Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland: Edeka opent eerste bio-supermarkt

Nieuwe online supermarkt van start in Maleisië
De nieuwe Maleisische online supermarkt Mygroser is begonnen met een inschrijfproces voor klanten op de site www.mygroser.com. Consumenten kunnen tijd en geld besparen door via de online winkel hun boodschappen te bestellen. MyGroser is de eerste volledig zelfstandige online supermarkt van Maleisië. Het assortiment bestaat uit vers vlees, groente en fruit, zuivel en andere dagelijks benodigdheden voor thuis of op kantoor.
Bron: liveatpc.com 

Picnic voorziet bezorgwagens van zonnepanelen
De Nederlandse online supermarkt Picnic gaat een aantal van zijn elektrische bestelwagens voorzien van zonnepanelen. De zonnepanelen worden in een proefperiode gebruikt en worden gezien als een nieuwe stap om thuisbezorging zo duurzaam mogelijk te maken. Het pilotproject met de zonnepanelen wordt uitgevoerd in Utrecht, Amersfoort en Den Haag. Per stad wordt een bestelwagen met zonnepanelen ingezet, waarbij de panelen op het dak van de wagen zijn geïnstalleerd. Het Picnic Solar-project wordt mogelijk gemaakt door de samenwerking met Wattlab, dat applicaties voor zonne-energie ontwikkelt. Bij succes worden er meer zonnepanelen bij bestelwagens geïnstalleerd.
Bron: retaildetail.eu 

Lidl online van start in Slowakije
Slowakije is de nieuwste markt waar Lidl nu ook online van start is gegaan. De webwinkel van Lidl heeft een aanbod dat uitsluitend uit non-foodproducten bestaat. Lidl is al langer bezig om zich verder te ontwikkelen op het gebied van e-commerce. In het begin van 2019 begon Lidl met online activiteiten in drie andere landen. Ook begon de Duitse discountketen met een online non-food assortiment in Polen.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Japan: Seven & i heeft 0,8% meer omzet
Seven & i Holdings had een toename in totale groepsomzet van 0,8% tot afgerond JPY6,0bln (€49,7mld). De winst nam jaar op jaar toe met 2,8% tot JPY205,1mld (€1,7mld). De omzet van vestigingen binnen de Japanse thuismarkt bleef nagenoeg gelijk, met een toename van slechts 0,4% tot JPY488,1mld (€4,04mld). De vergelijkende winkelomzet daalde in het eerste halfjaar met 0,6%. De reden hiervoor was de afname van het winkelverkeer van 3,1%, hoewel de gemiddelde uitgaves per winkelbezoek toenamen. De keten heeft in het afgelopen halfjaar zijn winkelnetwerk vergroot met 158 nieuwe vestigingen, waardoor er nu sprake is van in totaal 21.034 Seven & i-locaties. De totale omzet van de Noord-Amerikaanse tak van het bedrijf, 7-Eleven Inc, steeg met 1,6% tot JPY1,9bln (€15,7mld). Dit kwam met name door de sterke toename in omzet van fastfood en non-foodproducten. De supermarktketen van Seven&i, Ito-Yokado, had een afname in omzet. Het totale supermarktsegment van het Japanse bedrijf daalde met 2,7% tot JPY922,9mld (€7,64mld).
Bron: retailanalysis.igd.com 

Duitsland: Edeka opent eerste bio-supermarkt 
De Duitse supermarktketen Edeka heeft zijn eerste biologische supermarkt geopend in Hamburg-Altona. De winkel is geopend onder het merk Naturkind. Het assortiment bestaat uit biologische lokale en seizoensgebonden producten, zoals onder andere vlees en kaas. Ook heeft de winkel een eigen vulstation voor melk, een salade-afdeling en een groot assortiment aan onverpakte producten. De winkel heeft een oppervlak van 500 vierkante meter, waarop 7.000 producten te vinden zijn. Het personeel bestaat uit rond de 15 medewerkers.
Bron: esmmagazine.com 

