Sensoren in wegdek meten bandenspanning

Slimme bandenspanningsmeter op N279 in gebruik

De slimme bandenspanningsmeter op de N279 – traject Asten/Veghel - is in gebruik genomen. Deze bandenspanningsmeter geeft ‘realtime’ inzicht in de eventuele afwijking van de band. Het blijkt namelijk dat maar liefst 41% van de pechgevallen bij vrachtverkeer veroorzaakt wordt door een te lage bandenspanning, zo meldt SmartwayZ.NL. 

Sensor in het wegdek
De slimme bandenspanningsmeter is in feite een sensor die verwerkt is in het wegdek. Door erover heen te rijden, krijgt de chauffeur direct te zien hoe het gesteld is met de status van de band. Dit gaat via een digitaal bord dat bij de sensor geplaatst is: een DRIP. Op termijn wordt het mogelijk om dit via eigen systemen te kunnen zien, bijvoorbeeld via de boordcomputer.

SmartwayZ.NL richt zich met deze bandenspanningsmeter in eerste instantie op het vrachtverkeer. De doorstroming van het verkeer stokt namelijk veel eerder door een stilstaande vrachtauto dan een personenwagen die stil staat. “De juiste bandenspanning blijkt een belangrijke indicator voor doorstroming, veiligheid en duurzaamheid", vertelt ook Bart Smolders, directeur van uitvoerder Heijmans Infra. "Met de juiste bandenspanning is er minder kans op files en ongelukken en minder slijtage en brandstofkosten.”

Landelijke dekking
De slimme bandenspanningsmeter is de tweede van Nederland. Op de A16 bij Rotterdam ligt er ook één. De bandenspanningsmeter in Zuid – Nederland, hoort bij het landelijk programma –‘Connected Transport Corridors’. Dat staat voor slimme mobiliteit in de logistiek, bijvoorbeeld het delen van data door overheid en markt.  

Bekijk hier de video:



Bron: Smartwayz


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven