Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Lidl introduceert herbruikbare zakken voor AGF

Meer retailexport van Vietnam naar Thailand
MM Mega Market Vietnam (MMVN) gaat zijn maandelijkse export van Vietnamese landbouwproducten naar Thailand verdubbelen van 100 ton naar 200 ton. Onder een memorandum van overeenstemming met het Vietnamese ministerie van handel en nijverheid is bepaald dat MMVN de distributie van Vietnamese producten uit gaat breiden in zowel Thailand als landen als Singapore. MMVN levert Vietnamese producten in Thailand via het retailnetwerk van de zusteronderneming Big C. Zowel Big C als MMVN zijn in handen van de Thaise retailgigant TCC Holdings. De goederen die naar Big C-vestigingen worden geëxporteerd zijn onder andere diepgevroren panga-filet, grapefruit en dragonfruit. In de overeenkomst met de Vietnamese overheid is bepaald dat minstens 90% van alle producten in vestigingen in Vietnam lokale producten betreft. MMVN heeft al overeenkomsten getekend met telers in Vietnam om aan dit aanbod te voldoen.
Source: VN Express

VK: Lidl introduceert herbruikbare zakken voor AGF
Lidl heeft in het Verenigde Koninkrijk nieuwe herbruikbare zakken voor groente en fruit geïntroduceerd. De nieuwe zakken zijn een maatregel tegen het wereldwijde probleem rondom plastic afval. Met 2022 wil Lidl plastic verpakkingen met 20% hebben verminderd. In een eerder initiatief in 2017 van Lidl werd besloten om wegwerptassen niet langer meer aan te bieden. Dit heeft geleid tot een vermindering van het aantal verkochte plastic tassen van 26 miljoen per jaar. De Ierse tak van Lidl is de eerste retailer van het land die herbruikbare tassen voor groenten en fruit heeft aangekondigd. De tassen zullen vanaf september bij alle 162 Ierse winkels voor handen zijn.
Bron: Retail Gazette

Nieuw-Zeeland: Countdown opent nieuw format in Auckland
De Nieuw-Zeelandse keten Countdown heeft een stuk terrein overgenomen in de buurt van het stadscentrum van Auckland. De keten is van plan om hier in december zijn eerste winkel volgens een nieuw kleiner winkelformat te openen. Uit onderzoek van Countdown blijkt dat 70% van de ondervraagde consumenten in het betreffende stadsdeel meer toegang wil tot verse groente en fruit. Meer dan 70% wil meer opties voor snacks en 65% wil warme maaltijden voor onderweg kunnen kopen.
Bron: New Zealand Herald

Carrefour introduceert Spaanse discounter in Frankrijk
Carrefour is van plan om in september de eerste twee vestigingen in Frankrijk te openen van de Spaanse discountketen Supeco. De winkels worden geopend in Valenciennes, vlakbij de grens met België. Supeco profileert zichzelf als een keten die geld bespaart op alles van energieverbruik, tot logistiek en vormgeving in winkels. De winkels hebben dan ook een erg basaal uiterlijk, waarbij alle producten worden gepresenteerd in de dozen waarin ze worden verplaatst. De keten biedt zowel prijzen per stuk als in bulk aan, waarmee het format een combinatie vormt van discount en cash & carry groothandel. De doelgroepen zijn zowel huishoudens als professionele klanten. Volgens analist Olivier Dauvers zullen de Supeco-winkels voornamelijk worden gebruikt om noodlijdende Carrefour-vestigingen te vervangen. De eerste Supeco-winkel wordt geopend op 3 september, waarna na 22 dagen de tweede zal volgen.
Source: Retail Detail

Hong Kong: supermarkten maken onzorgvuldig gebruik van plastic
Supermarkten in Hong Kong zijn onzorgvuldig in het gebruik van plastic verpakkingsmateriaal. Sommige winkels voegen zelfs extra plastic folielagen aan producten toe, bovenop producten die al door leveranciers zijn verpakt. Dat is de conclusie van een onderzoek van Greenpeace. Het onderzoek werd uitgevoerd in april. Uit het onderzoek bleek dat 70% van alle consumenten liever boodschappen doet in plasticvrije supermarkten. In juni werd een tweede onderzoek uitgevoerd bij 56 supermarkten. 125 vrijwilligers telden hoeveel lagen aan plastic werden gebruikt bij verpakte fruit, groenten, brood en gekookte levensmiddelen. Ongeveer de helft van de 12.100 onderzochte producten had extra plastic verpakking gekregen.
Bron: South China Morning Post

VS: Stop & Shop heeft $345mln minder omzet door staking 
Ahold-Delhaize, dat het moederbedrijf is van de in Massachusetts gevestigde keten Stop & Shop, heeft door een staking zo'n US$345mln (€308,1mln) misgelopen. De staking in april duurde elf dagen en had gevolgen voor 240 vestigingen in Massachusetts, Connecticut en Rhode Island. Het verlies in omzet is op te delen in een verlies van $224mln (€200,0mln) aan netto omzet tijdens de staking en van $121mln (€108,1mln) tijdens de herstelperiode erna.
Bron: Boston Globe

VS: Ahold-Delhaize introduceert huismerk voor kinderen
Retail Business Services, een dochteronderneming van de Amerikaanse tak van Ahold-Delhaize, heeft het nieuwe huismerk Nature's Promise Kids geïntroduceerd. Het nieuwe merk is bedoeld voor kinderen en is een uitbreiding op het biologische merk Nature's Promise. De doelgroep is specifiek kinderen van vier jaar en ouder. De producten van Nature's Promise Kids zijn onder andere vrij van kunstmatige kleur- en smaakstoffen, conserveringsmiddelen en zoetstoffen. Het assortiment van het nieuwe huismerk zal verkrijgbaar zijn bij de ketens Food Lion, Giant Food, Giant/Martin's, Hannaford, Peapod en Stop & Shop. De producten komen ergens tussen nu en het einde van het jaar in de schappen te liggen. De eerste producten die verkrijgbaar zullen zijn, zijn frisdrank en fruit in knijpzakjes.
Bron: Progressive Grocer

Canada: lokale groothandelsplatform verkrijgt CA$0,55mln
FreshSpoke, een lokaal groothandelsplatform in Ontario, heeft voor CA$550.000 (€371.700) aan financiering verkregen. Het geld wordt gebruikt om het eigen team uit te breiden, de capaciteiten voor distributie te verbeteren en om het bezorgsysteem verder te ontwikkelen. FreshSpoke heeft zich als doel gesteld om lokale producten beter beschikbaar te laten zijn voor supermarkten. Klanten kunnen via het groothandelsplatform producten direct aan laten leveren door lokale leveranciers en dit laten bezorgen door middel van de ongebruikte capaciteit die al voor handen is in de logistieke sector. Het platform werkt op dit met 200 leveranciers en 500 supermarkten en andere klanten, waaronder Sobeys, Whole Foods, Organic Garage en een aantal zelfstandige supermarkten in Ontario en Ohio. Met het begin van 2020 wil FreshSpoke uitbreiden naar andere regio's in Canada en de VS.
Bron: Betakit

VS: Aldi-winkel in Ohio heropent na stormschade
Een vestiging van Aldi in Beavercreek, Ohio zal binnenkort weer worden heropend, nadat deze eind mei werd beschadigd door een tornado. Per 15 mei zal de winkel weer toegankelijk zijn voor publiek. De afdelingsdirecteur van Aldi in deze regio, Sarah Brown, bedankt de lokale gemeenschap voor alle ondersteuning die is verleend bij het herstellen van de winkel. 
Bron: Dayton Daily News

VS: Giant Eagle bouwt nieuw tech-centrum
Giant Eagle heeft plannen aangekondigd voor een nieuw centrum voor technologie in Lawrenceville, Pennsylvania. Het centrum zal worden gebruikt voor het ontwikkelen van innovaties op het gebied van e-commerce. De faciliteit krijgt een oppervlak van 2.100 vierkante meter en biedt werkgelegenheid aan 150 werknemers. Een deel van deze werknemers is al voor Giant Eagle werkzaam, terwijl een ander deel nieuw zal worden aangenomen. Aan het begin van 2020 moet het nieuwe centrum in bedrijf gaan.
Bron: International Supermarket News


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven