Willem Kea (Greenfresh): "Klaar om Kerstvraag naar kruiden in te vullen"

Metamorfose van in- en verkooporganisatie naar directe partnerships vanaf de bron

Tholen - De naderende feestdagen zorgen altijd weer voor de nodige drukte in de kruidenmarkt. "Kruiden zijn typisch een productgroep die op het laatste moment wordt aangevuld. Gelukkig weten we van onze vaste klanten en relaties wel wat we aan bestellingen kunnen verwachten. We zien nu al een stevige vraag en zijn klaar om die richting de kerstperiode in te vullen", vertelt Willem Kea van Greenfresh uit Rijnsburg.

Volgens de eigenaar heeft Greenfresh de laatste jaren een heuse metamorfose ondergaan. "Waren we in het verleden een echt in- en verkoopkantoor, de laatste jaren zijn we steeds meer naar vaste partnerships met buitenlandse telers toegegaan om gezamenlijk de markt in te gaan. Hoofdzakelijk in Oost-Afrika, Kenia voorop, maar ook in Uganda en Tanzania, hebben we daarmee een sterke positie opgebouwd. We werken echt als het verlengstuk van de teler. Dat maakt ons niet altijd de goedkoopste, maar we kunnen we de beste service bieden."

"Beschikbaarheid blijft in de kruidenmarkt een belangrijk issue. Dan is de vraag naar bieslook weer groot, dan is de basilicum weer veelgevraagd en momenteel is de vraag naar munt bijvoorbeeld weer erg groot. Zeker gezien het onregelmatige weer in Europa van de afgelopen tijd kunnen we vanuit Afrika een betere continuïteit naar onze klanten garanderen", vertelt Willem.

"Dat neemt niet weg dat we ook binnen Nederland en Europa een groot netwerk aan telers hebben waar we nauw mee samenwerken, maar op klantvragen naar bijvoorbeeld speciaal afgesneden of geboste kruiden kunnen we vanuit Afrika makkelijk en direct inspelen."

"Alles valt of staat bij de beschikbaarheid van een kwalitatief goed product. Daarbij verkopen we steeds meer kruiden rechtstreeks van de teler naar de klant. Onze klanten kunnen we daarmee het gemak bieden van het rechtstreeks kopen bij de bron, maar ze hebben niet de sores van het contact met de telers in Afrika met de soms ongrijpbare cultuurverschillen die wij dan goed beheersen. Daarnaast kunnen ze ook profiteren van de goede lijnen die wij hebben met de luchtvrachtpartijen", zegt Willem."Het zit in ons DNA om samen met partnerkwekers een topservice naar de klanten te bieden. Dit is waar we ons nu en in de toekomst mee willen blijven onderscheiden."

"Wij verpakken natuurlijk ook nog steeds zelf, en worden ook steeds vaker door de kwekers gevraagd om hun producten te verpakken en te verzenden naar de klant. Het gaat hier dan om diverse verpakkingen en portioneringen. Flowpacks, hoezen, blisters, clamshells behoren tot de vaste verpakking van Greenfresh."

"Wat de laatste tijd opvalt, is dat er veel meer vraag komt naar speciale kruiden. We hebben een teler die een breed scala aan kruiden test, die we heel actief laten testen door onze klanten. Zo maakt een product als Mexicaanse dragon een gigantische opmars, maar ook de bronzen venkel, waar ik al jaren hoge verwachtingen van heb, wordt steeds beter opgepakt", vervolgt Willem.

"Op afzetgebied zien we de vraag en consumptie in de voormalige Oostbloklanden hard stijgen en neemt ook de vraag naar milieubewuste verpakkingen sterk toe."

Voor meer informatie:
Greenfresh
Vinkenweg 50 B
2231 NT Rijnsburg
Tel: +31 7140 10806
Fax: +31 7140 10012
willemkea@greenfresh.nl 
www.greenfresh.nl


Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018