Metro in China mogelijk in handen van Wumart
De Duitse retailgroep Metro is in vergevorderd overleg over de overname van zijn Chinese afdeling. De activiteiten in China worden mogelijk overgenomen door het bedrijf Wumart. Eerder hebben geruchten over de overname geleid tot een toename van 2% voor de aandelenkoers van Metro. Metro overweegt een partnerschap met Wumart, waarbij Wumart de gehele indirecte betrokkenheid van Metro bij Metro China overneemt. De Chinese tak zou dan in handen komen van een dochteronderneming van Wumart, tegen een bedrag van €1,9mld. Metro zou een aandeel van 20% in de joint venture tussen Metro en Wumart behouden. Enige plannen voor overname zullen eerst moeten worden beoordeeld door de Chinese mededingingsautoriteit.
Bron: reuters.com 

Zuid-Korea: buurtwinkelketen accepteert cryptovaluta
CU, een grote Zuid-Koreaanse buurtwinkelketen, gaat cryptovaluta accepteren als betaalmiddel. De keten omvat meer dan 13.000 vestigingen in het land. CU wil gebruik maken van het betaalsysteem Chai om betalingen met de Zuid-Koreaanse cryptovaluta Terra mogelijk te maken. Klanten kunnen door middel van een streepjescode op de Chai-app op de mobiele telefoon met Terra betalen bij een bezoek aan een CU-vestiging. Terra is gebaseerd op de Zuid-Koreaanse munteenheid, de won, en heeft al een aantal investeringen mogen ontvangen van grote Zuid-Koreaanse bedrijven.
Bron: insideretail.asia 

VK: Lidl plant online bezorgservice
Lidl gaat in navolging van Britse ketens als Tesco en Asda ook een online thuisbezorgservice beginnen in het Verenigd Koninkrijk. Lidl maakte eerder al gebruik van eigen sites, die echter geen mogelijkheden tot online retail boden. Lidl heeft voor de online bezorgdienst een nieuwe projectmanager aangenomen.
Bron: devonlive.com 

Braziliaanse retailomzet neemt in augustus iets toe
De Braziliaanse retailomzet is in augustus voor de derde maand op rij gestegen. Volgens officiële statistieken was de toename in deze maand echter een stuk kleiner dan verwacht. De zwakke omzetgroei in augustus en een naar beneden bijgesteld overzicht van de omzet in juli wekken de indruk dat de Braziliaanse economie niet zo sterk herstelt als aanvankelijk werd gedacht. De retailomzet met uitsluiting van bouwmateriaal en auto's steeg in augustus maand op maand met 0,1%. Dat was minder dan de 0,3% die door analisten als prognose werd gesteld.
bron: reuters.com 

Uber neemt Cornershop in Chili over
Uber Technologies Inc heeft een meerderheidsbelang in de Chileense online supermarkt Cornershop overgenomen. Uber, dat vooral bekend staat om zijn taxidiensten, wil zich meer ontwikkelen op het gebied van thuisbezorging van levensmiddelen middels apps als Uber Eats. Er zijn geen financiële details over de overname bekend gemaakt. Cornershop is op dit moment actief in Chili, Mexico, Canada en Peru. Dit aantal landen wordt volgens de CEO van Cornershop, Oskar Hjertonsson, door de overname mogelijk vergroot. Cornershop levert producten aan huis van andere ketens, zoals Costco, Walmart of het Mexicaanse Chedraui.
Bron: reuters.com 

VS: FreshDirect creëert in New York meer banen dan verwacht
De online supermarkt FreshDirect heeft in de afgelopen drie jaar meer dan 1.500 nieuwe werknemers aangenomen in de Bronx in New York City. Dat is ruim meer dan de beloofde werkgelegenheid van minstens 1.000 arbeidsplaatsen, die het bedrijf eerder had beloofd. Volgens FreshDirect-CEO David McInerney is het werven van lokaal personeel in de Brons een belangrijke mijlpaal voor zowel FreshDirect als de omliggende gemeenschap. "Het onderstreept onze toewijding aan de stad wat betreft werkgelegenheid", aldus McInerney.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Mercato introduceert lidmaatschapsprogramma
Mercato, een online e-commerce-platform voor zelfstandige supermarkten, heeft de introductie van Mercato Green aangekondigd. Mercato Green is een lidmaatschapsprogramma, waarbij consumenten onbeperkt en zonder extra bezorgkosten bestellingen aan huis kunnen laten bezorgen. Bestellingen worden in meer dan 25 Amerikaanse staten op de dag zelf aan huis geleverd. Bovendien is het platform van plan om voor elke geplaatste bestelling via Mercato Green een boom te planten. Er zijn twee verschillende varianten van het Mercato Green-abonnement, die beide gebruik maken van een gratis proefperiode van 14 dagen. Het Neighbourhood-abonnement verzorgt bestellingen die tot binnen een straal van 5 kilometer van een bepaalde winkel worden geplaatst. Het City-abonnement vergroot die straal tot 16 kilometer.
Bron: businesswire.com 

VS: niet-traditionele voedselretailkanalen winnen terrein
Amerikaanse consumenten kijken steeds meer naar andere opties dan conventionele supermarkten. Zo wordt er meer gebruik gemaakt van club-winkels, winkels met een beperkt assortiment, online retailers en specialiteitszaken. Deze alternatieve kanalen zullen daarom meer groei zien, die ten koste gaat van conventionele retailkanalen zoals supermarkten en hypermarkten. Dit blijkt uit een rapport van het in Chicago gevestigde marktonderzoeksbureau Pentallect. Het bedrijf raamt de omzet van niet-traditionele retailkanalen voor levensmiddelen op $210mld (€189,0mld). In de komende vijf jaar zal de omzet van deze kanalen met 7% per jaar toenamen. Bij traditionele retail is dat volgens het rapport slechts 1%. De niet-traditionele kanalen zullen in de komende 5 jaar tot een marktaandeel komen van 30% van de totale voedingssector.

Gaia Fruit Cooperation
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Whole Foods test koffierobot 
Whole Foods Market gaat een robot-barista installeren bij zijn vestiging in Houston-Midtown. De robot is ontwikkeld in samenwerking met het in Austin gevestigde Briggo. De winkel met de koffierobot wordt op 7 november geopend. De robot van Briggo maakt gebruik van verse koffiebonen, een aantal siropen, verse zuivelproducten en het Whole Foods koffiemerk Allegro om in enkele minuten een vers kop koffie te zetten. Klanten kunnen kiezen uit verschillende soorten koffie, cappuccino, latte en andere koffie-varianten. Bestellingen worden geplaatst via een touchscreen in de winkel of via de mobiele app van Briggo.
Bron: grocerydive.com 

VS: Boodschappen doen bij Aldi het snelst, simpelst en meest efficiënt
Uit onderzoek van Kantar blijkt dat Aldi-winkels makkelijker in het gebruik zijn dan Walmart-vestigingen. Klanten kunnen sneller, simpeler en efficiënter hun boodschappen bij Aldi halen. Dit wordt bevestigd door 77% van de ondervraagde consumenten, die Aldi aanwezen als de makkelijkst te navigeren supermarkt. Ook geeft de enquête aan dat een Aldi-winkel minstens 20% sneller in het gebruik is dan een Kroger- of Walmartwinkel. Elk detail van de winkelruimte van een Aldi-vestiging is bewust ontworpen om een gestroomlijnde winkelervaring te geven, zodat de consument precies kan vinden wat hij of zij nodig heeft.
Bron: prnewswire.com 

VS: Food Lion To-Go afhaaldienst wordt uitgebreid
Food Lion gaat zijn Food Lion To-Go afhaaldienst uitbreiden naar 50 winkels in Delaware, North Carolina, South Carolina en Virginia. Bij elke nieuwe locatie werd op 14 oktober een openingsceremonie gehouden, waarbij elke eerste geplaatste bestelling via de afhaaldienst zonder extra kosten werd verwerkt.
Bron: progressivegrocer.com 

 

Denemarken: Coop start initiatief om leveranciers te helpen
Coop Danmark's dochteronderneming, Coop Crowdfunding, heeft een plan gelanceerd om Deense voedselleveranciers te helpen groeien. Samen met non-profitorganisatie CONNECT Denemarken zal Coop via deze regeling advies geven over bedrijfsontwikkeling, inkoop en marketing. Alles is gericht op kleine en middelgrote voedselproducenten in Denemarken. In een reactie op het partnerschap zei Coop Amba, eigenaar van Coop Crowdfunding en Coop Denemarken: "We willen de nummer één zijn in de ontwikkeling van nieuwe voedingsmiddelenbedrijven om vernieuwing in onze industrie te creëren en nieuwe en betere boodschappen voor onze klanten te garanderen."
Bron: retailanalysis.igd.com

België: Louis Delhaize sluit Match- en Smatch-winkels
In België heeft Louis Delhaize aangekondigd dat het zeven Match- en negen Smatch-winkels zal sluiten, resulterend in het verlies van 210 banen, na een verlies van € 22 mln in 2018. De Match-winkels die getroffen zijn door de sluitingen bevinden zich in Dinant, Erquelinnes, Eupen, Geldenaken, Moutsier-sur-Sambre, Nijvel en Spa. De te sluiten Smatch-winkels bevinden zich in Deinze, Ertvelde, Ingelmunster, Jupille, Koksijde, Merchtem, Ougrée, Waarschoot en Zomergem. Afgezien van deze winkelsluitingen zal Louis Delhaize € 40 mln investeren in winkelrenovaties, lokale, verse en biologische producten en differentiatie tussen beide merken. De winkelier zal ook opties voor het online bestellen en levering aan huis verkennen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Frankrijk: Carrefour voltooit de verkoop van belangen in Cargo Property Assets aan Argan
De Carrefour Group maakt bekend dat het de overdracht van het volledige aandelenkapitaal van Cargo Property Assets aan Argan heeft afgerond. Argan is een beursgenoteerde vastgoedonderneming die gespecialiseerd is in logistiek onroerend goed. Carrefour ontving daarvoor een ​​vergoeding gelijk aan 288 mln euro, waarvan 80% in contanten en 20% in Argan-aandelen. Carrefour bezit nu ongeveer 5% van het aandelenkapitaal van Argan. Deze operatie zal bijdragen tot het bereiken van het Carrefour 2022-plan om tegen 2020 circa 500 mln euro aan niet-strategische vastgoedactiva af te stoten.
Bron: businesswire.com

Oostenrijk: SPAR rouwt om overlijden grondlegger Luis Drexel
SPAR Oostenrijk meldde: "Op dinsdag 15 oktober overleed Luis Drexel, op 95-jarige leeftijd. Luis Drexel, de laatste overlevende grondlegger van SPAR Oostenrijk, had een beslissende invloed op de detailhandel en speelde een sleutelrol bij het vormgeven van SPAR in Oostenrijk. Zijn overlijden is niet alleen een verlies voor SPAR, maar ook voor de detailhandel in het algemeen, wat is bewezen door het feit dat zijn werk hem vele prijzen heeft opgeleverd."
Bron: spar-international.com

Spanje: Lidl versnelt de uitrol van betalingsapp
Na een paar maanden van tests in Spanje gaat discounter Lidl zijn eigen betalingsservice, Lidl Pay, naar ten minste twee andere landen uitrollen. Het pilotproject werd begin juli gestart en volgens Twinkelmagazine is de service nu beschikbaar in alle Spaanse winkels van de discounter. Bovendien zou het bedrijf al concrete stappen hebben gezet om de app in Denemarken en Oostenrijk te lanceren, gevolgd door Duitsland. De introductie van het nieuwe betalingssysteem heeft alles te maken met het succes ervan in Spanje: volgens digitaal marketingdirecteur Tony Alarcón zijn er al 70.000 betalingen gedaan met de app.
Bron: retaildetail.eu

VK: Leon biedt assortiment aan in Sainsbury's
De exploitant van het snelle restaurant voor gezond eten, Leon, heeft zijn eerste supermarktassortiment gepresenteerd in Sainsbury's. Het assortiment omvat sauzen, oliën en azijn die in 600 winkels worden aangeboden, en zuurdesembrood dat in eerste instantie op 32 locaties beschikbaar zal zijn en in de Sainsbury- bakkerij zal worden afgewerkt. Voor Sainsbury's helpt dit alles bij het opbouwen van zijn Future Brands-portfolio van exclusieve en onderscheidende merken van kleinschalige leveranciers. Rachel Eyre, hoofd van toekomstige merken bij Sainsbury's, zei: "We willen onze klanten verrassen met opwindende nieuwe producten en merken die ze alleen in Sainsbury's kunnen vinden. We zijn ervan overtuigd dat dit exclusieve assortiment van Leon een hit zal worden."
Bron: retailanalysis.igd.com

België: Colruyt rolt herbruikbare zakken landelijk uit
Colruyt heeft in het hele land herbruikbare zakken voor groenten en fruit uitgebracht. De beslissing volgt op een succesvolle proef die werd uitgevoerd in 51 Bio-Planet-winkels. De retailer wil alle plastic zakjes voor eenmalig gebruik vervangen door een alternatief dat tot honderd keer kan worden hergebruikt. Als onderdeel van het initiatief ontvangen alle Xtra-shoppers vijf zakken gratis bij aankoop van fruit en groenten in de Colruyt Laagste Prijzen, Spar Colruyt Group, OKay en OKay Compact-winkels. Het aanbod loopt tot 1 januari 2020 en gaat vergezeld van een campagne die is gericht op de voordelen van herbruikbare tasjes. Colruyt heeft zich er ook toe verbonden om alle plastic zakjes voor eenmalig gebruik op 2 januari 2020 te verwijderen in alle 579 voedingswinkels.
Bron: retailanalysis.igd.com

Frankrijk: Groupe Casino voltooit de verkoop van 31 verkooppunten aan Apollo Global Management
Groupe Casino heeft aangekondigd dat het de verkoop van 31 hypermarkten en supermarkten heeft voltooid. De faciliteiten zijn verkocht aan bedrijven die zijn aangesloten bij Apollo Global Management, een in de VS gevestigd private equity-bedrijf. De waarde van de winkels is € 465 mln, waarvan € 327 mln al is ontvangen, zei Casino in een verklaring. De verkoop omvat 12 Géant Casino-eigendommen, evenals 19 winkelobjecten onder de vlag van Monoprix en Casino Supermarkten. Het volgt op de ondertekening van een overeenkomst tussen Casino en bedrijven geassocieerd met Apollo Global Management in april van dit jaar.
Bron: www.esmmagazine.com

Duitse discounters verstoren Amerikaanse supermarktsector
Met eenvoudigere winkels die minder producten tegen lagere prijzen aanbieden, hebben de Duitse discounters Aldi en Lidl hun omzet aanzienlijk verhoogd. Ze nemen een groter deel van de Amerikaanse boodschappen-omzet over en dwingen zo de Amerikaanse retailers te reageren. Amerikaanse kruideniers verlagen nu de prijzen voor alledaagse producten zoals eieren en melk en voegen meer producten toe aan hun assortiment waar discounters niet om bekend staan, zoals vers voedsel, aldus The Wall Street Journal. "Ons land is binnengevallen door de Duitse retailers en ze hebben het ecosysteem behoorlijk verstoord", aldus John Ross, president en CEO van IGA Inc. Hij merkte op dat het de grootste verschuiving is voor Amerikaanse kruideniers, sinds Walmart opkwam in de levensmiddelenindustrie, in 1988. Volgens bronnen is Walmart tegenwoordig de grootste Amerikaanse levensmiddelenverkoper.
Bron: pymnts.com

US detailhandelsverkopen dalen onverwachts; teken dat de economie mogelijk inzakt
De detailhandelsverkopen in de VS daalden in september voor het eerst in zeven maanden, waardoor de vrees ontstond dat een vertraging in de Amerikaanse productiesector zou kunnen overslaan naar de consumentenkant van de economie. De Commerce-afdeling zei dat de detailhandelsverkopen vorige maand met 0,3% zijn gedaald omdat huishoudens hun uitgaven aan bouwmaterialen, online aankopen en vooral auto's hebben verminderd. De daling was de eerste sinds februari.
Bron: cnbc.com

VS: Peapod presenteert exclusief partnerschap met Nurture Life
Peapod, de grootste nationale online kruidenier, kondigde een exclusief partnerschap aan met het lokale, in Chicago gevestigde bedrijf Nurture Life, het enige voedingsmerk dat drukke gezinnen een variëteit aan vers bereide, gezonde, kant-en-klare maaltijden biedt. Peapod zal de eerste retailer zijn die individuele SKU's van de op abonnementen gebaseerde service verkoopt. Dit is het eerste initiatief in de strategie van Peapod om zich te concentreren op het bieden van een verscheidenheid aan voedzame opties voor op de eettafels in het Midwesten.
Bron: prnewswire.com

VS: Meijer kondigt uitreiking allereerste "Fred Meijer Award" aan
Cathy Cooper, Senior Director of Community Partnerships and Giving for Meijer, heeft de inaugurele Fred Meijer Award ontvangen. Dit is de hoogste blijk van waardering voor teamleden die uitgereikt wordt bij de retailer, gevestigd in Grand Rapids, Michigan. "Onze familie is verheugd om deze prijs aan Cathy uit te reiken," aldus Hank Meijer, uitvoerend voorzitter van Meijer. "Cathy is zo'n geweldige ambassadeur van ons bedrijf geweest tijdens haar 37-jarige carrière, dat het alleen maar passend is dat ze het eerste teamlid is dat deze prijs ontvangt."
Bron: prnewswire.com

VS: Kroger standaardiseert Our Brand datum-labels om voedselverspilling te verminderen
Kroger Co. kondigde het plan aan om de datumetiketten voor de Our Brand-producten te standaardiseren. Daardoor is er eenvoudigere, beter te begrijpen informatie over de productkwaliteit en de veiligheid, als onderdeel van de Zero Hunger | Zero Waste commitment. "Kroger ziet in dat voedselverspilling vaak plaatsvindt in de keukens van onze klanten, simpelweg omdat datum-labels verwarrend kunnen zijn. Dit leidt ertoe dat uitstekend en veilig voedsel regelmatig wordt weggegooid," zei Howard Popoola, Vicepresident Corporate Food Technology van Kroger. "Omdat Kroger werkt aan het tegengaan van voedselverspilling in zowel de onderneming zelf en in de gemeenschap, standaardiseren en vereenvoudigen we de etiketten van onze merkproducten, zodat onze klanten duidelijker worden begeleid."
Bron: prnewswire.com

Ahold Delhaize USA versvoorziening wordt geopend
Retail Business Services, het servicebedrijf van Ahold Delhaize USA, heeft een nieuwe versvoorziening-faciliteit geopend in North Kingston, Rhode Island, die wordt geëxploiteerd via dochteronderneming Infinity Fresh Kitchen. Volgens het bedrijf omvat de productie van versproducten in de fabriek salades, granen en pasta, boterhammen, wraps en andere items die men normaliter vindt in delicatessenzaken of supermarkten. De faciliteit zal in 2020 ook beginnen met het produceren van voorgesneden groenten en fruit.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Albertsons beleeft 7e opeenvolgende kwartaal omzetgroei
Albertsons Cos. heeft zijn financiële cijfers over het tweede kwartaal voor 2019 gerapporteerd, voor de periode eindigend op 7 september, en de meeste cijfers zijn positief. De omzet is met 2,4% gegroeid, gedeeltelijk gecompenseerd door een daling van de omzet in winkelsluitingen en lagere brandstofverkopen sinds het tweede kwartaal van 2018. Dit markeert het zevende opeenvolgende kwartaal van omzetgroei. Twee essentiële factoren in deze vergelijking zijn de groei van het eigen merk en de toenemende verkoop van e-commerce. De online thuisbezorging van Albertsons en Drive Up and Go-diensten groeiden met 40%, terwijl de eigen merken een verkooppenetratie bereikten van 25,3%, een stijging ten opzichte van 25% een jaar geleden, en hetzelfde als in het eerste kwartaal.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: