Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

's Werelds grootste containerschip voltooit eerste reis van Azië naar Europa

Rederij MSC, Mediterranean Shipping Company, heeft bekendgemaakt dat de MSC Gülsün, 's werelds grootste containerschip, vanuit Noord-China in Europa is aangekomen. 

MSC Gülsün is het eerste 23.000+ TEU-schip dat in 2019-2020 aan het wereldwijde zeevaartnetwerk van MSC zal worden toegevoegd.

Het schip is gebouwd op de scheepswerf van Samsung Heavy Industries (SHI) in Zuid-Korea. Bij het ontwerp van de MSC Gülsün lag de nadruk op milieuprestaties. 

Met een lengte van 400 meter en een breedte 60 meter heeft de MSC Gülsün een recordcapaciteit voor een containerschip, namelijk 23.756 TEU. Grotere schepen stoten over het algemeen minder CO2 per vervoerde container uit, wat vervoerders in staat stelt hun CO2-voetafdruk te verkleinen. 

MSC zal met de MSC Gülsün de drukte handelsroutes ter wereld gaan bevaren en heeft nog tien van dit type schepen in de pijplijn zitten. 

Het schip is uitgerust met meer dan 2.000 koelcontainers voor het verladen van voedsel, dranken, farmaceutische producten en andere gekoelde of diepgevroren producten tussen Azië en Europa.  

Techniek
Deze nieuwe categorie schepen werd ontworpen met het oog op het milieu, de efficiëntie, stabiliteit en veiligheid. De boeg van de MSC Gülsün is speciaal vormgegeven om het energieverbruik te verminderen. Het ontwerp minimaliseert de windweerstand met een lager brandstofverbruik als resultaat. 

Containervervoer over zee is nu al één van de meest milieuvriendelijke vormen van transport omdat het minder CO2-uitstoot per vervoerde container oplevert dan andere transportmiddelen, zoals vliegtuigen en vrachtwagens. 

Dankzij het geoptimaliseerde energie- en brandstofverbruik van MSC Gülsün zal MSC ruim op tijd aan de internationale milieudoelstellingen van de Internationale Maritieme Organisatie kunnen voldoen. MSC heeft de CO2-uitstoot per ton vracht tussen 2015 en 2018 al met 13% gereduceerd. 

Om aan de brandstofeisen, die vanaf 2020 voor de zeevaart gelden, te kunnen voldoen, is het schip uitgerust met een UN IMO-goedgekeurd hybride reinigingssysteem voor uitlaatgassen en beschikt het over de mogelijkheid om over te schakelen op brandstoffen met een laag zwavelgehalte of om in de toekomst aangepast te worden aan vloeibaar aardgas.  

Veiligheid voor alles
Om de veiligheid van bemanning en vracht te garanderen, zijn deze nieuwe schepen voorzien van een dubbele rompbescherming rond de motor. Er is eveneens een brandblussysteem met hoge capaciteit pompen aanwezig. 

De MSC Gülsün en haar 10 zusterschepen zijn zo ontworpen dat gegevens snel naar het vasteland kunnen worden verzonden en hebben aansluitingen voor 'slimme' containers.

SHI zal zes van deze nieuwe schepen afleveren, terwijl de overige vijf door Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) zullen worden gebouwd, eveneens in Zuid-Korea.

Voor meer informatie:
MSC
Tel: +31 10 217 8600
Email: NLD-info@msc.com 
www.msc.com/mscgulsun 

Publicatiedatum: