Jumbo, aangesloten bij de Nationale Coalitie Eén tegen Eenzaamheid, vindt dat haar winkels een belangrijke rol hebben als ontmoetingsplek om eenzaamheid tegen te gaan. Colette Cloosterman - van Eerd, CCO van Jumbo: “Wij voelen ons betrokken bij onze omgeving en willen een goede buur zijn. Onze winkelmedewerkers kennen de klanten en ze pikken regelmatig signalen op van eenzaamheid in de winkel. En dat gaat ons aan het hart. Met de ‘Hallo! Alles voor Mekaar koffiecorner’ geven we samen met de supporters en professionals van Alles voor Mekaar ouderen die aandacht en hulp die ze verdienen”. Dick de Fijter, filiaalmanager van Jumbo Vlijmen Plein: ”In de winkel ontstaan door dit initiatief waardevolle contacten tussen mensen die hier dagelijks komen en het is mooi dat wij hierin kunnen bijdragen. Dat geeft ontzettend veel energie!”. Naast de koffiecorner wordt er ook een kletskassa geopend voor klanten van Jumbo Vlijmen die geen haast hebben. De Fijter: “Wij willen dat boodschappen doen leuk is en men zich niet gehaast voelt. Persoonlijk contact vinden we daarbij ontzettend belangrijk. En daarom hebben we de kletskassa in het leven geroepen om even dat extra contactmoment te creëren. Tijd voor mekaar, gewoon omdat het kan!”
Meer lokale initiatieven
Het lokale initiatief Alles voor Mekaar sluit aan bij de nationale strijd tegen eenzaamheid. Minister Hugo de Jonge, heeft in het afgelopen jaar de inspanningen van de stichting op de voet gevolgd en kwam op bezoek om kennis te maken: “Eenzaamheid is een groeiend maatschappelijk probleem. Via de nationale coalitie zoeken we de samenwerking op met het bedrijfsleven, gemeenten en stichtingen, om op lokaal niveau deze problematiek aan te pakken. Het is geen makkelijk onderwerp, maar als we allemaal wat vaker naar elkaar omkijken, dan kan dit een groot verschil maken. Het is mooi om te zien dat een lokale organisatie met steun van het bedrijfsleven zoveel verschil kan maken en dit vast legt in een lokale coalitie. Een voorbeeld voor andere gemeenten.” Alles voor Mekaar zegt een inspiratie te willen zijn voor andere gemeenten en initiatiefnemers en graag in gesprek te gaan over hun concept ‘Vinden, Doen, Verbinden’. Ook Jumbo ziet ruimte voor nog veel meer initiatieven, passend bij lokale behoeften en doelgroepen, waaronder uitbreiden van de koffiecorner en het organiseren van ontmoetingsmomenten in winkels door het hele land.
Bron: Jumbo