Goede aanloop op eerste beursdag Fruit Attraction

Tholen - De Fruit Attraction in Madrid ging dinsdag 22 oktober weer van start. De hele dag was er een goede aanloop op de beurs, die in ruim tien jaar tijd is gegroeid van Spaanse producentenbeurs naar een internationaal event wat bij de hele internationale AGF-handel op de agenda staat genoteerd. Werden vorig jaar door het mooie weer veel afspraken buiten gehouden, dit jaar was het een stuk frisser en was het buiten aanmerkelijk minder druk.


Flitsende stand van V. Ros: Lionel Terry en Juan Pedro Beltran en Adriaan Breeuwsma

Nog altijd zijn de Spaanse standhouders ruim in de meerderheid, maar ook de internationale inbreng wordt steeds groter. In omvang leek de beurs in lijn met vorig jaar. Ook de timing van de beurs wordt door veel bezoekers en exposanten gewaardeerd. Bij de start van het Spaanse seizoen is het een ideale gelegenheid om de afspraken met de klanten te maken. De citruscampagne is onderweg en hetzelfde geldt voor kasgroenten, bladgroenten, kaki's, granaatappelen en hardfruit. Het mangoseizoen loopt alweer ten einde en het avocadoseizoen staat op punt van beginnen. 

Nu kent het seizoen wel de nodige uitdagingen. Zo zijn de prijzen van de kasgroenten ronduit beroerd gestart. Na de goede start van vorig jaar werd er dit jaar vroeg geplant, maar dit jaar zit er geen hitte in Noordwest-Europa in de weg, waardoor de hele aanvoer op één hoop kwam. Gisteren leidde dat op de veilingen zelfs tot stakingen van de telers.


Michael Holslag (Fruberica) en Ger Kingma (Hagé) weten al jaren goed de weg in Spanje

Ook het Spaanse mangoseizoen kende prijstechnisch geen rooskleurige start. Het citrus kent weer andere uitdagingen, namelijk van tekort aan product. Over de gevolgen van het noodweer dat in september Murcia, Alicante en Valencia teisterde wordt door verschillende exporteurs wat laconiek gereageerd, maar gezien de overstroomde velden kunnen tekorten aan producten als ijsbergsla en broccoli niet uitblijven.

Waar de afgelopen jaren de groei van het Spaanse bio-areaal eindeloos leek, is die groei nu wat getemperd. Blijkbaar is het niet alleen goud wat er blinkt. Er wordt door de bedrijven veel aandacht geschonken aan het verpakken van de producten. Er zijn elk jaar minder plastic verpakkingen te zien en des te meer kartonnen alternatieven, hoewel er wel door meerdere partijen wordt afgevraagd welke milieuwinst hiermee wordt opgeleverd. De beurs is meer een relatiebeurs dan dat er noviteiten worden gepresenteerd. Bejo zette in haar stand in op de nieuwe Purple Sprouting Broccoli.

Spanje: Meer focus op binnenlandse markt
Prijzen op de Europese markt staan onder druk. Hierdoor zien Spaanse producenten en exporteurs steeds meer potentie op de binnenlandse markt. De grootste cooperaties investeren veel in de promotie van hun producten op de binnenlandse markt. Dat deed Trops al met mango's en nu heeft Anecoop naast de DOP Kaki Ribera del Xúquer ook een investering van 1 miljoen euro in een mediacampagne aangekondigd om de kaki's te promoten. Dit jaar wordt een volle kaki-oogst verwacht met dubbel zoveel volumes als vorig jaar. Spaanse exporteurs dringen aan bij het Landbouwministerie om nieuwe markten te openen met China als doelwit voor kersen, blauwe bessen en kaki's.

Nederland: AGF in volle breedte vertegenwoordigd
Alle Nederlandse productgroepen van hardfruit tot vollegrondsgroenten en van zachtfruit tot champignons zijn op de beurs goed vertegenwoordigd. Ten opzichte van de beurs in Berlijn zijn er wat minder toeleveranciers als standhouders aanwezig. Volgens de Nederlandse standhouders was de internationale interesse groot, met name Afrikaanse bezoekers waren er volgens hen meer dan andere jaren.

België: Veel nadruk op start hardfruitseizoen
De stemming zat er bij de Belgische standhouders al vroeg in. Dat het hardfruitseizoen is gestart, kan men goed merken aan het meegebrachte assortiment. Van rode appelen tot rode peren en van de nieuwste clubrassen tot de 'oude goude' Conference. Naast hardfruit is er een divers gamma aan wintergroenten te zien, maar ook tomaten in alle kleuren en maten ontbreken niet. 

Frankrijk: Blij met tijdstip van de beurs
Ook de Franse standhouders kunnen de Fruit Attraction in Madrid wel waarderen. Met name in de middag was het redelijk druk, maar er is deze beurs wel veel gelegenheid voor ontmoeting. De appeltelers en exporteurs zijn blij met het tijdstip van de beurs, wat ook geldt voor de aardappelhandelaren.

Italië: Interesse Indiase bezoekers
Ook de Italiaanse standhouders toonden zich tevreden. Zo werd er interesse vanuit India gemeld. In Spanje verkopen de Italiaanse exporteurs voornamelijk appelen, kiwi's en peren. Vanuit Italië worden juist weer perziken, nectarines en aardbeien gekocht. Frederico Milanese van Jingold en Stefano Pezzo van Fruitimprese vergeleken de Fruit Attraction met de PMA en gaven aan dat er in de Verenigde Staten veel aandacht is voor de telers. Ook in Europa moet er volgens hen meer nagedacht worden over het inkomen van de telers.

Griekenland/Egypte: Betere kwaliteit stands
De Grieken zagen de eerste dag als geslaagd, met redelijk veel verkeer. Wel wordt verwacht dat de tweede dag nog drukker zal zijn. Zij zijn onder de indruk van de kwaliteit van de stands ten opzichte van vorige jaren. De Egyptenaren zijn afgestapt van hun relatief saaie houten stands die ze op vrijwel alle beurzen hadden staan. In plaats daarvan is er met kleur en inhoud gespeeld, zodat de stands veel meer karakter uitstralen.


Boaz Oosthoek van Koppert Biological Systems temidden van het vrouwelijk schoon

Om 9.30 uur is de tweede van drie beursdagen van start gegaan. De beurs duurt tot 19.00 uur. Vrijdag plaatsen we een fotoreportage van het event.


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven