Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Colruyt breidt sneller uit in Frankrijk

Spar kondigt nieuwe organisatorische structuur aan
Spar heeft in Nederland aangekondigd een nieuwe organisatorische structuur in te willen zetten. Er wordt een managementmodel ingezet, dat per 1 oktober actief zal zijn. De nieuwe structuur houdt in dat algemeen directeur John van der Ent de rol op zich neemt van voorzitter van het managementteam. Human resources-manager, Marie-José Rutten bekleedt vanaf 1 oktober de functie van directeur voor HR en organisatorische ontwikkeling. De huidige financieel directeur Edith Appels legt deze functie neer en zal binnenkort het bedrijf verlaten. Onder de nieuwe structuur zal de portfolio van het bedrijf in tweeën worden gedeeld, namelijk in een deel voor IT en financiën en een deel voor de bedrijfsvoering. De manager van Spar in het zuiden van Nederland, Pim Dirckx, is benoemd tot directeur van de afdeling voor bedrijfsvoering. Er is vooralsnog geen directeur gevonden voor de IT- en financiële afdeling.
Bron: esmmagazine.com 

Colruyt breidt sneller uit in Frankrijk
De Belgische supermarktketen Colruyt wil per jaar vijf tot zeven nieuwe winkels openen in Frankrijk. Op deze manier wil de keten zijn activiteiten in Frankrijk in zoverre qua schaal verbeteren, dat de Franse markt daadwerkelijk lucratief voor Colruyt wordt. Er werd eerder door een analyse van Morgan Stanley al gehint naar de ambities van Colruyt voor Frankrijk, wat nu ook door Colruyt zelf wordt bevestigd. Volgens analist Maria-Laura Adurno is de Franse markt een fors risico voor de Belgische discountketen. De winstmarges staan in Frankrijk onder druk wegens een slepende prijzenoorlog. "Op dit moment genereren ze geen winst in Frankrijk. Wij denken dat het moeilijk zal zijn om de winstmarges in Frankrijk te vergroten wegens de moeilijke omstandigheden binnen deze markt en het eigen gebrek aan schaal", aldus Adurno in een interview met het Belgische zakelijke nieuwsblad De Tijd.
Bron: retaildetail.eu 

Roemenië: Mega Image neemt "street food" in assortiment op
Mega Image heeft het eigen assortiment uitgebreid met zogeheten "street food". De producten betreffen smakelijke maaltijden met verse producten, die ter plekke worden bereid. Het #MegaStreetFood-concept is geïntegreerd met een winkel van Mega Image in Boekarest. Het concept is gebaseerd op internationale retailtrends, waarbij winkels nieuwe ervaringen aan de klant proberen aan te bieden. Ook speelde de populariteit van hippe snelle maaltijden op festivals een rol bij de ontwikkeling van het concept.
Bron: aholddelhaize.com 

Hong Kong: 2% minder omzet voor Aeon-winkels
Aeon Stores Hong Kong, dat winkels beheert in zowel Hong Kong als het Chinese vasteland, had in de periode van zes maanden tot 30 juni een afname in omzet van 2% tot HKD4,8mld (€550,6mln). Het bedrijf investeerde in deze periode HKD81,6mln (€9,4mln), waarmee met name nieuwe winkels en renovaties werden bekostigd. Ook werd het geld gebruikt voor het verbeteren van de IT-systemen. De bruto winstgroei daalde naar 29,5%, ten opzichte van de 30,7% in dezelfde periode van vorig jaar. De investeringen van de tweede helft van het fiscaal jaar worden geraamd op HKD155,7mln (€17,9mln). De omzet van de winkels in Hong Kong daalde jaar op jaar met 5,0% tot HKD2,1mld (€240,9mln). Dit kwam onder andere door macro-economische factoren die het koopgedrag van de consument hebben beïnvloed en het feit dat een vestiging in Kowloon Bay tijdelijk werd gesloten voor een renovatie. Per 30 juni had Aeon in totaal 65 winkels in bedrijf, tegenover de 63 locaties per 31 december 2018.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Albert Heijn maakt leveringsketen duidelijk met online kaart
Albert Heijn zorgt voor een duidelijker overzicht van de eigen leveringsketen door middel van een nieuwe online kaart. De nieuwe interactieve wereldkaart is te vinden op AH.nl. De kaart laat de meer dan 1.200 locaties zien, die huismerkproducten leveren. Daarnaast is het traject te zien dat deze producten af leggen voor ze in de schappen belanden. Albert Heijn wil op deze manier meer inzicht geven over de oorsprong van het assortiment en zo de consument meer vertrouwen geven. Albert Heijn heeft 11.000 huismerkproducten in een totaal van meer dan 46.000 producten. Veel van het huismerk wordt geproduceerd in Nederland zelf, maar een deel komt ook vanuit andere delen in de wereld. 
Bron: aholddelhaize.com 

Onderzoek naar corruptie bij Braziliaanse tak van Carrefour
Er wordt een onderzoek uitgevoerd naar de Braziliaanse afdeling van Carrefour. De afdeling wordt verdacht van corruptie in verband met vermeende betalingen van het Braziliaanse merk Atacadao en een winkel in São Paulo. Zowel het merk als de winkel zouden niet in het bezit zijn van een licentie. Carrefour werkt volledig mee aan het onderzoek en voert daarnaast ook een eigen intern onderzoek uit.
Bron: reuters.com 

VS: 7-Eleven introduceert mobiel betalen
7-Eleven heeft kassa's met mobiele betaalmogelijkheden geïntroduceerd bij winkels in New York. Eerder werd het zelfscansysteem getest onder werknemers bij een eigen kantoor. Daarna werd het systeem in de winkelpraktijk getest bij verschillende locaties in Dallas. Klanten in New York City hebben nu de mogelijkheid om kassarijen te omzeilen voor via de 7-Eleven-app voor hun boodschappen te betalen. Het betaalsysteem is geïntegreerd met het klantenprogramma 7Rewards. Hierdoor kunnen klanten via de app punten sparen tijdens het doen van boodschappen bij 7-Eleven. Consumenten die zich nieuw voor de app en de mobiele betaaloptie aanmelden krijgen tijdelijk extra korting.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: een derde van Amerikaanse consumenten wil plastic verpakking
Uit onderzoek van Category Partners blijkt ondanks de trend voor minder plastic verpakking er nog steeds veel consumenten zijn die hier een voorkeur voor hebben. Tijdens het onderzoek werd een enquête gehouden onder Amerikaanse consumenten met betrekking tot hun voorkeuren qua verpakking bij verschillende productcategorieën.Een derde van de ondervraagde consumenten maakt in het algemeen liever gebruik van plastic verpakking in de vorm van folie, zakken of plastic bakjes. De voorkeur verschilt verder iets per afdeling. Zo geeft 39% van de consumenten aan dat ze vers vlees liever in plastic verpakking kopen. Met betrekking tot verse groente en fruit is dat aandeel onder de consumenten slechts 29%.
Bron: anuk.s3.amazonaws.com 

VS: Target werkt samen met Disney
Target en Disney zijn een samenwerkingsverband aangegaan. Disney gaat in de komende twee jaar bij 65 Target-locaties eigen afdelingen openen. De eerste 25 van deze afdelingen gaan in oktober van start. De overige 40 afdelingen moeten voor oktober 2020 in bedrijf zijn gegaan. De afdelingen zijn ontwikkeld door Disney en Target samen en gaan uit van een winkelervaring op basis van muziek, interactieve displays en foto-gelegenheden. De afdelingen bevatten onder andere een zitgedeelte waar trailers van Disney-films te zien zijn. Verder hebben de Disney-afdelingen meer dan 450 producten, waaronder speelgoed, games, kleding en accessoires. Meer dan 100 van deze producten waren voorheen exclusief verkrijgbaar bij retailzaken van Disney.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: BJ's Wholesale breidt uit aan de oostkust
BJ’s Wholesale Club gaat in het komende jaar twee nieuwe winkels openen aan de oostkust. Bij elke locatie worden zo'n 140 nieuwe banen gecreëerd. Een van de winkels wordt geopend in Chesterfield, Michigan. In deze zelfde staat worden in de komende herfst ook al twee nieuwe winkels geopend. De andere vestiging komt te staan in Pensacola, Florida, wat de 33ste locatie van BJ's in Florida gaat zijn. 
Bron: delimarketnews.com 

VS: Walmart maakt nieuw ontwerpteam bekend
Walmart heeft een update gegeven over het hoofdkantoor. Zo is er een nieuw team van experts bekend gemaakt, dat verantwoordelijk wordt voor het ontwerp van het gebouw. "We willen dat onze nieuwe campus een omgeving creëert, die medewerkers stimuleert om het bedrijf verder op weg te helpen. Ook moet de campus overeen komen met onze doelstellingen voor duurzaamheid, zoals voor 100% duurzame energie. Daarnaast moet de locatie trouw blijven aan onze geschiedenis in Arkansas", aldus de verklaring van onderdirecteur Dan Bartlett. Het ontwerpteam bestaat uit professionals uit zowel Arkansas als andere delen van de wereld.
Bron: winsightgrocerybusiness.com 

Canada: retailers testen duurzaam papier voor kassabonnen
Een aantal grote Canadese retailers test nu alternatieven voor het papier dat voor kassabonnen wordt gebruikt. Dit papier is normaal bedekt met mogelijk gevaarlijke chemische stoffen, zoals bisfenol. Vanuit een aantal organisaties voor duurzaamheid en gezondheid wordt druk op de retailers uitgeoefend om nog voor het einde van dit jaar een alternatief te vinden.  Volgens de organisaties is bisfenol een bestanddeel dat de functie van hormonen beïnvloedt. Onderzoek wijst uit dat het gebruik van bisfenol risico's voor de volksgezondheid geeft, zoals onder andere een verhoogde kans op borst- en prostaatkanker, diabetes en ADHD bij kinderen.
Bron: canadiangrocer.com 

VS: Sendik's Food Market rond investering van $5mln af
Sendik's Food Market is bezig met de afronding van een investering van $5mln (€4,5mln). De investering is gebruikt voor de renovatie en uitbreiding van het eigen winkelnetwerk. Sendik's is met name geconcentreerd in het zuidwesten van Wisconsin.
Bron: delimarketnews.com 

VS: Succes voor Target dankzij meer buurtwinkels
Target heeft onlangs zijn 100ste vestiging met een klein winkelformat geopend. Ook heeft de keten de renovatie van in totaal 500 locaties afgerond. De uitbreidingen en renovaties vonden plaats aan de hand van een investering van $7mld (€6,3mld). Deze investering lijkt zich nu terug te betalen. Target heeft een winstresultaat bekend gemaakt dat een stuk hoger was dan de prognoses van analisten, waarmee tevens de aandelenkoers van het bedrijf omhoog schoot. De kleine winkels zijn geopend in grote stadsgebieden zoals New York en op studentencampussen zoals bij de universiteit van North Carolina. De gerenoveerde winkels zijn van een groter format hebben nu nieuwe verlichting en een verbeterde lay-out.
Bron: cnbc.com 

Publicatiedatum: