Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aantal vestigingen supermarkten blijft groeien

Veel mensen doen online boodschappen. Vorig jaar werd voor 1,4 miljard euro online besteld en dit was 3,6% van de totale supermarktomzet. Dit marktaandeel groeit de komende jaren verder en komt in 2025 uit op 15%. Toch is deze forse groei geen bedreiging voor de fysieke supermarkt. De bevolking groeit en de supermarktbestedingen per inwoner stijgen, waardoor er in groeigemeentes zelfs ruimte is voor meer supermarkten. Dit stelt vastgoedadviseur Colliers International in een supermarktrapport. 

Er zijn nu 6.338 supermarkten in Nederland en er komen er nog meer bij. Inmiddels is een zevende van al het winkeloppervlak in Nederland een supermarkt. Het gaat om 0,27 m2 per inwoner. Dat is nog aanzienlijk minder dan in Duitsland en Denemarken waar dat op 0,42 m2 ligt. Ook de supermarktomzet groeit. In 2018 nam deze toe met 3,5% naar bijna 39 miljard euro. Voor 2019 wordt een omzet verwacht meer dan 40 miljard euro. 

Jaarlijks gemiddeld 100 nieuwe winkels
Sinds 2015 komen er jaarlijks gemiddeld 100 filialen bij. Vorig jaar waren het er 193, vooral in het kleinere segment. Albert Heijn is met 971 vestigingen de grootste supermarktketen in Nederland, maar Jumbo rukt op. Waar bij Albert Heijn het aantal winkels het afgelopen jaar met 1% toenam, kende Jumbo een uitbreiding van 15% tot 670 winkels. Dat kwam onder meer door de overname van een groot deel van de Emté-winkels en Agrimarkt.

Bestaande supermarkten domineren online
Inmiddels doen 3 op de 10 Nederlanders wel eens online boodschappen. In 2018 steeg het marktaandeel online van 2,9% naar 3,6% van de totale supermarktomzet. Albert Heijn heeft bijna de helft van de online boodschappenmarkt in handen en is ook online de grootste supermarkt. Jumbo volgt met ongeveer 20%. De traditionele ketens hebben daarmee een dominante positie.

Online nauwelijks impact op fysieke supermarkt
De verwachting is dat het marktaandeel online boodschappen in 2025 uitkomt op 15%. Dit vormt landelijk gezien niet direct een bedreiging voor de fysieke supermarkt. Dit komt door de combinatie van bevolkingstoename en stijgende supermarktbestedingen per inwoner van 2.300 euro naar 2.500 euro per jaar. Hierdoor stabiliseert de omzet in de fysieke winkel op ongeveer 38 miljard euro per jaar. In regio’s waar het aantal inwoners daalt of gelijk blijft, valt wel een negatief effect te verwachten, maar in groeiregio’s ontstaat juist ruimte voor meer supermarkten.

Zie voor meer informatie het rapport Online boodschappen doen heeft nauwelijks impact op de supermarkt op de site van Colliers International.

Bron: Colliers International

Publicatiedatum: