Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AH overtrad wet met bonuskaart

Albert Heijn verzamelde meer gegevens van klanten dan de privacywet toestaat. Dat blijkt uit onderzoek van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Albert Heijn kon van sommige mensen die een 'anonieme bonuskaart' hadden aangeschaft toch de naam en adresgegevens achterhalen.

Mensen die anoniem wilden blijven en toch korting willen krijgen bij de supermarkt, konden een 'anonieme bonuskaart' krijgen. Als die klanten vervolgens inlogden op de site van Albert Heijn of hun Air Mileskaart aan hun bonuskaart koppelden, kwam de supermarkt toch te weten van wie de bonuskaart is. Albert Heijn had de klanten daarover moeten informeren, stelt het CBP.

Beleid aangepast

Albert Heijn heeft het beleid inmiddels aangepast en voldoet nu wel aan de wet. Ook een nieuw klantenprogramma van de keten is aangepast na het onderzoek. Albert Heijn wilde klanten met een bonuskaart gepersonaliseerde aanbiedingen doen, maar volgens het CBP had de supermarkt voor deze dienst niet de "ondubbelzinnige toestemming" van klanten die nodig was.

Albert Heijn heeft de invoering van het programma daarom uitgesteld. Begin volgend jaar gaat de supermarkt klanten opnieuw benaderen voor toestemming voor het nieuwe bonusprogramma.

Bron: NOS.nl
Publicatiedatum: