Latijns-Amerika voedt China via e-commerce

De enorme Chinese honger naar online shoppen is een nieuwe markt voor Latijns-Amerikaanse tuinbouwproducten in de vorm van de digitale supermarkt. Het vele online shoppen maakt het voor Latijns-Amerikaanse telers niet alleen gemakkelijk om hun producten aan de andere kant van de wereld af te zetten, maar ook om op een gemakkelijke manier de smaken en voorkeuren van hun Chinese klanten te leren kennen. In 2018 steeg de Chinese overzeese fruitimport met 36%. 

Online supermarkt
China is 's werelds grootste en snelst groeiende E-commerce AGF- markt geworden. De totale afzet, die in 2018 geraamd werd op € 45 mld, wordt verwacht de komende vijf jaar te zullen verviervoudigen. 

Camposol, een Peruaanse fruitexporteur, tekende een overeenkomst met Alibaba in mei 2018. Via dit partnerschap levert Camposol blauwe bessen en avocado's van Peruaanse herkomst aan Alibaba. Het online afzetkanaal is niet alleen een bron van inkomsten, maar ook een unieke gelegenheid om waardevolle verkoopgegevens te verkrijgen. Deze directe verbinding wordt mogelijk gemaakt door de technologie die twee einden van de aanbodketen met elkaar verbindt en telers de mogelijkheid geeft om hun teelt te finetunen en om aan de vraag te voldoen. 

In november 2018 tekende ook ProChile een overeenkomst met verschillende Chinese online retailers, waaronder Alibaba en Suning, een andere belangrijke supermarktketen. 

Volgens americasquarterly.org is het Chileense succes o.a. te danken aan de voorkeur van Chinezen voor kersen. Rood wordt als gelukskleur gezien en in recente jaren is het fruit een gewaardeerd cadeau voor familie en vrienden tijdens het Chinese nieuwjaar geworden. 

 


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven