Boek verklaart hoe 'Mangomomenten' de kwaliteit van de zorg kunnen verbeteren

Met een klein gebaar of onverwachte attentie een moment van grote waarde creëren voor een patiënt. Sinds enige tijd staat dit fenomeen in België en Nederland bekend als een ‘mangomoment’. Een team van KU Leuven onderzocht hoe deze momenten ontstaan en welke impact ze hebben. De resultaten van het onderzoek worden beschreven in het boek Mangomoment, met een klein gebaar
naar een warmere zorg. Special Fruit past hiervoor uitzonderlijk zijn mangolabels aan.

Het fenomeen ‘Mangomoment’ maakt alsmaar meer naam, zowel in de Belgische als de Nederlandse gezondheidszorg. Het gaat om momenten van grote waarde die ontstaan via kleine, onverwachte gebaren die geen of weinig tijd, geld of moeite kosten. De KU Leuven, die het concept ontwikkelde, onderzocht nu ook de impact van Mangomomenten. Special Fruit, pionier in eetrijpe mango, vond het
een prachtig initiatief en ondersteunt daarom graag dit project. We ontwierpen voor de komende maanden een tijdelijk label in het kader van dit mangomoment en het bijhorende boek. Het Leuvens Instituut voor Gezondheidszorgbeleid van KULeuven verzamelde meer dan 1000 verhalen: van patiënten, maar ook van familieleden en zorgverleners. Op basis van 120 diepte-interviews ging het op zoek naar de diepere betekenis van het Mangomoment.

Persoonsgerichte zorg
“Uit onze analyse van de verhalen en interviews blijkt dat Mangomomenten niet zomaar en op eender welk moment ontstaan”, zegt professor Kris Vanhaecht, bezieler van het project. “Alle betrokkenen moeten hun rol vervullen om persoonsgerichte zorg mogelijk te maken. De persoonlijkheid van de patiënt speelt een rol. Die moet openstaan voor het gebaar van de andere. Ook de zorgverlener moet op zijn of haar beurt professioneel en persoonlijk de ruimte hebben voor zulke gebaren. Het management van de zorgorganisaties kan dit bevorderen door persoonsgerichte zorg te
ondersteunen.”

Persoonsgerichtheid wint aan belang binnen de gezondheidszorg, maar patiëntveiligheid blijft uiteraard de eerste bekommernis. “Een arts of verpleegkundige moet in de eerste plaats de juiste zorgen toedienen”, zegt professor Vanhaecht, bezieler van het project. “Daarbovenop kunnen Mangomomenten wel een meerwaarde zijn op verschillende vlakken. Ze leiden tot hogere tevredenheid bij patiënten en familie. De zorgverleners voelen zich meer betrokken en de
vertrouwensband met de patiënt groeit.”

Inspiratie en motivatie
In het inspirerende boek Mangomoment, met een klein gebaar naar een warmere zorg delen Vlamingen en Nederlanders hun waargebeurde verhalen. Daarnaast delen internationale experts hun
visie op de zin en haalbaarheid van mangomomenten. Zo vergroten Mangomomenten niet alleen het geluk van de mensen om je heen maar ook jouw eigen voldoening. Professor Kris Vanhaecht: “We
hopen dat ons boek mensen kan inspireren in de zoektocht naar een warmere zorg, meer veerkracht en positiviteit. De talrijke verhalen tonen hoe je in het dagelijkse leven kleine momenten van grote
waarde kan creëren.”


Mangomomenten met het ready-to-eat merk BestChoice
Bij Special Fruit zit duurzaamheid in de genen. “Een inspirerend sociaal initiatief, zoals ’mangomoment’, past volledig in onze duurzaamheidsstrategie” verklaart Koen Maes, Business
Development Manager. “We gebruiken de positieve kenmerken van de mango om “Mangomoment” nog extra te promoten. We zijn fier op deze langetermijnsamenwerking met KU Leuven, ook zij waren meteen enthousiast om hun concept aan onze BestChoice mango te linken.”

Voor meer informatie :
Sarah Hellemans
Special Fruit
0032 3 3170660
Sarah.hellemans@specialfruit.be 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven