Maar handelsoorlogen zullen de prijzen van conserven opdrijven

Del Monte Foods stapt in diepgevroren en gekoelde producten

Er zijn maar weinig bedrijven die net zo geassocieerd worden met conserven als Del Monte Foods. Dit zei de CEO van het bedrijf Greg Longstreet tijdens een interview. Volgens hem had het  bedrijf tijdens z´n 133 jarig bestaan de focus vooral liggen op het behouden van de dominantie in het eigen segment dat het niet keek naar mogelijkheden op andere gebieden.

In een poging zichzelf beter te positioneren om mee te doen aan trends zoals snacken, gemak en gezondheid, breidt Del Monte z´n aanbod voor het eerst uit met de introductie van diepgevroren en gekoelde producten en verschuift daarmee z´n aanbod naar andere segmenten in winkels, zoals de delicatessenafdeling. 

De komende twee jaar is Del Monte van plan verder te trekken naar de e-commerce, kant-en-klaar zaken en winkelrestaurants om consumenten meer gelegenheid te geven met z'n producten kennis te maken. Als alles volgens plan verloopt raamt Longstreet een afzetstijging van € 268 mln naar € 1,5 mld in 2022.

"We moeten groter denken en buiten het geijkte om te groeien en te innoveren en we zijn gefocust op een stevig innovatieplan."

Fooddive.com meldt dat Del Monte z'n marketing en promotie zal aanpakken zodra nieuwe producten op de markt komen. 

"Tariefheffingen hadden direct effect op ons" 
Aan de minder positieve kant meldt Longstreet dat de handelsoorlog tussen de VS en China de prijzen voor conserven op zal drijven. "Tarieven hadden meteen effect op ons." De regering Trump zette een tarief van 25% op staalimport en 10% op aluminiumimport, waardoor Amerikaanse producenten hun prijzen moesten verhogen. "Van de ene op de andere dag stegen de kosten voor conserven met 25%."

Longstreet sprak ook nog over transportkosten die 'uit controle zijn' en een krappe arbeidsmarkt waardoor de prijzen ook stijgen Naast de hogere kosten voor metaal stegen ook de tarieven voor mandarijnen. Hij legde uit dat het bedrijf dit via andere manieren probeerde te compenseren, maar uiteindelijk toch genoodzaakt was een stijging van 10% door te voeren naar de consument. 


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven