"Gebruik Noordelijke Zeeroute vormt bedreiging voor biodiversiteit Poolgebied"

In het kader van de G7-top, die van 24 tot en met 26 augustus in de Franse kustplaats Biarritz plaatsvond, heeft Rodolphe Saadé, directeur van rederij CMA CGM, twee belangrijke besluiten aangekondigd die bepalend zullen zijn voor de toekomst van de maritieme sector:

1. De vloot van CMA CGM zal geen gebruik gaan maken van de Noordelijke Zeeroute.

2. De rederij geeft prioriteit aan het toepassen van vloeibaar aardgas als brandstof voor haar schepen. 


Foto: Haven van Hamburg / Jochen Wischhusen

Beschermen Poolgebied, 's werelds schatkamer van biodiversiteit
Tegenwoordig vormt de Noordelijke Zeeroute, die langs de kustlijn van Siberië voert, een verbinding tussen Azië en Europa. Dankzij de opwarming van de aarde is de route bevaarbaar geworden. Het Poolgebied speelt een cruciale rol in het regeluren van oceaanstromingen en wereldwijde klimaatpatronen. Het gebruik van de Noordelijke Zeeroute zal dan ook een grote bedreiging vormen voor de unieke ecosystemen in dit deel van de wereld, met name vanwege het risico op ongelukken, olievervuiling of aanvaringen met zeedieren. 

Om een verdere bedreiging van dit toch al kwetsbare gebied te vermijden, heeft Rodolphe Saadé besloten dat geen enkele van de 500 schepen van CMA CGM gebruik zal gaan maken van de Noordelijke Zeeroute. 

Met dit besluit maakt CMA CGM een resolute keuze om het milieu en de biodiversiteit van onze planeet te sparen ondanks de concurrentievoordelen dit deze zeeroute de maritieme sector te bieden heeft. 

Rederij heeft voortrekkersrol met het gebruik van vloeibaar aardgas als brandstof voor extra grote schepen
Vandaag de dag is vloeibaar aardgas de beste bewezen oplossing om de milieu-impact van het maritiem transport aanzienlijk te reduceren. Het gebruik van vloeibaar aardgas levert de volgende voordelen op:

- De uitstoot van zwavel en fijnstof wordt met 99% verminderd

- De uitstoot van stikstofdioxide met 85%

- De uitstoot van kooldioxide kan tot wel 20% gereduceerd worden


CMA CGM zal vloeibaar aardgas als brandstof gaan gebruiken voor haar extra grote zeeschepen. Het eerste schip van de vloot van in totaal negen containerschepen zal al in 2020 gereed zijn. Tegen 2022 zullen 20 schepen van de rederij op vloeibaar aardgas varen. 

CMA CGM blijft onderzoek doen naar andere energiebronnen en heeft met succes biobrandstof-olie getest, die gemaakt is van 20% hergebruikte plantaardige oliën en bosafval. Ook gaat het bedrijf samenwerkingsverbanden aan om het gebruik van waterstof als mogelijk oplossing voor de lange termijn te ontwikkelen.

CMA CGM, toonaangevend binnen de maritieme sector in het maken van een energietransitie
Tijdens de bijeenkomst heeft Saadé namens de maritieme sector, het SAILS (Sustainable Actions for Innovative and Low-impact Shipping)-handvest aan de Franse president overhandigd, waarmee gehoor wordt gegeven aan het initiatief van het Franse ministerie van Milieu  en Inclusieve Transitie. Met dit handvest verklaren de tien Franse rederijen die het ondertekend hebben dat ze gerichte maatregelen zullen implementeren om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, zeezoogdieren te beschermen, het energieverbruik en de prestaties van hun schepen te optimaliseren en hun banden met de wetenschap te verstevigen. 

Tussen 2005 en 2015 heeft CMA CGM haar CO2-uitstoot per vervoerde container met 50% gereduceerd en de rederij heeft de ambitie om de uitstoot tot aan 2025 met nog eens 30% te verminderen. 

 

Bron: hafen-hamburg.de 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven