jaar bio in de Oostenrijkse handel

De komst van Naturkind, de nieuwe bio-supermarkt van de Duitse retailer Edeka, baarde dit jaar veel opzien. Tenminste in de Duitse handelsbranche. Edeka wil met de bio-supermarkten nog meer van de populariteit van bio profiteren. Het is bekend dat consumenten voor bio dieper in de buidel tasten – voor sommige producten betalen ze meer dan 50 procent meer dan voor de conventionele tegenhanger.

Strijd om klanten
De strijd om de milieubewuste clientèle heeft in Duitsland een nieuwe fase bereikt. In Duitsland is het pas sinds een paar jaar mogelijk om bio-producten ook bij de discounter te kopen. In Oostenrijk zijn de consumenten hier al een eeuwigheid mee vertrouwd. Exact 25 jaar geleden sprongen de Oostenrijkse supermarktketens Billa en Merkur met het merk Ja! Natürlich al voor het eerst in op het thema. Spar en co volgden enige tijd later. Discounter Hofer liet zich nog een beetje tijd. Handelsgigant Rewe Austria somde ter gelegenheid van de ronde verjaardag een dag lang op wat er aan de bio-producten te loven valt: diervriendelijke dierhouderij, geen gebruik van palmolie, Oostenrijkse herkomst en nog veel meer. Het Rewe-concern haalt met haar biomerk inmiddels bijna een half miljard euro omzet.

Oostenrijk heeft het daadwerkelijk ver gebracht wat betreft biologische landbouw. Het land is weliswaar niet wereldkampioen inzake biologisch, maar kijkt men alleen naar Europa dan heeft Oostenrijk met 24.000 bio-bedrijven en een kwart van het landbouwareaal het hoogste bio-aandeel. In Duitsland gaat het om minder dan tien procent. Dat alles ook dankzij een toekomstgerichte landbouwpolitiek en ijverige marketing. De Oostenrijkse consumenten kiezen veel vaker voor biologische producten dan de Duitsers, de markt groeit nog steeds – in 2018 naar een goede 1,93 miljard euro. 80 procent van de omzet wordt in de supermarkten behaald. De voorschriften voor de eigen bio-merken van de handelsketens zijn inmiddels strenger dan de voorschriften van de bio-richtlijnen van de EU. Men probeert elkaar met dierenwelzijn en andere beloftes te overtreffen. Minder dan één vijfde wordt via directe verkoop of in de vakhandel behaald. Kleine gespecialiseerde retailers hebben het niet bepaald makkelijk ten aanzien van de overmacht van de supermarkten en hun vroege entree in de biomarkt.

Aandeel zou kunnen stijgen
Desondanks is bio een succesverhaal, waar ook de handel een maatgevend aandeel aan heeft. Dat zegt niet alleen de handel zelf, maar ook de grootste Oostenrijkse bio-vereniging Bio Austria. "Er waren immers al in de vroege jaren '90 bio-producten in de handel, dat verdient erkenning“, aldus Markus Leithner van Bio Austria. Het aandeel aan bio-producten en grondstoffen uit Oostenrijk zou echter nog kunnen stijgen, vindt hij.

Bron: Der Standart


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven