Britse havens bereiden zich voor op Brexit chaos

Portsmouth en Dover hebben gedaan wat ze konden om zich voor te bereiden op een no-deal, maar experts zeggen dat de laatste regeringsbijstand geen verschil meer zal maken. Portsmouth vreest voor de impact van een no-deal Brexit voor z'n haven, de tweede haven voor Kanaal-vracht. 

Mike Sellers van Portsmouth International Port vertelt dat ze niet meer kunnen doen en dat het laatste aanbod van de regering van                € 165.000,- geen verschil zal maken. "We hebben er vertrouwen in dat we alles op een rij hebben, maar dat is te danken aan de gemeente en een lokaal forum. We hebben een aantal faciliteiten en stuk van de haven verwijderd, omdat we anders gemakkelijk het verkeer dat de stad binnenkomt zouden kunnen blokkeren."

Een opvangterrein aan de M275 richting Portsmouth voorkomt dat vrachtwagens zonder de vereiste documenten de haven binnen komen. Eventueel worden ze naar een parkeerplaats voor vrachtwagens gestuurd, waardoor lange wachtrijen voorkomen kunnen worden.

Hoewel de 500 vrachtwagens die de haven dagelijks aandoen een schijntje is in vergelijking met de 10.000 bij Dover, blijft het een belangrijke hub. Door z'n ro-ro service is de haven populair voor versproducten, waaronder 50% van de Britse bananenimport en voor de Kanaaleilanden die voor 95% van hun producten afhankelijk zijn van Portsmouth. Na de Brexit kunnen vrachtwagens die in Dover stranden eventueel uitwijken naar Portsmouth. 

Bron: theguardian.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven