Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sainsbury's introduceert digitaal archief

Biedronka plant uitbreiding in Polen
De Portugese retailgroep Jerónimo Martins plant jaarlijkse uitbreidingen zijn Biedronka-netwerk in Polen. Het bedrijf wil in de komende jaren tussen de 100 en 150 Biedronka-supermarkten per jaar openen. Jerónimo Martins-CEO Pedro Soares dos Santos maakte dit bekend in een interview met Business Insider Polska. Door de uitbreidingen zal het bedrijf zijn aanwezigheid in Polen versterken, ondanks dat in november 2017 in Polen een verbod is ingesteld op koopzondagen. Volgens Soares dos Santos heeft verbod gevolgen gehad voor zowel consumenten als retailers. Ondanks dat was Jerónimo Martins in staat om 70% van de omzet terug te winnen, die door het koopzondagenverbod verloren was gegaan. Ook wil het bedrijf het assortiment van de Biedronka-supermarkten uitbreiden met meer versproducten en kant-en-klaarmaaltijden.
Bron: esmmagazine.com

VK: Sainsbury's introduceert digitaal archief
Sainsbury's heeft een online archief samengesteld, waarmee zo'n honderdduizend producten in de lange geschiedenis van de Britse retailer kunnen worden opgezocht. Sainsbury's viert dit jaar zijn 150ste jubileum en heeft daarom het Sainsbury Archive opgezet. Het archief geeft een overzicht van het begin van de keten als familiebedrijf in het Londen van de 19e eeuw tot de retailgigant die het nu is. Enkele mijlpalen in de geschiedenis van het bedrijf zijn de nauwe samenwerking met de Britse overheid tijdens de Tweede Wereldoorlog voor rantsoenering van levensmiddelen en het openen van de eerste self-service-supermarkt.
Bron: about.sainsburys.co.uk

E. Leclerc opent afhaalpunt voor voetgangers in Parijs
E. Leclerc heeft plannen aangekondigd voor een afhaalpunt voor voetgangers in Parijs. De nieuwe vestiging heeft als naam E. Leclerc Relais en zal per 9 januari van start gaan. Concurrent Carrefour heeft op dit moment in Parijs al zo'n 12 van deze afhaalpunten. De afhaalpunten voor voetgangers wijken af van normale afhaalpunten die doorgaans gericht zijn op automobilisten. Leclerc introduceerde het afhaalpunt voor voetgangers in maart 2017 bij een vestiging in Lille.
Bron: esmmagazine.com

Nieuw-Zeeland: Costco breidt mogelijk uit in Auckland
Er gaan geruchten dat Costco uit gaat breiden in Nieuw-Zeeland. De Amerikaanse groothandelaar en retailer zou echter moeite kunnen krijgen met het vinden van geschikte locaties in Auckland. Eerder in 2018 begonnen de geruchten dat Costco in deze regio zou zoeken naar mogelijke locaties met goede toegang tot het lokale wegennetwerk. Costco weigert op dit moment commentaar op de geruchten, hoewel deze ook niet worden ontkend. Eerder werd bekendgemaakt dat de Zweedse huisraadretailer Ikea van plan is om de Nieuw-Zeelandse markt te verkennen.
Bron: stuff.co.nz

Kroatië: Agrokor krijgt nieuwe namen
Het Kroatische supermarktconsortium Agrokor gaat zijn dochterondernemingen nieuwe namen geven. De nieuwe namen zijn onderdeel van een strategie om de positie van het bedrijf te verbeteren. Ook Agrokor zelf wordt voor het einde van januari van een nieuwe naam voorzien. Konzum wordt herdoopt tot Konzum plus, Jamnica tot Jamnica plus, Zvijezda tot Zvijezda plus en Ledo tot Ledo plus. De oude namen zijn zodoende in de nieuwe merken opgenomen, om de waarde van het oude merk op de markt te behouden. De bedrijven gaan onder de nieuwe namen aan de slag, als de schikking met betrekking tot de schuldeisers van Agrokor is voltooid. Deze schikking moet voor het einde van het eerste kwartaal van 2019 zijn afgerond.
Bron: esmmagazine.com

Plus heeft 3,8% toename in jaaromzet
De Nederlandse supermarktketen plus had over 2018 een toename in jaaromzet van 3,8%. De jaaromzet kwam daarmee neer op €2,5 miljard. De groei van de Nederlandse supermarktsector nam over het afgelopen jaar toe met 3,3%. Net als in de vijf voorgaande jaren is Plus zodoende qua omzet sneller gegroeid dan de rest van de sector.
Bron: esmmagazine.com

VK: Inname van statiegeldflessen succesvol bij Iceland
Iceland heeft aangegeven dat de testfase voor de inname van statiegeldflessen een succes is gebleken. Consumenten en werknemers hebben sinds het begin in mei tot nu toe meer dan 311.500 flessen ingeleverd. De testfase werd gehouden bij vestigingen in Engeland, Schotland en Wales. Machines voor flesinname zijn geïnstalleerd in Wolverhampton, Mold, Fulham en Musselburgh. Ook is er een machine geïnstalleerd op het hoofdkantoor van Iceland in Deeside.
Bron: talkingretail.com

VK: Co-op wil 100 nieuwe winkels in 2019
Het Britse Co-op is van plan om in 2019 100 nieuwe supermarkten te openen. Ook worden nog eens 200 winkels gerenoveerd. Het bedrijf wil £200 miljoen (€222,3 miljoen) investeren in deze plannen. Ongeveer een derde van de nieuwe winkels worden geopend rondom Londen en het zuidoosten van Engeland. In december kondigde Coop aan dat bij Bedfordshire een nieuw distributiecentrum zou worden geopend. Deze faciliteit zal naar verwachting rond 2022 in bedrijf gaan. Eerder werd in 2018 een distributiecentrum geopend bij Inverness, dat winkels in de omgeving en toekomstige winkels in Schotland ondersteunt. 
Bron: talkingretail.com

Brazilië: Carrefour introduceert proef met Scan & Go trial
Carrefour is in Brazilië met een pilotprogramma begonnen voor Scan & Go. Consumenten kunnen hierdoor zelf hun boodschappen inscannen en betalen, zonder dat ze nog hoeven te wachten in kassarijen. De streepjescodes van de boodschappen kunnen met een mobiele app worden ingescand. Met een creditcard die aan de app is gekoppeld wordt dan automatisch het benodigde bedrag overgeschreven. Bij de uitgang hoeven de consumenten alleen nog maar de digitale bon op de app in te laten scannen, zodat de creditcard in werking word gezet. De proefperiode werd in decemer ingezet bij een Carrefour Express-vestiging in São Paulo. Binnenkort wordt de nieuwe technologie bij meer winkels ingezet. De app is te downloaden via Google Play, maar zal later dit jaar ook verkrijgbaar zijn via Apple Store. Ook worden naast creditcards andere betaalopties mogelijk gemaakt.
Bron: esmmagazine.com

VS: Walmart werft met succes chauffeurs
Walmart is in 2018 erin geslaagd om 1.400 nieuwe chauffeurs aan te nemen, ondanks dat de VS te maken heeft met een krapte op de arbeidsmarkt voor logistiek. Veel bedrijven hebben moeite om aan nieuwe gediplomeerde chauffeurs te komen. Walmart is het daarentegen gelukt om onder andere in augustus 696 nieuwe chauffeurs in dienst te nemen. De reden voor de arbeidskrapte in de logistieke sector heeft te maken met vergrijzing. Veel oudere chauffeurs gaan met pensioen. Ook is het verloop onder chauffeurs erg groot. Walmart wist nieuw personeel te verwerven door bonussen van $1.500 (€1.315) uit te delen aan recruiters, social media toe te passen om een jonger publiek aan te spreken en om de aanmeldtijd voor chauffeurs te verkorten van 73 dagen naar 31 dagen. Het bedrijf stelt echter nog steeds als harde eis dat een chauffeur minstens 30 maanden ervaring heeft en ook aan andere strenge vereisten voldoet. Ongeveer 1.000 chauffeurs zijn verwikkeld in een proces om door Walmart te worden aangenomen. Het bedrijf kijkt onder andere naar zo'n 400 verwijzingen van recruiters. 
Bron: sdcexec.com

VS: Nieuw middel van Whole Foods voor dieetadviezen
Whole Foods Market heeft een catalogus aan zijn site toegevoegd, waarmee consumenten makkelijker naar producten kunnen zoeken die in een eigen dieet passen. Ook geeft de catalogus volledige informatie over de voedingswaardes van het assortiment van Whole Foods. Bijna een derde van alle vaste klanten van Whole Foods doet boodschappen aan de hand van een eigen dieet. Zodoende heeft Whole Foods de catalogus ingezet om de consument te helpen om over meer opties te beschikken en om bij afzonderlijke winkels de beschikbaarheid van bepaalde producten te achterhalen. Het gehele assortiment van Whole Foods kan door de catalogus worden gefilterd op verschillende eigenschappen, zoals glutenvrij, paleo-vriendelijk, met gematigd suiker, zuivelvrij, halal/koosjer, biologisch of met een laag zout- of vetgehalte.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: