Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aldi wil net als Lidl meer buurtwinkels in Londen

Coss Cutters opent eerste winkel in Guyana
De lokale supermarktketen Coss Cutters heeft zijn eerste vestiging geopend in Guyana. De keten opende de eerste winkel in Farm, East Bank, Demerara. Het bedrijf heeft de consumenten van Guyana beloofd dat producten tegen scherpe prijzen en met een uitstekende klantenservice worden aangeboden. Volgens CEO Anil Ally is dit de eerste grote winkel die de keten buiten Trinidad en Tobago opent. De vestiging is volgens de directeur geopend aan de hand van een investering van rond de $500mln (€439,1mln).
Bron: looptt.com

Walmart wil beursgang maken met Japanse afdeling
Walmart heeft plannen om de Japanse tak Seiyu een beursgang te laten maken. Walmart wil zelf een meerderheidsbelang in Seiyu houden. Walmart heeft moeite om zich binnen de Japanse sector te ontwikkelen. Er deden daarom al geruchten de ronde dat het bedrijf zich uit Japan terug zou willen trekken. Volgens Walmart Japan-CEO Lionel Desclee blijft het bedrijf echter gefocust op Seiyu.
Bron: reuters.com

Frankrijk: Franprix-directeur neemt ook leiding over Monoprix
De Franse supermarktketen Casino heeft Franprix-directeur Jean-Paul Mochet nu ook aangesteld als de nieuwe directeur van Monoprix. Hij volgt daarmee Régis Schultz op, die volgens Casino na drie jaar in deze functie aan nieuwe internationale projecten wilde werken. Mochet blijft in functie bij Franprix. 
Bron: reuters.com

VK: Aldi net als Lidl in strijd om Londen
Aldi heeft na een succesvolle test met een buurtwinkel in Balham zijn ogen gericht op Londen. Kort daarvoor liet de directe concurrent Lidl al weten van plan te zijn zich sterk te profileren in de Britse hoofdsstad. Het buurtwinkelconcept Aldi Local is sinds deze lente in gebruik. De tweede winkel volgens dit concept wordt een winkel in Camden. Daarnaast worden een aantal conventionele winkels van Aldi in Archway, Eastcote, Kilburn, Kingston, Romford en Tooting in schaal verkleind tot Aldi Local-vestigingen. De winkel in Camden heeft op een oppervlak van 600 vierkante meter een assortiment van 1.500 producten, net als de vestiging in Balham. Het voornaamste verschil tussen een supermarkt van Aldi en een Aldi Local is dat de Aldi Local geen producten aanbiedt die alleen met de auto kunnen worden vervoerd. Het Aldi Local-concept is voornamelijk gericht op on-the-go-retail. Ook zijn de prijzen iets hoger dan bij conventionele Aldi-winkels.
Bron: retaildetail.eu

Mexico: Walmart neemt bestellingen aan via WhatsApp
De Mexicaanse tak van Walmart is begonnen met het verwerken van bestellingen in zijn Superama-winkels, die via WhatsApp zijn geplaatst. WhatsApp is een gratis chatservice, die onder beheer staat van de social media-gigant Facebook. Er wordt in Mexico volop gebruik gemaakt van WhatsApp. Superama-klanten kunnen met een textbericht hun bestelling plaatsen bij de WhatsApp-account van Walmart in Mexico.
Bron: reuters.com

Canada: Longos experimenteert met maaltijdpakketten
Longo Brothers Fruit Market is begonnen met een programma voor maaltijdpakketten. Het nieuwe programma moet het voor de consument makkelijker maken om de ingrediënten te verzamelen voor een gezonde avondmaaltijd. Het programma is als pilot ingezet bij een vestiging van Longos in Toronto. Binnen de winkel biedt een centraal punt de verse benodigdheden voor het pakket aan. Consumenten kunnen ter plekke hun verse AGF, vlees en koolhydraten naar keuze aanwijzen. De porties van de maaltijden zijn naar wens aan te passen en zijn zodoende geschikt voor zowel een enkel persoon als een groep van tien. Recepten voor de maaltijdkits zijn zowel online als bij het centrale punt te vinden.
Bron: supermarketnews.com

Amazon krijgt patent voor drone-surveillancesysteem
Amazon heeft een patent verkregen voor surveillance-technologie op basis van drones. Eerder deze maand kreeg Amazon het patent van het Amerikaanse Patent and Trademark Office, dat officieel een systeem voor dataverzameling betreft. Amazon heeft de laatste tijd steeds meer gefocust op dataverzameling, onder andere door technologieën te ontwikkelen voor gezichtsherkenning. Het nieuwe patent omschrijft hoe een drone informatie kan verzamelen over de plekken waar deze overheen vliegt. De informatie is beperkt door een zogeheten geo-fence, oftewel een soort virtuele begrenzing van het zicht van de drone. De drone kan zo worden ingesteld dat alleen over gebieden informatie mag worden verzameld waar eerder afspraken over zijn gemaakt. Privéterrein zou door deze optie privé moeten blijven.
Bron: fortune.com

US: Smart & Final wordt besloten vennootschap
Smart & Final Stores heeft een overeenkomst van $1,12mld (€980mln) gesloten voor de overname door het investeringsbedrijf Apollo Global Management LLC. Door de overname wordt Smart&Final een besloten vennootschap, waarmee er een einde komt aan de beursnotering van het bedrijf. Per 20 juni is dan ook de handel in Smart&Final-aandelen op de beurs van New York ten einde gekomen. De overname werd in medio april aangekondigd, nadat er al langer geruchten de ronde deden over een mogelijke overname van de supermarktketen.
Bron: supermarketnews.com

VS: JetBlue klaagt Walmart aan wegens merkinbreuk
JetBlue Airways heeft Walmart aangeklaagd voor merkinbreuk. Walmart is eerder begonnen met het gebruik van de naam Jetblack voor een persoonlijke boodschappendienst op basis van tekst. Volgens JetBlue is de naam Jetblack echter een doorzichtige manier van Walmart om aan te haken bij de goede reputatie van JetBlue. Daarnaast is de luchtvaartmaatschappij van mening dat Jetblack voor verwarring onder consumenten zal zorgen. Verder waarschuwt het bedrijf ervoor dat Walmart van plan zou zijn om ook andere namen op de basis van "Jet+kleur" te hanteren, zoals Jetgold en Jetsilver. 
Bron: cnbc.com

VS: H-E-B opent faciliteit in Austin
Het in San Antonio gevestigde H-E-B heeft in Austin, Texas een nieuwe faciliteit geopend voor de ontwikkeling van innovatieve technologie. De locatie heeft voor 7.500 vierkante meter aan kantoorruimte. Naast het eigen digitale team van H-E-B zal ook de dochteronderneming Favor gebruik maken van het kantoor. Favor is een thuisbezorgdienst, die vorig jaar door H-E-B werd overgenomen. Zowel H-E-B als Favor hebben bij het nieuwe kantoor de ruimte om door investeringen verder te groeien.
Bron: progressivegrocer.com

Hy-Vee werkt als eerste Amerikaanse bedrijf met Citrus Retail Media Platform
Hy-Vee wordt de eerste supermarktketen van de VS die gaat samenwerken met het Citrus Retail Media Platform. De samenwerking dient om zowel de leveranciers als de consument beter van dienst te zijn. Hy-Vee is opgericht in 1930 en heeft zich sindsdien opgewerkt tot een keten van meer dan 265 winkels met een jaar omzet van $10mld (€8,8mld). Citrus zorgt bij retailers als Hy-Vee voor een mediaplatform, dat onder andere gesponsorde zoekresultaten en online marketingruimte voor leveranciers mogelijk maakt. Ook geeft het platform een meer persoonlijke winkelervaring voor de consument. Het platform is sinds december 2017 online en werkt nu met 20 grote retailers in Europa, Azië, Australië en Latijns-Amerika. Hy-Vee is naast het eerste Amerikaanse bedrijf op het platform ook de eerste retailer die een samenwerkingsverband is aangegaan met het Amerikaanse hoofdkantoor van Citrus.
Bron: businesswire.com

Publicatiedatum: