IJsland wint geding omtrent merknaam Iceland
IJsland heeft met succes het handelsmerk met betrekking tot de eigen naam teruggewonnen. De Europese natie was een rechtszaak begonnen tegen de Britse retailer Iceland omtrent het gebruik van de naam. Het bureau voor intellectueel eigendom van de EU kwam tot het oordeel dat de Britse keten de naam niet als handelsmerk vast mocht leggen binnen de Europese Unie. Als Iceland dit wel was gelukt, was de supermarktketen de enige instantie geworden die in de EU de merknaam "Iceland" had mogen gebruiken. De keten Iceland probeerde de merknaam in 2014 al vast te leggen, waarna een slepende juridische strijd van vijf jaar plaatsvond met de IJslandse overheid. Het IJslandse ministerie van Buitenlandse Zaken spande in samenwerking met het toeristisch orgaan Promote Iceland een rechtszaak aan, met als argument dat IJslandse ondernemingen door het handelsmerk van de Britse keten niet meer in staat zouden zijn om zichzelf in de EU te profileren. De IJslandse overheid was bovendien van mening dat IJsland breed bekend staat als geografische naam en zodoende nooit als handelsmerk aan Iceland had mogen worden verstrekt.
Bron: abc.net.au
Frankrijk: Groupe Casino sluit nog eens vier winkels
Groupe Casino heeft overeenkomsten getekend voor de verkoop van vier vestigingen. Casino is al langer bezig met zich van een aantal vaste activa te ontdoen. De betreffende winkels worden door Casino omschreven als structureel verlies lijdende locaties. In 2018 genereerden deze vestigingen een bruto omzet van €42 mln in combinatie met een verlies van €1,5 mln. De locaties worden verkocht voor een gecombineerd totaal van €24 mln. Onder de vier locaties bevinden zich twee Géant-hypermarkten bij Carcassonne Cité en Château d'Olonne, die respectievelijk aan een partner van Leclerc en een particuliere investeerder worden overgedragen. Verder verkoopt Casino twee Leader Price-winkels aan Lidl.
Bron: esmmagazine.com
Zwitserland: Coop krijgt erkenning van het WWF
De Zwitserse retailer en groothandelaar Coop heeft erkenning van WWF gekregen voor alle verbeteringen die het bedrijf heeft doorgevoerd met betrekking tot milieubescherming. Dit is te zien in de hogere rating die WWF aan Coop heeft toegekend in vergelijking met dezelfde rating van 2015. Volgens het WWF moeten de nieuwe maatregelen van Coop op het gebied van duurzaamheid worden gezien als visionaire trendsetters.
Bron: esmmagazine.com
IGD: Aziatische supermarktsector met 2023 US$4,3 bln waard
De Aziatische supermarktsector zal met 2023 een omzet genereren van US$4,26 biljoen (€3,77 bln). Dat is bijna evenveel als Europa en Noord-Amerika samen. Dit blijkt uit prognoses van de marktonderzoeksinstantie IGD Asia. Azië, dat als regio nu al de grootste supermarktsector ter wereld heeft, zal naar verwachting tussen 2018 en 2023 op jaarbasis zijn supermarktsector met 6% toe zien nemen. De supermarktsector zal zodoende groeien van $3,17 bln (€2,76 bln) in 2018 naar $4,26 bln (€3,77 bln) in 2023. Het Aziatische marktaandeel binnen de wereldmarkt zal in 2023 neerkomen op 37%. Binnen de Aziatische regio zullen China, India en Indonesië de grootste bijdrages leveren. In 2023 zullen deze drie landen samen goed zijn 74% van de toename in extra omzet
Bron: igd.com
Jumbo vernieuwt groenten- en fruitafdeling
Jumbo heeft zijn assortiment aan groenten en fruit vernieuwd. De vernieuwde afdeling is erop gericht om klanten meer aan te moedigen om groente en fruit aan hun eetpatroon toe te voegen. In de komende weken gaat de keten meer dan 100 nieuwe producten aan het assortiment toevoegen, die voor meer gezonde opties voor de consument zullen zorgen. Het vernieuwde assortiment omvat onder andere snack-salades, toppings en andere salade-ingrediënten, zodat de klant met gemak een eigen salade samen kan stellen. Ook wordt het aanbod uitgebreid met gekookte groenten, wortelspaghetti, pompoenlasagna en bloemkoolrijst. Onder het merk "Kies & Mix" kan de consument verschillende groentes uitkiezen om aan het diner toe te voegen. Ook zijn er binnenkort snackgroentes zoals paprika, selderij, wortelen en bloemkool verkrijgbaar. Verder introduceert Jumbo een speciaal schap voor fruitsnacks, dat als alternatief voor snoepgoed moet dienen. Het assortiment van deze nieuwe categorie zal bestaan uit veganistische fruitgums, fruitstukjes en chips gemaakt van gedroogd fruit. De producten in deze categorie zijn geheel vrij van toegevoegde kleur- en smaakstoffen of extra suikers. Ook heeft Jumbo zich ingespannen om de verpakkingen van de nieuwe producten zo duurzaam mogelijk te maken. Zo is de kartonnen verpakking van kant-en-klaar salades verdwenen. Hierdoor zal de supermarktketen rond de 175.000 kg aan karton uit kunnen sparen.
Bron: esmmagazine.com
Rusland: O'Key in gesprek met Sberbank
De Russische middelgrote supermarktketen O'Key is in gesprek met de grootste geldschieter van Rusland, Sberbank. Sberbank heeft interesse in een investering in de hypermarktketen van O'Key. Het staatsbedrijf zou verder aan hebben gegeven O'Key over te willen nemen, aldus een aantal anonieme bronnen. Volgens een van deze bronnen zou bij een eventuele overname de discountketen Da! buiten beschouwing worden gelaten. De raad van bestuur van O'Key heeft bevestigd dat er wordt nagedacht over de toekomstige richting van het bedrijf. Een van deze richtingen betreft volgens de raad van bestuur inderdaad een samenwerkingsverband met Sberbank.
Bron: reuters.com
De snelstgroeiende supermarktcategorieën van Europa
European Supermarket Magazine heeft in samenwerking met het marktonderzoeksbureau IRI zijn jaarlijks rapport over de snelst groeiende supermarktcategorieën gepubliceerd. In Europe’s Fastest-Growing Categories worden elk jaar de productcategorieën weergegeven die dat jaar binnen de markten van Frankrijk, Nederland, Duitsland, Griekenland, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk het snelst zijn gegroeid. Bij vier landen was de categorie van diepgevroren producten en versproducten degene die jaar op jaar het meest qua omzet was toegenomen. In Frankrijk steeg deze categorie qua omzet met 2,1%. In Italië was de omzettoename 2,9%. In Nederland steeg deze categorie met 5,6%, terwijl in Spanje er een groei werd geobserveerd van 6,3%. In Duitsland en Italië was de categorie met de meeste omzetgroei die van dranken. Deze categorie steeg in deze landen respectievelijk met 3,9% en 6,8%. In Griekenland betrof het huisdierartikelen die het meest in omzet waren toegenomen. De omzettoename van deze categorie kwam in Griekenland neer op 10,3%.
Bron: esmmagazine.com
VS: Walmart verkoopt herbruikbare tassen bij kassa's
Walmart gaat herbruikbare boodschappentassen verkopen bij de eigen kassa's om zo plastic afval tegen te gaan. Het initiatief voor de herbruikbare tassen gaat vanaf de volgende maand van start. Er komt steeds meer druk vanuit de consument op de retailsector om milieuvriendelijke verpakkingen en producten aan te bieden. Door de nieuwe tassen bij kassa's te plaatsen, wordt volgens Walmart de winkelervaring makkelijker gemaakt. De herbruikbare tassen zijn vervaardigd van gerecycled plastic en zijn verkrijgbaar voor $0,98 (€0,87).
Bron: edition.cnn.com
Ahold Delhaize USA benoemd tot supermarkt van het jaar
Ahold Delhaize USA is benoemd tot supermarkt van het jaar door branchemagazine Winsight. Ahold-Delhaize staat dan ook als zodanig vermeld in een uitgebreid artikel in de editie van april, compleet met foto op het voorblad. In het artikel wordt de geschiedenis van Ahold en Delhaize toegelicht, waaronder de fusie van de twee ketens en het succes van de zes supermarktformats die Ahold-Delhaize in de VS heeft opgezet. De Amerikaanse merken van Ahold-Delhaize zijn op dit moment Stop & Shop, Giant/Martin's, Giant Food, Hannaford, Food Lion en Peapod. De retailgroep wist met name zijn marktaandeel en omzet te vergroten dankzij een combinatie van service, technologische innovatie en ontwikkelingen op het gebied van E-commerce.
Bron: prnewswire.com
VS: Branchevereniging NSA biedt nieuwe energieprogramma's aan
De National Supermarket Association (NSA) is een samenwerkingsverband aangegaan met RK Energy Group voor twee nieuwe energieprogramma's. De programma's betreffen Free Electricity Rate Analysis en Free Energy Survey. De twee programma's zijn bedoeld om de energiekosten van supermarkten die aan de NSA verbonden zijn te beperken. De programma's zijn specifiek gericht op winkels in het noordoosten van de VS. Het in Allentown, Pennsylvania gevestigde RK Energy zal een deel van de omzet die door middel van deze twee programma's wordt gegenereerd doneren aan een aantal goede doelen die door de NSA worden ondersteund.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Walmart neemt reclame-startup over
Walmart Media Group heeft de startup Polymorph Labs overgenomen. Polymorph Labs is gevestigd in Silicon Valley en is gespecialiseerd in IT en reclame. De startup is nu in handen van de Walmart Media Group, een afdeling van Walmart die is toegespitst op gerichte marketing in fysieke winkels en via online media. Dankzij de ruim 160 miljoen bezoekers per week die zowel in fysieke winkels als online bij Walmart langskomen is Walmart Media Group in staat om merken op grote schaal in contact met het publiek te brengen. Ook is het dankzij de technologie van Walmart Media Group mogelijk om een duidelijk beeld te krijgen van wat voor impact bepaalde reclamecampagnes hebben. De overname van Polymorph Labs zal naar verwachting ervoor zorgen dat het makkelijker voor merken wordt om via Walmart te adverteren. Ook kunnen de advertenties van deze merken relevanter voor zoekmachines worden gemaakt. Walmart Media Group gaat de technologie van Polymorph Lab verder optimaliseren. Zo zullen adverteerders in staat zijn om bepaalde doelgroepen uit te kiezen op basis van hun winkelgedrag, kunnen advertenties automatisch op het juiste kanaal worden geplaatst en kan er worden gemeten in hoeverre een advertentie invloed heeft op de omzet. Toekomstige innovaties zijn mogelijk advertentiekosten per muisklik of advertentiekosten per conversie tot omzet. Het team van Polymorph Lab voegt zich bij de locaties van Walmart Media Group in Californië en Bangalore.
Bron: retailanalysis.igd.com