Verpakkingssector zal steeds meer gepersonaliseerde opties bieden

De verpakkingssector zal in de komende decennia een aanzienlijke verandering ondergaan. Zoals naar voren komt in een artikel van SIG Combibloc, beweegt deze sector zich steeds meer richting gepersonaliseerde opties. Terwijl de levensstijl van consumenten steeds drukker wordt, zullen ze op zoek blijven naar gemak. Om te garanderen dat producten perfect aangepast zijn aan de manier van leven van het individu, kunnen we een nieuw niveau van personalisering verwachten, waarbij productindividualisering tot het uiterste wordt doorgevoerd.

Consumenten hebben al een voorkeur voor producten die zijn aangepast aan hun persoonlijkheid en imago, stelt het bedrijf. Met de vooruitgang op het gebied van technologie, printen en dataverzameling zullen we meer sterk gepersonaliseerde en gelokaliseerde verpakkingen gaan zien, voegt SIG Combibloc toe.

Anderzijds, stelt het bedrijf, zullen voedsel- en watertekorten groeiende wereldwijde uitdagingen worden. Om problemen als voedselverspilling en -verlies te beperken, zullen "beschermende verpakkingen een sleutelrol spelen in het veiliger en toegankelijker maken van voedsel, aangezien het voedsel over langere afstanden vervoerd zal worden en gedurende langere tijd vers gehouden moet worden".

Deze vraag naar meer bescherming zal in evenwicht worden gehouden door de vraag naar een grotere duurzaamheid, hetgeen zal resulteren in een verpakking met een hoge mate van bescherming, die eveneens milieuvriendelijker, lichter en efficiënter voor transport is. De innovatie zal dan ook liggen in het ontwikkelen van een nieuwe soort verpakking die lichter is en niet alleen maximale prestaties en functionaliteit biedt, maar ook volledig biologisch afbreekbaar, of zelfs composteerbaar is, aldus SIG Combibloc.

Gebruik van nanotechnologie

Het bedrijf benadrukt eveneens dat verpakkingen steeds intelligenter worden en dat het potentieel van gedrukte elektronica al duidelijk is. Er worden NFC, RFID en LED-oplossingen ontwikkeld om consumenten een nieuw niveau van interactie, informatie en entertainment te bieden. 

Verpakkingen van nanomateriaal zouden een betere beschermende barrière kunnen bieden tegen factoren als licht en lucht, en daardoor de houdbaarheid van producten verder kunnen verlengen.

Daarnaast zou nanotechnologie een rol kunnen spelen in actieve verpakkingen door het gebruik van materiaal dat echt in wisselwerking staat met de inhoud van de producten. Op deze manier kunnen microben bestreden worden en kan het risico op de verspreiding van door voedsel overgedragen ziektes worden beperkt.

Bovendien kunnen verpakkingen van nanomateriaal de inhoud van het product monitoren, zodat consumenten kunnen nagaan of het product nog geschikt is voor consumptie en eveneens in realtime kunnen zien wat het gehalte van specifieke voedingsstoffen in de verpakking is.

Bron: financialfood.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven