Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Russisch fonds beschuldigt Dia van misleiding

Kaufland maakt entree in Australië
De Schwarz Group is van plan om aan de hand van een investering van AU$145 miljoen (€91,2 miljoen) met de Kaufland-keten uit te breiden in Australië. Met deze nieuwe investering heeft de Schwarz Group sinds 2017 in totaal AU$325 miljoen (€204,4 miljoen) in de Australische markt gestoken. Kaufland is op dit moment bezig met het werven van regiomanagers en het aannemen van werknemers voor zes winkels in de omgeving van Melbourne. 
Bron: retailanalysis.igd.com

China: CP Lotus heeft verlies na uitbreiding netwerk
De in Hong Kong- beursgenoteerde Supermarktketen CP Lotus Corporation heeft een verlies gemeld van RMB 288,4 miljoen (€37,9 miljoen). De oorzaak van het verlies is de uitbreiding van het eigen winkelnetwerk. Ondanks dat is CP Lotus van plan om meer nieuwe winkels te openen op het Chinese vasteland. Het bedrijf heeft onder andere een nieuw winkelconcept onthuld, waarin alleen voedingsmiddelen worden verkocht. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden voor gespecialiseerde afdelingen binnen bestaande winkels. De jaaromzet van CP Lotus steeg met 4,8% tot RMB 10,1 miljard (€1,3 miljard). Ook de grotere omzet kwam door de uitbreidingen. CP Lotus opende in het afgelopen jaar acht nieuwe hypermarkten, twee supermarkten en een buurtwinkel. De vergelijkende winkelomzet steeg met 0,6%, waarbij vooral versproducten voor meer omzet zorgden.
Bron: insideretail.asia

Spar houdt jaarlijkse afvalvrije conferentie 
Spar heeft op 13 februari in Utrecht zijn jaarlijkse afvalvrije conferentie gehouden. Het thema van dit jaar was verantwoordelijke retail. Op het evenement waren Spar-retailers en leveranciers aanwezig, die hun nieuwste producten en diensten lieten zien. Om het evenement afvalvrij te houden werden een aantal maatregelen bij de locatie doorgevoerd. Zo werden duurzame alternatieven voor wegwerpmateriaal gebruikt en werd gebruik gemaakt van LED-verlichting. Ook was er een groot recyclepunt aanwezig voor papier, compost, plastic en ander afval. Spar wil het plastic recyclen tot trofeeën voor wedstrijden die binnen de Spar-groep worden gehouden. De vloer van het evenement wordt hergebruikt om tuinmeubelen te maken.
Bron: esmmagazine.com

Russisch fonds beschuldigt Dia van misleiding
LetterOne, het investeringsfonds van de Russische zakenmagnaat Mikhail Fridman heeft de Spaanse supermarktketen DIA beschuldigd van misleiding. DIA zou zijn investeerders misleid hebben over de eigen plannen voor herkapitalisatie. LetterOne heeft een bod geplaatst voor de 70% van DIA die het fonds nog niet in handen heeft. Een voorwaarde die LetterOne daarbij gaf was dat het fonds een grotere kapitaalinjectie aan de overname toe zou voegen, dan de raad van bestuur van DIA voor ogen had. DIA heeft echter aangegeven dat het voorstel van LetterOne niet genoeg zou zijn om de financiële problemen van de Spaanse keten op te lossen. Volgens LetterOne is dit misleidende informatie, die bedoeld is om twijfel te zaaien over de haalbaarheid van de plannen die het fonds voor DIA heeft. Dia weigerde commentaar op de beschuldiging.
Bron: reuters.com

PLUS breidt uit met HelloFresh-assortiment
Na succesvolle proefperiodes in vijf supermarkten heeft PLUS zijn assortiment in 260 winkels uitgebreid met producten van HelloFresh. De pakketten van HelloFresh bevat alle ingrediënten om een maaltijd voor twee personen te creëren. De pakketten omvatten maaltijden op basis van vlees, vis of vegetarische ingrediënten en zijn verkrijgbaar vanaf €9,95. De assortiment wordt wekelijks vernieuwd. Waar HelloFresh normaal met een lidmaatschap werkt, hoeven consumenten bij PLUS zich voor de pakketten niet voor een lidmaatschap op te geven.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Price Chopper benoemt nieuwe CEO
Price Chopper heeft Brian Haaraoja aangesteld als nieuwe CEO. Hij volgt daarmee Peter Ciacco op die in medio april met pensioen zal gaan. Haaraoja was eerder actief als onderdirecteur voor marketing bij het in Oklahoma gevestigde H.A.C. , dat het moederbedrijf is van Homeland Foods. Haaraoja heeft ruime ervaring binnen de retailsector. Zo heeft hij eerder gewerkt voor de retailers SpartanNash, Shaw's en Giant Foods en begon hij ooit zijn carrière bij Jewel Foods.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Kroger-keten stopt met accepteren van Visa
Vanaf 3 april kan er bij de Kroger-keten Smith's Food & Drug niet meer worden betaald met creditcards van Visa. Het is de tweede keten onder de paraplu van Kroger, waar Visa niet meer kan worden gebruikt. De reden waarom Visa niet meer wordt geaccepteerd is omdat Visa hoge toeslagen voor transacties bij retailers hanteert. Dit leidt tot hogere prijzen voor consumenten. Volgens Kroger zijn de toeslagen hoger dan bij andere creditcardmaatschappijen die door ketens als Smith's worden geaccepteerd.  
Bron: progressivegrocer.com

VS: Albertsons werkt met nieuwe technologie voor online retail
Albertsons gaat zijn online platform verbeteren met Glympse. De technologie van Glympse stelt consumenten in staat om actuele informatie op te vragen over online bestelde boodschappen. Als de bestelling online is geplaatst, kan de consument een optie aanvinken voor updates via Glympse. Als de bestelling eenmaal onderweg is, wordt aan de hand van een kaart de route van de bezorger aangegeven, samen met een verwachte tijd van aankomst.
Bron: globenewswire.com

VS: Food Lion renoveert 92 winkels in South Carolina
Food Lion wil onder een nieuw plan voor reorganisatie 92 winkels moderniseren. De betreffende winkels bevinden zich in de omgevingen van Myrtle Beach, Florence, Columbia en Charleston in South Carolina. De renovaties worden in 2019 aan de hand van een investering van $158 miljoen (€139,1 miljoen) uitgevoerd. Naast dat de winkels worden verbeterd, worden ook prijzen verlaagd en wordt het assortiment uitgebreid met meer biologische en lokale producten. Food Lion verwacht daarnaast zo'n 2.000 nieuwe werknemers aan te nemen om de winkelervaring te verbeteren.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Sprouts breidt thuisbezorging met Instacart uit
Sinds 5 maart kunnen consumenten online boodschappen bestellen bij Sprouts Farmers Markets in Alabama, Florida, Georgia, North Carolina, South Carolina en Tennessee. De keten wordt voor de bezorgdienst samen met het online supermarktplatform Instacart. Consumenten kunnen via de app van Sprouts of via de site van de keten zich voor de bezorgdienst opgeven. Nieuwe klanten bij Instacart krijgen bij hun eerste bestelling van meer dan $35 (€30,81) een korting van $20 (€17,60).
Bron: progressivegrocer.com

VS: Sam’s Club verbetert scan-and-go-technologie
Sam’s Club heeft een patent aangevraagd voor een verbeteringen die zijn geïmplementeerd in de scan-and-go-app Sam’s Club Now. Sam's Club Now wordt sinds de herfst van vorig jaar toegepast bij een testlocatie van Sam's Club in Dallas. De app maakt gebruik van augmented reality-technologie en navigatie in winkels. Ook biedt de app een afhaaldienst aan. Binnenkort wordt de nieuwe versie van de app getest, waarbij onder andere gebruik wordt gemaakt van machinaal leren. Ook gebruikt de nieuwe versie een speciaal systeem voor computervisie. In plaats van dat een streepjescode precies goed moet worden gescand, kan de app aan de hand van de camera van een smartphone heet product herkennen. De nieuwe scantechnologie zorgt ervoor dat het scannen van een product in plaats van 9,3 seconden nu nog maar 3,4 seconden duurt.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: