NFO studiereis bezoekt Firma Schmitz-Hübsch

“We telen voornamelijk op smaak en maat is niet belangrijk”

Tholen - Afgelopen week was de NFO Kring Zeeland/Noord-Brabant en de NFO afdeling Delta Noord op een tweedaagse studiereis naar Duitsland. Op de tweede dag werd in Bornheim-Merten Firma Schmitz-Hübsch bezocht.


Sinds 2002 heeft het bedrijf hagelnetten. Ook de huisverkoopklanten willen geen geblutst fruit.

Firma Schmitz-Hübsch bestaat sinds 1896 en is van oudsher een fruitteeltbedrijf. Het bedrijf heeft 28 hectare appelen, 3,5 hectare peren en 3 hectare kersen. Momenteel staat de vierde generatie aan het roer van het bedrijf, Roland Schmitz-Hübsch. “95% van onze opbrengst is bestemd voor de huisverkoop. De situatie voor huisverkoop is hier ideaal. In een straal van ongeveer 10 kilometer wonen wel 100.000 mensen. We liggen aan een doorlopende weg waar wel 15.000 auto’s per dag rijden. Ondanks het winkelcentrum aan de overkant van de straat met een Rewe en een Aldi loopt de thuisverkoop zeer goed. We hebben ongeveer 800 klanten per dag en de komst van het winkelcentrum heeft alleen maar meer klanten naar onze winkel getrokken. Onze overburen verkopen beduidend minder appelen dan andere vestigingen.”

“Voor elke maat hebben we onze klanten”
“Onze productie is niet gericht op een hoge opbrengst, maar op smaak. Kwaliteit boven kwantiteit. We proberen zo weinig mogelijk appelen per boom te telen voor de beste smaak en dat loont. De prijs van een kilo appelen ligt tussen de €1,80 en €2,30. De maat van de appelen is voor ons niet belangrijk. Voor elke maat appel hebben we onze klanten. Kleine kinderen eten graag een wat kleinere appel dan onze oudere klanten”, aldus Roland “Om onze klanten een grote beleving qua smaak te geven, hebben we tijdens het seizoen wel 20 verschillende variëteiten in de winkel liggen. En om de klanten een handje te helpen, hebben we een proeftafel aan het begin van de winkel. Daar kunnen onze klanten de appelen uit het assortiment uitproberen.”


Hier kunnen de klanten de verschillende appelen proeven

25% van de verkoop bewerkt product
De winkel van Firma Schmitz-Hübsch is opgedeeld in twee delen: een deel voor de verkoop van eigen geteelde producten en een deel met overige AGF-producten die worden ingekocht. “Naast de verkoop van appelen, peren en kersen hebben we ook een groot aanbod van bewerkte producten waaronder sappen, appelmoes en appelchips. 25% van de verkoop bestaat uit de bewerkte producten”, zegt Roland. “We hebben geprobeerd de winkel zo modern mogelijk in te richten om ook aantrekkelijk te zijn voor jonge mensen en we merken dat dit lukt. Daarnaast doen we veel promotie op social media en worden er tijdens de plukperiode rondleidingen gegeven aan kleuterklassen.”


Momenteel heeft de winkel de laatste twee variëteiten voordat het nieuwe seizoen weer begint 

Variëteiten voor huisverkoop
“Nieuwe variëteiten is bij ons een groot thema.  Tegenwoordig is men enkel maar bezig met clubrassen, maar er moeten ook nog variëteiten zijn voor thuisverkoop. Daarom hebben we samen met partners een organisatie opgericht die zich in gaat zetten voor deze variëteiten”, besluit Roland.  


Het kersenseizoen is momenteel in volle gang


De andere AGF-producten in het andere deel van de winkel


Een kijkje nemen bij de kersen



Voor meer informatie:
Firma Schmitz-Hübsch
Bonn-Brühler-Str. 14
53332 Bornheim – Merten
0 22 27 - 82 22 3
brief@schmitzhuebsch.de   
www.schmitzhuebsch.de 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven