Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Yaniv Cohen van de Israëlische coöperatie Hadiklaim:

"We willen vraag creëren voor Medjoul dadels in nieuwe markten"

In 1982 waren de westerse Europese landen, het Verenigd Koninkrijk en Israël de primaire markten voor Medjoul dadels. "Als je echter wilt ontwikkelen, moet je je gaan focussen op andere markten, in plaats van hoge volumes op bestaande markten te forceren", zegt Yaniv Cohen, directeur van de Israëlische coöperatie Hadiklaim.  

Foto rechts: Yaniv Cohen

"We zien een toename in Medjoul aanvoer. Daarom willen we graag vraag creëren in nieuwe markten." De coöperatie identificeerde vier doelgebieden. "Ons eerste doel was Oost-Europa, daarna het Verre Oosten, Latijns Amerika en Afrika. Over het algemeen starten we in nieuwe markten met dadels van mindere kwaliteit. Dat is handiger omdat ze minder duur zijn. Het is hetzelfde fruit, ze zien er alleen een beetje anders uit."

"In de afgelopen jaren zijn we redelijk succesvol geweest in Oost-Europa, in landen als Polen, Tsjechië, Roemenië en Slowakije. Inwoners van die landen beginnen Medjoul dadels te consumeren", vertelt Yaniv.



"Het Verre Oosten is anders, dat is een hele eclectische regio. In India groeiden we bijvoorbeeld met 300% in de afgelopen drie jaar. Die markt verwelkomt zoete producten zoals Medjouls. In China verkopen we Medjoul echter in kleine hoeveelheden. Daar verkopen we Deglet Nour. Medjoul dadels zijn te zoet voor de Chinese smaak. We zijn aardig succesvol daar."

Hadiklaim verkoopt ook goede hoeveelheden Deglet Nour in Vietnam. "We doen ook behoorlijk goede zaken in Singapore en Thailand."

Ze zetten zich echter vooral in om hun dadels af te zetten in Japan. "We zien Japan als een hoofddoel. Het is erg moeilijk om door te dringen op de Japanse markt, maar Japan heeft een sterke economie en de mensen zijn bereid om goede prijzen te betalen."

Latijns-Amerika
De coöperatie doet al vele jaren zaken in Argentinië, maar niet in significante hoeveelheden. "Het lukte ons voor de eerste keer vorig jaar om de Braziliaanse markt binnen te komen met aanzienlijke hoeveelheden. Ons volgende doelwit is Chili", legt Yaniv uit. 

"Op dit moment is Afrika onze doelmarkt. We zien daar veel potentie. De middenklasse groeit op dat continent, maar niet alle landen kunnen de prijzen voor Israëlische dadels betalen."

Volgens Yaniv vormen globale economische veranderingen hun grootste bedreiging. "Medjoul dadels zijn de duurste dadels ter wereld. Als de economie zwakker wordt, zouden minder mensen ons product kunnen betalen. Wisselkoersen vallen constant terwijl wij proberen om de marktprijzen te handhaven.Ook concurrentie van andere landen die in staat zijn om de Medjoul veel goedkoper te produceren, zal natuurlijk altijd invloed hebben op de markt."

Yaniv zou graag willen dat de prijs van Medjoul dadels als een tweede overweging wordt gezien in het besluitvormingsproces van supermarkten. "We proberen kopers te onderwijzen wanneer we met hen praten. Het is niet altijd makkelijk. Niet iedereen onderscheidt kwaliteit en variëteit als het op dadels aankomt. Dat is ons voornaamste obstakel - om mensen te onderwijzen over dit product."

Voor meer informatie:
Yaniv Cohen
Hadiklaim
Tel: +972 (3) 6389555
[email protected]
www.Hadiklaim.co.il  

Publicatiedatum: