Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
duurder als Netto

Als Aldi plotseling duurder is

Stuttgart - Aldi is pas begonnen met de verkoop van Coca-Cola in haar Duitse filialen. Om alle filialen van voldoende Coca-Cola te voorzien, moesten er in de afgelopen weken 25.000 pallets geleverd worden. Dit terwijl Aldi haar klanten decennialang vrijwel uitsluitend merkloze artikelen aanbood. Hier komt echter steeds meer verandering in en niet zonder reden: „Aldi heeft - met name in de afgelopen jaren - marktaandeel verloren", zegt Wolfgang Adlwarth van het Duitse marktonderzoeksbureau GfK. Tegelijkertijd is uitgerekend aartsconcurrent Lidl het sterkste gegroeid en zij bieden al vanaf het begin naast hun voordelige huismerken ook merkartikelen aan.
 
„Aldi moest dringend proberen om meer klanten in de winkels te krijgen", aldus discountexpert Matthias Queck. Te veel voormalige Aldi-klanten hebben in de afgelopen jaren de zin verloren om een tweede keer boodschappen te gaan doen omdat bij Aldi niet alles verkrijgbaar is. Om de verloren klanten terug te winnen, biedt Aldi nu steeds meer bekende merken aan.
 
Voor de consument klinkt dit goed, maar het baart handelaren zorgen. Zij vrezen dat Aldi ook bij de merkproducten zal proberen om de goedkoopste te zijn. Om dat te voorkomen, oefenen de inkopers al weken flinke druk uit op de merkleveranciers, onder het motto: vergeet niet, wie jullie al jarenlang trouw is! Dit schijnt vruchten af te werpen: Aldi biedt merkproducten namelijk absoluut niet goedkoop aan: 1,25 liter Coca-Cola kost bijvoorbeeld 99 cent. Ter vergelijking: Penny biedt dezelfde fles in de reclame voor 77 cent aan. Daarmee laat Aldi haar concurrent een product een week lang 22 procent goedkoper aanbieden dan bij Aldi. Een situatie die tot voor kort ondenkbaar leek maar waar klanten zich nu op in kunnen stellen. Aldi zal in Duitsland namelijk ook in de toekomst niet met speciale aanbiedingen werken. „Bij de strategie van Aldi lijkt het op de voorgrond te staan om met de merkartikelen geen oorlog te beginnen", zegt Queck. Dat dit het tot nu toe zo goedkope prijsimago mogelijk verandert, neemt het concern op de koop toe.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer