Haven Valencia eerste Europese haven met waterstofenergie

De haven van Valencia zal de eerste haven in Europa zijn die gebruik maakt van waterstofenergie in zijn containerterminals om zo zijn milieubelasting te verminderen.

Een containertruck voor het laden en lossen van containers en een terminaltrekker zullen de eerste havenvoertuigen in een Europese haven zijn die aangedreven worden door waterstofcellen.

Er wordt 4 miljoen euro geïnvesteerd in het pilotproject. Het pilotproject, dat H2Ports genoemd wordt, omvat ook de installatie van een mobiel waterstofvoorzieningsstation, dat in de beginfase van het project ingezet zal worden in de terminals van Grimaldi (Valencia Terminal Europa) en MSC in de haven van Valencia.

Dit station zal geïnstalleerd worden in overeenstemming met criteria op het gebied van veiligheid en economische winstgevendheid, met als doel om bij te dragen aan de verkleining van de CO2-voetafdruk van de logistieke keten van de haven.

FCHJU is de publiek-private Europese instantie die de invoering van waterstof promoot als een alternatief met een lage uitstoot. De instantie wordt gesteund door de Horizon 2020 Onderzoeks- en Innovatieprogramma's van de EU, Hydrogen Europe Research en Hydrogen Europe.

In het kader van zijn energiestrategie introduceerde de Haven van Valencia in 2017 het gebruik van waterstof en brandstofcellen als alternatieve energiebronnen. De doelstelling is om continu te werken aan de vermindering van de uitstoot en de verkleining van de CO2-voetafdruk.

In juni 2017 kreeg de energiestrategie van de haven een flinke boost, toen de Havenautoriteit van Valencia (APV) en de Stichting Valenciaport een samenwerkingsovereenkomst tekenden met de FCHJU voor hun deelname aan het Regions and Cities initiatief. Het doel was om het gebruik van waterstof en brandstofcellen in de Haven van Valencia te bevorderen.

Met de genoemde overeenkomst maken de APV en de Stichting Valenciaport deel uit van de meer dan 88 regio's en steden, verspreid over 22 EU-landen, die dit memorandum hebben ondertekend. Hieronder bevinden zich onder andere de steden Londen, Reykjavik, Venetië en Hamburg, en de regio's Loire en Noordrijn-Westfalen.

Het H2Ports project maakt het mogelijk om de nieuwe prototypes te testen in echte processen in de terminals van Grimaldi en MSC. 

Waterstofenergie is een alternatieve energiebron die gebruikt kan worden in plaats van kool of olie. In tegenstelling tot fossiele brandstoffen en biomassa vervuilt waterstof het milieu niet. Wanneer waterstof verbrand wordt, komt er namelijk geen koolstofmonoxide en koolstofdioxide in de atmosfeer terecht. Bij verbranding wordt waterstof in de lucht vermengd met zuurstof, om vervolgens in het water te verdwijnen.

 

Bron: EFE


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven