Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: Lidl breidt online assortiment uit

VK: Booths experimenteert met afhaalpunten
Booths, een lokale supermarktketen in het noordwesten van het Verenigd Koninkrijk, heeft bij wijze van experiment bij vijf eigen vestigingen afhaalpunten van John Lewis geïnstalleerd. Klanten van johnlewis.com kunnen voor acht uur 's avonds online bestellingen plaatsen, die rond 2 uur 's middags op de volgende dag kunnen worden afgehaald. De bestelling wordt zeven dagen bewaard, voordat deze weer naar John Lewis wordt teruggestuurd.
Bron: retailanalysis.igd.com

Frankrijk: Lidl breidt online assortiment uit
Friedrich Fuchs, de CEO van de Franse tak van Lidl, heeft in een interview met het nieuwsblad Le Parisien de plannen op de middellange termijn van Lidl toegelicht. Fuchs wil van Lidl een van de grootste leveranciers van versproducten in Frankrijk maken. Ook wil de CEO het online assortiment verbeteren. Eerder had Lidl in Frankrijk succes met zowel een reis-website als een online winkel voor wijnen. In september van dit jaar werd een eigen bezorgdienst geïmplementeerd. Lidl wil in 2020 in Frankrijk een site voor non-food producten lanceren, zoals eerder is gedaan in Duitsland en België. Met 2022 moet volgens Fuchs het online aanbod zijn vergroot van 1.600 naar 2.000 producten. De meeste nieuwe producten behoren tot de categorie voor verse AGF. Verder moeten er voor 2030 300 nieuwe winkels zijn geopend en 800 vestigingen zijn gerenoveerd. Op dit moment heeft Lidl in Frankrijk een netwerk van 1.500 winkels. Om de uitbreiding van het netwerk te ondersteunen worden de 25 distributiecentra van Lidl op locatie uitgebreid. De helft van de nieuwe distributiecentra zal gereserveerd worden voor versproducten.
Bron: retailanalysis.igd.com

Duitsland: EDEKA Nord breidt logistiek centrum uit
EDEKA Handelsgesellschaft Nord GmbH gaat zijn logistiek centrum in Zarrentin verbeteren door twee nieuwe zogeheten Case Order Machines (COM) te installeren. De machines worden geïnstalleerd door WITRON, dezelfde aannemer die ook verantwoordelijk is geweest voor het distributiecentrum zelf. Een van de belangrijkste aspecten van het logistiek centrum is de modulaire opzet, zodat uitbreidingen makkelijk kunnen worden toegevoegd.
Bron: esmmagazine.com

Spar China focust op verbeteren leveringsketen
Spar China is van plan om zijn leveringsketen te verbeteren. Het bedrijf wil dit doen door zijn partners en franchisenemers te ondersteunen in het ontwikkelen van hun activiteiten. De samenwerking tussen verschillende Spar-vestigingen wordt gestimuleerd. Ook wordt het huismerk uitgebreid en worden mogelijkheden voor export en import verbeterd.
Bron: esmmagazine.com

Frankrijk: Carrefour gebruikt waterstof-vorkheftrucks
In het nieuwe distributiecentrum van Carrefour in Vendin-le-Vieil wordt gebruik gemaakt van 137 nieuwe vorkheftrucks, die gebruik maken batterijen die worden aangedreven door technologie op basis van waterstof. De nieuwe vorkheftrucks zijn een aanvulling op de 80 elektrische vorkheftrucks die nu al in gebruik zijn. Volgens Air Liquide, dat de op waterstof werkende oplaadstations heeft geleverd, heeft Carrefour in Europa het grootste aantal door waterstof aangedreven vorkheftrucks bij een enkele faciliteit. Carrefour heeft een waterstofoplaadstation geplaatst aan de buitenzijde van het logistiek centrum en drie oplaadstations aan de binnenzijde. De accu's kunnen met de waterstoftechnologie binnen drie tot vier minuten worden opgeladen, terwijl dit met een conventionele batterij zo'n 15 minuten duurt. De enige uitstoot die bij de waterstoftechnologie plaatsvindt is waterdamp.
Bron: supplychaindive.com

Zuid-Korea: meer retailomzet in oktober door online segment
De retailomzet van Zuid-Korea is in oktober gestegen door forse toenames in omzet bij online retailers. De omzet van de gehele Zuid-Koreaanse retailsector steeg in oktober met 6,7%, zo blijkt uit cijfers van het Ministerie voor Handel, Industrie en Energie. Offline retail zag de omzet met 3,6% afnemen, maar online retail steeg in omzet juist met 28,3%. Zuid-Koreaanse consumenten geven steeds meer de voorkeur voor boodschappen doen door middel van online platforms en mobiele apps. In het offline segment steeg de omzet bij buurtwinkels en warenhuizen met respectievelijk 4,7% en 1,2%. Bij het discountsegment daalde de omzet met 14,3%. De online omzet nam met name toe bij online reisorganisaties, ticketservices voor concerten en online supermarkten.
Bron: xinhuanet.com

Finalisten aangekondigd voor European Private Label Awards 2019 
Voor de editie van 2019 van de European Private Label Awards zijn toonaangevende supermarktketens genomineerd uit Duitsland, Italië, Spanje, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Ierland, Denemarken, België, Oostenrijk, Hongarije, Zweden, Noorwegen en Portugal. In totaal zijn 50 finalisten aangekondigd voor de prijsuitreiking, die wordt georganiseerd door de European Supermarket Magazine (ESM) in samenwerking met M.A.D.E. (Marques Associées Distribution Event). Het is voor de tweede keer dat de European Private Label Awards worden uitgereikt. De prijsuitreiking geldt inmiddels als een soort barometer voor de kwaliteit van huismerken. In vergelijking met vorig jaar zijn er twee keer zoveel deelnemers aangemeld die door de uitreiking in aanmerking willen komen. Onder de finalisten bevinden zich grote namen in de Europese retailsector, zoals Lidl, REWE Group, Carrefour, ASDA, Dunnes Stores, SPAR, Coop Norge, Consum, Sainsbury’s, ICA, Franprix en Real.
Bron: esmmagazine.com

El Corte Ingles en Alibaba gaan samenwerken
De Spaanse warenhuisketen El Corte Ingles gaat op het Tmall-platform van Alibaba een winkel openen. De winkel is onderdeel van een groter samenwerkingsverband tussen de twee bedrijven om Chinese consumenten te bereiken. Via Tmall en AliExpress zal nu het assortiment aan Spaanse en internationale merken beschikbaar zijn, dat doorgaans bij vestigingen van El Corte Ingles te vinden is. Met betrekking tot AliExpress wordt overwogen om een aantal fysieke winkels te openen binnen winkelcentra van El Corte Ingles in Spanje. Eerder deze maand werd een AliExpress-popup-winkel geopend in een winkelcentrum van El Corte Ingles in Madrid.
Bron: insideretail.asia

VS: meer dan 165 mln consumenten tijdens Thanksgiving-weekend 
Meer dan 165 miljoen Amerikaanse consumenten hebben in de Thanksgiving-periode van 22 tot 26 november inkopen gedaan. Dat is meer dan de 164 miljoen consumenten, die eerder hadden aangegeven in de aanloop van Thanksgiving boodschappen in te slaan. De gemiddelde Amerikaanse consument gaf in deze periode voor $313,29 (€274,50) uit aan cadeaus en andere producten voor de feestdagen. Vorig jaar stond dit bedrag iets hoger, op $335,47 (€293,94). Oudere millennials en zogeheten "Generation X-ers" (met een leeftijd van 35 tot 44 jaar oud) gaven het meest uit, met gemiddeld $413,05 (€361,92).
Bron: esmmagazine.com

VS: Sears krijgt toestemming voor extra lening
Sears heeft toestemming van de rechtbank gekregen voor een extra lening van $350 miljoen (€306,7 miljoen). De lening is nodig voor het noodlijdende Sears om tijdens de feestdagen actief te blijven. Sears trof een overeenkomst voor de lening met Cyrus Capital Partners vlak voordat een hoorzitting bij de faillissementsrechtbank van het zuidelijke district van New York plaatsvond in verband met de situatie van Sears.
Bron: cnbc.com

Canada: Couche-Tard heeft hogere kwartaalwinst dan verwacht
Alimentation Couche-Tard Inc. heeft in zijn tweede kwartaal een winst behaald die hoger uitviel dan verwacht. De netto winstgroei steeg met 9% dankzij overnames en lagere belastingen. De netto winst van het in Quebec gevestigde bedrijf wordt in Amerikaanse valuta uitgedrukt en stond in het tweede kwartaal op US$473,1 miljoen (€414,7 miljoen). De winst per aandeel stond op 84 dollarcent (€0,74). In dezelfde periode van vorig jaar stond de winst op $432,5 miljoen (€379,1 miljoen) en op 76 dollarcent (€0,67) per aandeel. Als in beide periodes de winst zou worden aangepast om eenmalige resultaten buiten beschouwing te laten, zou de winst per aandeel in het tweede kwartaal van 2018 neerkomen op 84 dollarcent per aandeel (€0,74). Dat zou een toename zijn van 5% ten opzichte van de 80 dollarcent (€0,70) van het tweede kwartaal van 2017. De omzet steeg in de afgelopen periode met 21% tot $14,7 miljard (€12,9 miljard) ten opzichte van de $12,1 miljard (€10,6 miljard) van vorig jaar. De vergelijkende winkelomzet steeg in Canada met 5,1%, terwijl deze in de VS en Europa toenam met respectievelijk 4,4% en 4,6%. Analisten van Refinitiv waren uitgegaan van een winst per aandeel van 82 dollarcent (€0,72) en een omzet van $13,9 miljard (€12,2 miljard).
Bron: canadiangrocer.com

Publicatiedatum: