Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ierland: Lidl investeert in zonne-energie

Meer mannen doen boodschappen in Zuid-Korea
Het aantal mannen dat in Zuid-Korea boodschappen doet is in de tweede helft van het afgelopen jaar toegenomen. Dat blijkt uit informatie van de afdeling GS Retail van de Zuid-Koreaanse GS Group, dat een keten aan supermarkten en buurtwinkels beheert. De reden voor het toegenomen aantal mannelijke consumenten is een nieuwe arbeidswet, die het maximaal aantal werkuren per week heeft verlaagd. Waar dit maximaal aantal uren eerst nog op 68 stond, mag er vanaf juli nog maar 52 uren per week worden gewerkt. Mannen die nu tijd over hebben doen meer boodschappen voor het gezin. Volgens GS Retail betekent dit dat een nieuwe marketingstrategie voor specifiek mannelijke consumenten moet worden opgesteld. Het aantal mannelijke klanten bij online supermarkten stond in de tweede helft van het jaar op 41%, terwijl dit in het eerste halfjaar nog op 32% stond. Mannen gaven gemiddeld 19% meer uit bij hun aankopen dan vrouwen.
Bron: pulsenews.co.kr

Ierland: Lidl investeert in zonne-energie
Lidl gaat in Ierland €1 miljoen investeren in het installeren van zonnepanelen bij acht nieuwe en gerenoveerde locaties. De zonnepanelen worden ergens tussen nu en eind 2019 geïnstalleerd. Eerder werden al zonnepanelen geïnstalleerd bij een Lidl-vestiging in Nenagh in het district Tipperary. De zonnepanelen van deze locatie zullen 120.000 kilowatt-uren aan energie per jaar genereren. Dat is ongeveer evenveel als 28 huishoudens. Door de zonnepanelen zal de CO2-voetafdruk met 40 ton per jaar worden verminderd. 
Bron: esmmagazine.com

Filipijnen: Alfamart opent 200 nieuwe winkels in 2019
De Filipijnse buurtwinkelketen Alfamart gaat in het komende jaar 200 nieuwe winkels openen, aldus een rapport van Fitch Ratings. Alfamart heeft nu al een netwerk van 400 locaties in de Filipijnen. 180 vestigingen hiervan werden dit jaar geopend in samenwerking met lokale partners en de aandeelhouder SM Group. Door de 200 nieuwe winkels wordt het totale netwerk met het einde van volgend jaar opgevoerd tot 600 locaties.
Bron: insideretail.asia

Rusland: Lenta werkt samen met Li & Fung
De Russische hypermarktketen Lenta is een samenwerkingsverband aangegaan met Li & Fung. Li % Fung is een wereldwijd opererend bedrijf dat non-food-producten levert. Door de samenwerking zal Lenta zijn assortiment aan non-food-producten kunnen verbeteren. Ook wordt de leveringsketen naar de eigen vestigingen toe voor deze categorie aan producten versterkt. Li & Fung zal verantwoordelijk zijn voor het inzetten van productontwikkeling, ondersteuning verlenen bij de import vanuit Aziatische landen en het zorgen voor het naleven van richtlijnen met betrekking tot leveranciers.
Bron: esmmagazine.com

Frankrijk: Casino opent eerste 24-uurs-supermarkt in Lyon
Consumenten in Lyon zijn in staat om 24 uur per dag boodschappen te doen bij een nieuwe vestiging van Casino. De winkel begon zijn 24-uurs-service op 6 december. Er wordt verwacht dat Casino meer winkels volgens dit concept in Frankrijk zal openen. "Van april tot december hebben we geëxperimenteerd met openingstijden tot middernacht, waarbij betaald kon worden bij de kassa of met onze Casino Max-app," aldus een woordvoerder van Casino.
Bron: internationalsupermarketnews.com

VAE: Careem investeert $150 mln in bezorgdienst
De in Dubai gevestigde online taxi-app Careem gaat een eigen online bezorgplatform voor goederen introduceren. Careem NOW is een uitbreiding van Careem in de online supermarktsector. Het bedrijf gaat meer dan $150 miljoen (€130,8 miljoen) investeren in de nieuwe dienst, die in eerste instantie alleen in Dubai en Jeddah voor handen zal zijn. Careem NOW maakt gebruik van een eigen app, die zowel voor Android als iOS beschikbaar is.
Bron: arabianbusiness.com

VK: Waitrose wil met 2020 einde aan glitter 
De Britse supermarktketen Waitrose & Partners wil voor het einde van Kerstmis in 2020 een einde maken aan het gebruik van glitter in eigen verpakkingen, labels, kaartjes, bloemen en planten. In plaats daarvan wil het bedrijf milieuvriendelijke alternatieven gebruiken. Eerder maakten verschillende plantenveredelaars en muziekfestivals in het Verenigd Koninkrijk duidelijk dat er werd gestopt met het gebruik van traditionele glitter. Glitter wordt gemaakt met behulp van kleine stukjes plastic, die onmogelijk kunnen worden gerecycled. Als deze stukjes plastic via riolering in het water terechtkomen, dragen ze bij aan de plastic vervuiling. Ongeveer 75% van alle verpakkingen, labels en stickers van Waitrose als ook 50% van alle bloemen en planten zullen dit jaar nog glittervrij zijn.
Bron: retail-insight-network.com

Aeon breidt in Zuidoost-Azië uit met Go-Jek
De Japanse retailgroep Aeon gaat met de Indonesische startup Go-Jek uitbreiden in Zuid-Oost-Azië. Go-Jek is gespecialiseerd in particuliere taxi-diensten. Samen willen de twee bedrijven manieren voor thuisbezorging en online betalingen toepassen op de Zuidoost-Aziatische markt. Vanaf medio december zullen de twee bedrijven samenwerken aan mogelijkheden voor mobiele betalingen. Go-Jek werd opgericht in 2015, waarna het bedrijf snel tot een waarde steeg van meer dan US$1 miljard (€872 miljoen). Zo'n 100 miljoen mensen gebruiken de app van Go-Jek, dat zich behalve met online taxi-diensten ook heeft ontwikkeld op het gebied van thuisbezorging en mobiele betalingen.
Bron: asia.nikkei.com

Canada: Amazon breidt uit in Toronto
Amazon breidt in Toronto uit door middel van een nieuw kantoor van ongeveer 10.500 vierkante meter. De nieuwe locatie bevindt zich in het centrum van de stad en is een uitbreiding op de technologische faciliteit die Amazon hier al heeft staan. De nieuwe locatie wordt gebruikt voor software-ontwikkeling en de ontwikkeling van technologieën zoals machinaal leren, kunstmatige intelligentie, cloud computing en digitale marketing. Amazon is van plan om 600 werknemers voor verschillende functies aan te nemen. Het bedrijf heeft in Toronto op dit moment al een werkleger van 800 werknemers.
Bron: globalnews.ca

VS: Nuro en Kroger introduceren bezorgdienst met zelfrijdende auto's
Nuro en Kroger hebben samen de eerste onbemande bezorgdienst ooit voor het publiek opengesteld. De twee bedrijven maken sinds augustus gebruik van een bezorgdienst, waarin bemande bestelwagens worden gecombineerd met zelfrijdende auto's. De onbemande wagens hebben tot nu toe al bijna 1.000 bestellingen afgeleverd.
Bron: prnewswire.com

VS: United Natural Foods verhuist aandelenhandel naar New York
United Natural Foods Inc. (UNFI) gaat de handel in eigen aandelen verhuizen van NASDAQ Global Select Market naar de New York Stock Exchange. De handel in UNFI-aandelen loopt door totdat NASDAQ op 1 januari 2019 sluit. Vervolgens zullen vanaf 2 januari de aandelen van UNFI beschikbaar zijn in de New York Stock Exchange.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: