Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Reefer containers vervangen conventionele koelschepen

Chiquita heeft besloten uitsluitend nog gebruik te maken van reefer containers voor het zeetransport van zijn handelswaar. Dit doet de vraag rijzen of er momenteel sprake is van een tekort aan dit type container. De populariteit van reefercontainers is namelijk sterker toegenomen dan dat de voorraad gegroeid is, volgens Cool Logistics Global. De beslissing van Chiquita wordt ondersteund door de recente opening van de Moin Container Terminal (TCM) van APM Terminals in Costa Rica, die de export van fruit tot doel heeft met 6.000 reefer containers.

De scheepvaartmaatschappij Great White Fleet, een dochteronderneming van Chiquita, beschikt over vijf reeferschepen voor het transport van bananen vanaf de haven van Moin in Costa Rica naar de haven van Vlissingen, die beschouwd wordt als het nieuwe logistieke knooppunt voor Noord-Europa.

Momenteel is Dole een van de weinige scheepsexploitanten die op een aantal van zijn handelsroutes nog gebruik maakt van conventionele koelschepen. Het is onzeker of dit soort schepen op de korte termijn ingezet zullen blijven worden als goederenschepen voor verse producten naar Europa.

Tijdens de Cool Logistics Global Conferentie in Antwerpen vorig jaar voorspelden Maersk Line en anderen dat de IMO 2020-norm de verdwijning van oudere conventionele schepen zou doen versnellen aangezien het eenvoudigweg niet rendabel zal zijn om deze aan te passen. Inspecties van conventionele reefer schepen vinden vaak plaats gedurende de zomermaanden (van het noordelijk halfrond), tijdens het traditionele laagseizoen voor deze schepen, dus mogelijk breekt er een beslissende periode aan.

Tijdens de Cool Logistics Global Conferentie in 2017, in Algeciras, werd voorspeld dat de schaarste aan reefercontainers in 2018 zou verergeren. Dit bleek in hoge mate juist te zijn, aangezien de exploitanten van lease-containers de leemte in de markt niet opvulden. De reden hiervoor was waarschijnlijk dat de tarieven niet aantrekkelijk genoeg bleken te zijn.

Eén ding is in ieder geval duidelijk voor Cool Logistics Global: verschepers zullen in de toekomst meer moeten gaan betalen voor vervoer.

 

Bron: mundomaritimo.cl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven