Vertragingen MSC-schepen

Canarische groenten per vrachtwagen vervoerd naar Europa

Groenten- en fruitexporteurs in Las Palmas (Gran Canaria) zien zich genoodzaakt om met enige regelmaat vrachtwagens te huren voor het vervoeren van komkommer en tomaat vanaf de eilanden naar Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Dit vanwege de vertragingen die MSC-schepen oplopen tijdens hun terugkeer vanuit Afrika, vertragingen van tot wel drie dagen. In het vorige seizoen, het eerste waarin charterschepen werden afgeschaft en waarin werd gekozen voor de reguliere lijndienst van MSC, moest 30% van het fruit per vrachtwagen vervoerd worden om ervoor te zorgen dat het in goede staat aan zou komen op de plaats van bestemming.

Het duurt 4,5 dag voor de komkommers en tomaten aankomen in het Verenigd Koninkrijk. De reis naar Nederland duurt nog een dag langer. Dit is even lang als wanneer de producten met de MSC-schepen vervoerd worden, maar de kosten liggen twee keer zo hoog. De vrachtwagens gaan per schip naar Huelva en zodra ze in Spanje aangekomen zijn, vervolgen ze hun route per snelweg. De transportdienst functioneert goed en biedt alle garanties, maar de kosten liggen dubbel zo hoog als die van de lijndienst, vertelt de woordvoerder van Fedex, Gustavo Rodríguez.

"Qua prijs is de reguliere lijndienst van MSC ongetwijfeld de beste optie, maar soms is de vertraging te groot, en het fruit kan niet wachten. Dit verplicht telers tot het huren van vrachtwagens. Men betaalt liever iets meer dan het fruit te verliezen", aldus Rodríguez.

Rodríguez schat dat de kosten voor het vervoer van een container naar Nederland via de reguliere lijndienst op 3.000 euro liggen. Naar het Verenigd Koninkrijk zou dit 3.500 euro zijn. Rekening houdend met het feit dat de vervoersvergoeding rond de 1.382 euro ligt, betalen exporteurs 1.500 of 2.100 euro per TEU, afhankelijk van de bestemming.

Als het fruit per vrachtwagen vervoerd wordt, liggen de kosten voor een container die naar Nederland vervoerd wordt op 5.200 euro en op 6.000 euro voor het vervoer naar het Verenigd Koninkrijk. In dit geval bedraagt de subsidie ongeveer 2.000 euro, wat betekent dat de exporteur 3.200 of 4.000 euro betaalt.

 

Bron: canarias7.es


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven