Rusland: X5 werkt met Ozon aan thuisbezorgopties

Finland: S Group heeft afname in netto omzet
S Group had in zijn eerste kwartaal een afname in netto omzet van 0,7%. De omzet kwam daarmee neer op €2,6 mld. De like-for-like omzet daalde jaar op jaar met 1,3% tot €1,8 mld, met inbegrip van de markten in Rusland en Estland. Een reden voor de afname in omzet is het feit dat er vorig buitengewoon goed door de retailgroep werd gepresteerd. Ook vielen toen de paasdagen in het eerste kwartaal, in tegenstelling tot dit jaar. S Group heeft verder in Rusland een aantal Prisma-winkels gesloten, wat ook gevolgen had voor het resultaat van dit kwartaal. De omzet via online kanalen is met bijna 25% toegenomen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Wit-Rusland: Eurotorg heeft sterk 2018
De marktleider binnen de Wit-Russische supermarktsector, Eurotorg (ook wel bekend als  Euroopt) had een sterk 2018. Dit zorgt er mogelijk voor dat het bedrijf alsnog de beursgang gaat maken, die vorig jaar werd uitgesteld. De Wit-Russische supermarktsector zit in de lift, nu het land een steeds grotere middenklasse kent. Eurotorg heeft baat gehad bij deze trend, zodat het bedrijf een forse groei in 2018 mee heeft kunnen maken. "We hebben een nieuw record gezet voor het aantal winkelopeningen", aldus CEO Andrei Zubkou. "In deze periode werden 362 nieuwe winkels geopend. We hebben ons meer gefocust op winkels volgens een kleiner format aan de hand van een lease-constructie, wat in lijn is met onze strategie voor investeringen en uitbreidingen." De omzet van 2018 nam jaar op jaar met 15,3% toe tot BYN 4,5 mld (€1,9 mld).
Bron: intellinews.com

Coviran Plus van start in Portugal
Na ruim tien jaar aan succes in Spanje heeft Coviran zijn eerste Coviran Plus-vestiging geopend in Portugal. De winkel maakt gebruik van geavanceerde technologie om een verbeterde winkelervaring mogelijk te maken. Ook zorgt deze technologie voor grotere winstmarges bij winkels. De eerste Coviran Plus-winkel is geopend in Supermercado Oceano in Albufeira in het district Faro. De winkel wordt beheerd door de retailpartner José Geraldo Barreto. In Spanje is sprake van een netwerk van 250 Coviran Plus-vestigingen.
Source: esmmagazine.com

Australië: Woolworths heeft 4,2% meer omzet in derde kwartaal
Woolworths heeft in zijn derde kwartaal de supermarktomzet met 4,2% weten te verbeteren. De keten had baat bij de lagere prijsdeflatie en de gunstige weersomstandigheden. De vergelijkende winkelomzet in de dertien weken tot 31 maart stegen tot $10,0 mld (€6,3 mld) als deze wordt aangepast op de timing van de paasdagen. De totale groepsomzet steeg met 5,1% tot $14,9 mld (€9,3 mld). De omzet van levensmiddelen is fors gegroeid ten opzichte van het groeipercentage van 2,3% in het eerste halfjaar. De directe concurrent van Woolworths, Coles, had in het derde kwartaal een toename in vergelijkende winkelomzet van 2,2%.
Bron: news.com.au

Rusland: X5 werkt met Ozon aan thuisbezorgopties
De Russische X5 Retail Group is een samenwerkingsverband aangegaan met het e-commercebedrijf Ozon. Samen gaan de twee bedrijven voor het einde van 2020 ongeveer 2.000 kluisjes en 2.000 afhaalpunten installeren bij winkels van de Pyaterochka-keten. Volgens Pyaterochka-directeur Sergei Goncharov is de samenwerking met Ozon een belangrijke stap voor de online retailactiviteiten van de keten. "Onze klanten zoeken steeds meer naar handige digitale opties en tijdbesparende oplossingen", aldus de directeur. Dankzij het samenwerkingsverband kunnen consumenten bestellingen via Ozon zowel bij de servicebalie van Pyaterochka afhalen als bij kluisjes en afhaalpunten van andere partners van X5 Omni. X5 Omni is een dochteronderneming van de X5 Retail Group, die verantwoordelijk is voor de besteldiensten bij vestigingen van Pyaterochka, Perekrestok en Karusel. X5 Omni gaat zijn logistieke ondersteuning uitbreiden om pakketten van Ozon bij Pyaterochka-winkels af te leveren.
Bron: esmmagazine.com

Spar hanteert nieuwe groeistrategie in Zuid-Afrika
Spar heeft in Zuid-Afrika zijn nieuwe groeistrategie toegelicht. De retailer gaat zich meer richten op zelfstandige supermarkten en op het veranderend koopgedrag van consumenten. Onafhankelijke franchisenemers zijn van essentieel belang voor Spar, aldus een eigen verklaring. Bij het opstellen van de nieuwe strategie werd gekeken naar een aantal belangrijke trends in de Zuid-Afrikaanse supermarktsector, zoals digitale oplossingen, alternatieve verpakkingen, het tegengaan van voedselverspilling en het gebruik maken van lokale producten. Een rode lijn in de strategie vormt de doelstelling van Spar met betrekking tot duurzaamheid en ethische verantwoordelijkheid. Spar streeft naar het verminderen van armoede, bevorderen van gelijkheid, verbeterde voeding, duurzame groei en het bevorderen van kwalitatief goed onderwijs. Volgens CEO Graham O’Connor ligt de prioriteit voor het komende jaar op het implementeren van deze strategie in de Zuid-Afrikaanse markt.
Bron: esmmagazine.com

Amazon breidt technologisch centrum in Denver uit
Amazon is van plan zijn technologisch centrum in Denver, Colorado uit te breiden. Door de uitbreiding worden zo'n 400 nieuwe banen voor hoogopgeleide ingenieurs en IT-ers gecreëerd. De banen betreffen functies op het gebied van software engineering, cloud computing en online marketing. Voor de uitbreiding wordt een nieuw kantoor geopend in het centrum van Denver, zodat het werkleger van Amazon in deze stad kan worden verdubbeld. Samen met de logistieke centra en retailfaciliteiten heeft Amazon in Colorado in totaal 3.500 voltijdswerknemers in dienst.
Bron: businesswire.com

VS: QFC installeert opvang voor honden
Bij acht QFC-vestigingen in de omgeving van Seattle worden volgende maand geavanceerde faciliteiten voor de opvang van honden ingezet. De hondenhuizen zijn bedoeld voor consumenten die tijdelijk hun trouwe viervoeter achter willen laten als zij boodschappen doen. De opvangplaatsen zijn ontwikkeld door DogSpot en zijn voorzien van geavanceerde systemen zoals temperatuurcontrole, camera's, verbinding met apps en een zelfreinigend systeem. QFC, dat in handen is van Kroger, is de eerste supermarktketen in de Amerikaanse Noordwest regio die DogSpot-huizen bij eigen winkels heeft geïnstalleerd. Later zullen de oplossingen van DogSpot ook bij andere QFC-vestigingen worden ingezet. De hondenopvang is gratis voor QFC-klanten. Hondeneigenaren kunnen zich voor de service aanmelden door de DogSpot-app te downloaden op de eigen smartphone.
Bron: supermarketnews.com

Canada: Loblaw meldt resultaten eerste kwartaal
Loblaw heeft zijn financiële resultaten voor het eerste kwartaal gemeld. De omzet van Loblaw nam jaar op jaar met 3,1% toe tot CA$10,7 mld (€7,1 mld). De omzet van het retailsegment kwam neer op CA$10,5 mld (€6,9 mld), wat ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018 een toename was van 2,9%. De vergelijkende winkelomzet bij Loblaw-supermarkten steeg met 2,0%. Bij vestigingen van de door Loblaw beheerde drogisterijketen Shoppers Drug Mart nam de vergelijkende winkelomzet toe met 2,2%. Bij apotheken onder deze keten stond de groei in vergelijkende winkelomzet op 1,2%, terwijl de drogisterijen een toename in vergelijkende winkelomzet hadden van 3,1%. De invloed van de afwezigheid van de paasdagen was beperkt voor zowel de supermarkten als de drogisterijen van Loblaw. De winst nam in het eerste kwartaal toe met 19,9% tot CA$451 mln (€299,4 mln). De winst werd ten gunste beïnvloed door de implementatie van de nieuwe lease-standaard IFRS 16. Dit heeft een voordeel gegeven van ongeveer CA$75 mln (€49,8 mln). Een nadeel voor de winst was de ontwaarding van ongeveer CA$22 mln (€14,6 mln) door desinvesteringen. Als deze eenmalige gebeurtenissen buiten beschouwing zouden worden gelaten, zou de winst toe zijn genomen met CA$22 (€14,6 mln). De bruto winst stond op CA$1,0 mld (€690,4 mln). Jaar op jaar was de bruto winst in het eerste kwartaal toegenomen met 41,9%. Ook hierbij was sprake van een financiële meevaller door de implementatie van IFRS 16. Als deze buiten beschouwing zou worden gelaten, zou de toename neer zijn gekomen op slechts 3,4%.
Bron: media.loblaw.ca

VS: Blue Apron beperkt verliezen in eerste kwartaal
Blue Apron had over het eerste kwartaal van zijn fiscaal jaar in 2019 een verlies van $5,3 mln (€4,7 mln). Vorig jaar werd in dezelfde periode nog een verlies geregistreerd van $31,7 mln (€28,3 mln). Het bedrijf, dat online maaltijdkits aanbiedt, had een bruto winst van $8,6 mln (€7,7 mln), wat ruim meer was dan de geraamde bruto winst van $3,4 mln (€3,0 mln). Ook is hiermee de eerste bruto winst behaald, sinds Blue Apron in 2017 zijn beursgang maakte. Wel heeft Blue Apron te maken met een stuk minder klanten. Het aantal bestellingen is met 29% afgenomen tot 2,5 mln. Het aantal klanten is jaar op jaar afgenomen van 786.000 tot 550.000. De omzet daalde van $196,7 mln tot $141,9 mln (van €175,4 mln tot €126,6 mln). Directielid Tim Bensley heeft aangegeven dat Blue Apron gaat stoppen met de thuisbezorgpilot, die het bedrijf had lopen via de partner Grubhub in New York City. In de omgeving van San Francisco wil Blue Apron nu een eigen thuisbezorgplatform opzetten, waarop klanten direct bij de site van Blue Apron terecht kunnen komen. Bestellingen die voor 12 uur 's middags worden geplaatst, worden dan dezelfde dag tussen 4 uur en 6 uur 's middags aan huis geleverd.
Bron: grocerydive.com

Amazon breidt bezorgdienst van Whole Foods Market naar 13 steden uit
Amazon en Whole Foods Market zijn begonnen met de thuisbezorging van biologische producten van Whole Foods Market via Prime Now in dertien steden verspreid over Tennessee, Florida, North Carolina, Pennsylvania, Colorado, Alabama, Mississippi, Californië en Maine. Prime-leden kunnen via Prime Now in deze stadsgebieden terecht voor duizenden verschillende versproducten, zoals groente en fruit, vlees en vis. In totaal is het Whole Foods-assortiment via Prime Now Beschikbaar in 88 Amerikaanse stadsgebieden. Dit aantal zal in 2019 verder worden uitgebreid.
Bron: businesswire.com

VS: Publix meldt resultaten eerste kwartaal 2019
Publix had in de periode van drie maanden tot 30 maart een toename in omzet van jaar op jaar 4,3% tot $9,7 mld (€8,7 mld). De vergelijkende winkelomzet van dezelfde periode nam toe met 1,9%. Publix denkt dat de omzet van het afgelopen kwartaal 1,2% lager uitviel wegens het feit dat Pasen dit jaar in het tweede kwartaal plaats vond. De netto winst van de afgelopen periode stond op $981 mln (€875,0 mln), wat jaar op jaar een toename is van 44,2%. De winst per aandeel stond in het eerste kwartaal op $1,37 (€1,22), waar deze in dezelfde periode van 2018 nog op $0,93 (€0,83) stond. De netto winst werd beïnvloed door een aantal ongerealiseerde winsttoenames. Als deze ongerealiseerde winsttoenames in zowel 2018 als 2019 buiten beschouwing zouden worden gelaten, zou de de winst met slechts 5,3% toe zijn genomen van $704,2 mln in 2018 tot $741,7 mln in dit jaar (van €628,1 mln tot €661,5 mln).
Bron: businesswire.com


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven