De tien grootste supermarktketens ter wereld qua omzet

Frankrijk: Carrefour ontkent op Casino te willen bieden
Carrefour ontkent dat de Franse retailgroep van plan is om een bod uit te brengen op concurrent Casino. Eerder meldde BFM TV dat Carrefour de mogelijkheden verkent om Casino in zijn geheel over te nemen. "Er ligt geen enkel plan of aanbod op tafel", aldus een woordvoerder van Carrefour. Casino weigerde commentaar.
Bron: reuters.com 

Amazon Europe kreeg €241mln aan belastingkrediet
Amazon heeft in 2018 voor €241mln aan belastingkrediet gekregen. Dit krediet kan bij toekomstige aanslagen voor Europese afdelingen van het bedrijf worden gebruikt om belastingheffingen te verminderen. Het krediet wordt verstrekt ondanks dat de autoriteiten in Brussel zich juist hard maakten om meer belasting van Amazon te kunnen innen. Amazon Europe is gevestigd in Luxemburg, waar de miljoenen aan omzet worden verzameld die in andere Europese landen wordt gegenereerd. In 2018 meldde Amazon Europe een bruto verlies van €493mln. De omzet steeg in datzelfde jaar met 11,6% tot €28bln.
Bron: theguardian.com 

Singapore: CASE introduceert app voor prijsvergelijking
De nieuwe mobiele app Price Kaki stelt consumenten in Singapore in staat om retailprijzen en kortingsacties van verschillende supermarkten met elkaar te vergelijken. Price Kaki is mogelijk gemaakt door de Consumers Association of Singapore (CASE), die de nieuwe app op 10 september heeft gepresenteerd. Vanaf 28 september kan de app bij wijze van pilotproject worden gedownload via Apple's App Store of Google Play. Vanaf begin 2020 zal de app in heel Singapore kunnen worden gebruikt. Met de app kunnen gebruikers veranderingen in prijs controleren. Ook kunnen gebruikers zelf actuele informatie over winkelprijzen aanvoeren, waarna ze worden beloond met tegoedbonnen.
Bron: channelnewsasia.com 

Britse consumenten winkelen vaak 's nachts online
Steeds meer Britse consumenten lijken vooral 's nachts of vroeg in de morgen online boodschappen te doen. Dit blijkt uit nieuwe statistieken van John Lewis Partnership. Volgens John Lewis wordt een op de 15 aanschaffingen uitgevoerd tussen middernacht en 6 uur 's morgens. Het aantal online aankopen dat op deze manier 's nachts plaats vindt, is van 2017 op 2018 gestegen met 23%. Volgens retailanalist Chris Field komt de nieuwe trend door de verbeteringen in technologie. "Het komt voor een deel door de nieuwste generaties aan mobiele smartphones. Ook worden retailers steeds geavanceerder op het gebied van ecommerce. "Online retailers beseffen dat als je naar een webwinkel gaat en hier niets koopt, ze extra geld uit moeten geven om je opnieuw naar de website te lokken. Daarom wordt er veel geïnvesteerd in websites en online software."
Bron: bbc.com 

Thailand: Central en JD.com lanceren app voor financiële diensten
De grootste retailer van Thailand, Central Group, en het Chinese JD.com zijn samen een nieuwe app begonnen voor financiële dienstverlening/ Met de nieuwe app kunnen het aantal diensten van lokale banken worden uitgebreid. De app heet Dolfin bevat een functie voor een elektronische portemonnee, een digitaal leenplatform en diensten voor verzekering. Voor Dolfin is onder de naam JD Central Fintech een nieuwe joint venture opgezet. Voor het einde van het jaar wil JD Central Fintech 400.000 gebruikers voor Dolfin. In het komende jaar moet dit aantal op 1,5mln staan.
Bron: reuters.com 

Saoedi-Arabië: Souq.com komt met thuisbezorging
Souq.com, dat onderdeel is van Amazon, is begonnen met de nieuwe thuisbezorgdienst Fulfilled by Souq. Consumenten in Riyadh en Jeddah kunnen voor het middaguur bestellingen online plaatsen, waarna deze diezelfde dag nog aan huis worden bezorgd. Volgens eigen zeggen is Souq.com het eerste bedrijf in Saoedi-Arabië dat op deze manier een bezorgdienst heeft opgezet. Een bestelling heeft voor SAR24 (€5,80) aan bezorgkosten. Er is verder geen minimum gesteld aan het volume van de online aanschaf.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VK: AmazonFresh introduceert on demand-optie
AmazonFresh is in het Verenigd Koninkrijk begonnen met een on demand-optie. Amazon Prime-leden kunnen nu AmazonFresh gebruiken tegen een tarief van £2,99 (€3,35) per bestelling, waarbij de bestelling een minimum waarde van £40 (€44,88) moet hebben. Prime-leden kunnen ook kiezen voor het maandelijkse abonnement waar AmazonFresh doorgaans mee werkt. Dit kost £3,99 (€4,48) per maand, waarmee onbeperkt bestellingen kunnen worden bezorgd. Door de meer flexibele optie van on demand kan Amazon nu nieuwe mogelijke gebruikers aanspreken.
Bron: retailanalysis.igd.com 

De tien grootste supermarktketens ter wereld qua omzet
Het in e-commerce gespecialiseerde marktonderzoeksbureau Edge by Ascential heeft onlangs een ranglijst opgezet van de grootste internationale supermarktketens. De ketens zijn gerangschikt op omzet. De ranglijst is onderdeel van de Food and Beverage Sector Report van Edge by Ascential. De resultaten zijn afkomstig van de Retail Market Monitor van hetzelfde bureau, dat een analyse geeft over hoe verschillende sectoren zich tussen nu en 2024 zullen ontwikkelen. Het rapport geeft ook een overzicht van online omzet van 2019 en de geraamde online omzet van 2024, indien sprake is van online activiteiten.
De top 10 is als volgt:

10: Target, met in 2019 een netto winkelomzet van $71mld (€64,5mld). De online omzet van 2019 stond op $7mld (€6,4mld). De netto winkelomzet en online omzet van 2024 worden geraamd op respectievelijk $79mld en $18mld (€71,8mld en €16,4mld)

9. Tesco, met een netto omzet van $82mld (€74,5mld) en een online omzet van $4mld (3,6mld). Voor 2024 wordt een winkelomzet en online omzet geraamd van respectievelijk $89mld en $6mld (€80,9mld en €5,5mld)

8. Aeon, met in 2019 een netto winkelomzet van $82mld (€74,5mld). De geraamde omzet van 2024 komt neer op $110mld (€100,0mld).

7. Carrefour, met in 2019 een netto winkelomzet van $106mld (€96,3mld). De netto winkel omzet voor 2024 wordt geraamd op $124mld (€112,7mld). Voor 2024 wordt uitgegaan van een online omzet van $6mld (€5,5mld).

6. Aldi. De netto winkelomzet van Aldi stond in 2019 op $108mld (€98,2mld) en wordt voor 2024 geraamd op $135mld (€122,7mld).

5. Schwartz Gruppe had in 2019 een netto winkelomzet van $117mld (€106,3mld). Voor 2024 wordt dit resultaat geraamd op $145mld (€131,2mld). Er zal dan ook mogelijk sprake zijn van een online netto omzet van $3mld (€2,7mld).

4. Kroger, met in 2019 een netto winkelomzet van $119mld (€108,2mld). De geraamde netto omzet in 2024 is gesteld op $135mld (€122,7mld). De online omzet die Kroger tegen die tijd heeft bereikt wordt geraamd op $9mld (€8,2mld).

3. 7-Eleven Holdings: een netto winkelomzet van $120mld (€109,1mld) en een geraamde netto winkelomzet voor 2024 van $168mld (€152,7mld).

2. Costco, dat in 2019 een netto winkelomzet heeft van $151mld (€137,2mld) en een online netto omzet van $7mld (€6,4mld). Voor 2024 worden de netto winkelomzet en de online netto omzet geraamd op respectievelijk $201mld en $12mld (€182,7mld en €10,9mld).

1. Walmart is veruit de grootste internationale supermarktketen. De netto winkelomzet van deze keten stond in 2019 op $503mld (€457,2mld). De online netto omzet kwam neer op $49mld (€44,5mld). Voor 2024 wordt de netto winkelomzet geraamd op $568mld (€516,2mld). De netto online omzet zal dan neerkomen $110mld (€100,0mld).

Bron: canadiangrocer.com 

VS: Caper krijgt kapitaalinjectie van $10mln 
Het retail-IT-bedrijf Caper heeft kapitaalinjectie gekregen van $10mln (€9,1mln) aan de hand van een financieringsronde die werd geleid door de investeerder Lux Capital. Andere investeerders die hierin hebben bijgedragen zijn First Round Capital, Y Combinator, Hardware Club, Sidekick Fund en FundersClub. Ook droegen de New Yorkse supermarktketen Red Appel Group en aan aantal anonieme geldschieters bij aan de investeringsronde. Het geld wordt gebruikt om het team van Caper uit te breiden en om aan opdrachten voor grote retailers te werken. Caper is verantwoordelijk voor een innovatieve winkelwagen, die aan de hand van kunstmatige intelligentie en computervisie direct de boodschappen afrekent die in de wagen worden gezet.
Bron: prnewswire.com 

Amerikaanse millennials bereid tot hoge prijzen, aldus Whole Foods-onderzoek
Een nieuwe enquête van Whole Foods geeft aan dat millennials meer bereid zijn tot het betalen van hogere prijzen voor meer kwaliteit. 80% van de ondervraagde millennials gaf aan dat kwaliteit van het hoogste belang is. 70% van de ondervraagde groep zei bereid te zijn om meer geld neer te leggen voor meer kwaliteit. Een andere prioriteit die door de millennial-generatie wordt gesteld is transparantie. Meer dan 65% van de ondervraagde groep wil tijdens het boodschappen doen weten waar de levensmiddelen vandaan komen. Dit geldt met name voor vlees en vis. Het merendeel van de millennials geeft aan meer te willen betalen voor vleesproducten waarbij het welzijn van het dier beter in acht wordt genomen. Veel millennials proberen ook gezonder te eten. 63% van de ondervraagde groep geeft aan begonnen te zijn met een vegetarisch of biologisch eetpatroon.
Bron: foxbusiness.com 

VS: Albertsons benoemt Geoff White onderdirecteur
Geoff White is aangesteld als onderdirecteur en chief merchandising officer bij Albertsons. Eerder was White als directeur verantwoordelijk voor de huismerken van Albertsons. Hij neemt de nieuwe taak over van Shane Sampson. Sampson vertrok op 7 september bij Albertsons, nadat hij sinds januari 2015 als chief marketing officer voor het bedrijf actief is geweest.
Bron: supermarketnews.com 

Canada: meer consumptie van bio-producten
Volgens het rapport Natural/Organic Shopper Canada 2018 van het levensmiddelenbedrijf Mintel is de Canadese consumptie van biologische producten met 28% gestegen. Bio-producten vormen volgens de Canada Organic Trade Association nu 2,6% van de totale omzet aan levensmiddelen. Twee derde van alle Canadese consumenten koopt nu minstens een keer per week biologische producten.
Bron: canadiangrocer.com 

VS: FutureProof Retail werkt samen met IT Retail
FutureProof Retail (FPR), dat zich heeft gespecialiseerd in nieuwe mobiele kassatechnologie, is een samenwerkingsverband aangegaan met IT Retail. IT Retail is verantwoordelijk voor het kassasysteem Retail Professional. Door dit systeem te integreren met de oplossingen van FPR krijgen supermarkten toegang tot nieuwe mogelijkheden en innovaties op het gebied van zelfscankassa's. De toevoeging van IT Retail zorgt onder andere voor automatisch synchroon gestelde prijzen, makkelijkere installaties en snellere transacties. Het pilottraject van de nieuwe kassasystemen wordt hiermee een stuk korter. "Ik denk dat er geen makkelijkere manier is om te beginnen met zelfscankassa's", aldus FPR-directeur Di Di Chan. "Dit soort projecten duur normaal maanden, maar dankzij onze samenwerking met IT Retail kunnen we nu binnen een paar uur dit systeem bij een winkel installeren."
Bron: prnewswire.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven