Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Themabijeenkomst ‘Korte Ketens – op naar een volgend level’

“We waren een speeltje van de supermarkten”

Tholen - Hoe komt de krop sla van de Zeeuwse teler op de borden van Zeeuwen terecht? Gek genoeg is dit logistiek gezien één van de ingewikkelste uitdagingen om voor elkaar te krijgen. “Van boer naar bord is lastig geworden”, zei Wilfred van Elzakker, commercieel directeur Agrimarkt. Op de themabijeenkomst Korte Ketens van Food Delta Zeeland vertelde hij over het streekconcept van Agrimarkt. Tweede spreker was Drees Peter van den Bosch, medeoprichter Willem&Drees, medeoprichter BeeBox en Task Force Korte Keten. Hij gooide het roer om toen de korte keten slechts een speeltje van supermarkten bleek te zijn.

Wilfred van Elzakker, commercieel directeur Agrimarkt

Klein product doet veel voor imago
Agrimarkt besloot in 2012 in te zetten op streekproducten. “Korte keten werd een speerpunt. Dat betekende dat we daarop bovenmatig gingen investeren, het heeft ook behoorlijk wat gekost”, benadrukte Wilfred. Korte ketens zijn geen business as usual, het vergt een heel andere aanpak. Een service provider is voor Agrimarkt een onmisbare schakel in de korte keten. Op dit moment heeft Agrimarkt circa 500 producten uit de korte keten in de supermarkt, met een omzet aandeel van 10% van de gehele supermarkt. Winst ligt vooral in het onderscheidend vermogen. Wilfred: “Een klein product doet meer voor je imago dan een fles coca cola.” Als voordelen noemde hij de vele positieve reacties van klanten, zij herkennen Agrimarkt echt als een supermarkt die streekproducten verkoopt. Ook is de wederzijdse kennis in de keten enorm toegenomen en kon Agrimarkt afzet genereren voor een overschot aan pompoenen en meloenen.

Drees Peter van den Bosch, Willem&Drees

Van speeltje naar impact
Drees Peter is ongeveer 10 jaar bezig met korte ketens. Zijn loopbaan startte vreemd genoeg in de sales bij Unilever. De verkoop van Knor Vie, een drankje van geconcentreerde groente en fruit, was een eyeopener voor hem om het roer om te gooien en zich in te zetten voor alternatieve en duurzame voedselketens. Samen met een compagnon richtte hij in 2009 Willem&Drees op, lokaal geproduceerde groenten en fruit kregen een plek in het supermarktschap. In 2017 zetten ze echter een punt achter de succesvolle maar moeizame samenwerking. “We waren een ‘speeltje’, een marketing tool om leuke speciale lokale producten te verkopen maar wij wilden echte impact hebben en volumes kwijt kunnen”, zei Drees Peter.

De organisatie was tevreden over de opkomst

Willem&Drees gooide het roer om en levert nu, na een fusie met maaltijdboxbezorger Beebox, via een online platform maaltijdboxen. “Opschaling en samenwerking zijn noodzakelijk om succesvol te zijn. Met meer dan 150000 leveringen per jaar hebben we nu impact door volume.” Drees Peter ziet de korte keten als pijler onder een robuust voedselsysteem en is ervan overtuigd dat deze binnen een aantal jaar vorm krijgt. “Het huidige systeem houdt geen rekening met factoren als klimaat, biodiversiteit, bodemdaling en en maatschappelijke impact. Op dit moment is daar volop discussie over en zijn de werkelijke kosten van voedsel nog onbekend. Maar binnen een paar jaar is deze discussie beslecht. Wanneer je dan netjes rekent, kom je uit op de korte keten.”

Alex van Hootegem van De grote verleiding stelt dat er met name oplossingen moeten komen voor het logistieke vraagstuk

René Ruisaard (CapsNobel) en Jurgen Heinis (Schouw informatisering)


Tomatenteler Wilko Wisse (Lans) met Ko Franckx adjunct directeur van coöperatie CZAV


Zeeuwse wateren zijn belangrijke voedselleveranciers voor Caroline Verwijs-van Fraassen LLM van (Krijn Verwijs) en Jan Kruisse van De Zeeuwse Zeewierhandel, met Simon Bruijnooge van SBconsult


Benny de Haan en Ferdie Quinten van horeca leverancier Kreko groep, vestiging Goes

Marijn van Son projectmanager Korte Ketens bij Food Delta Zeeland gaat binnenkort aan tafel met een aantal deelnemers om Korte Ketens in Zeeland te faciliteren.