Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
duurder als Netto
Als Aldi plotseling duurder is
Stuttgart - Aldi is pas begonnen met de verkoop van Coca-Cola in haar Duitse filialen. Om alle filialen van voldoende Coca-Cola te voorzien, moesten er in de afgelopen weken 25.000 pallets geleverd worden. Dit terwijl Aldi haar klanten decennialang vrijwel uitsluitend merkloze artikelen aanbood. Hier komt echter steeds meer verandering in en niet zonder reden: „Aldi heeft - met name in de afgelopen jaren - marktaandeel verloren", zegt Wolfgang Adlwarth van het Duitse marktonderzoeksbureau GfK. Tegelijkertijd is uitgerekend aartsconcurrent Lidl het sterkste gegroeid en zij bieden al vanaf het begin naast hun voordelige huismerken ook merkartikelen aan.
„Aldi moest dringend proberen om meer klanten in de winkels te krijgen", aldus discountexpert Matthias Queck. Te veel voormalige Aldi-klanten hebben in de afgelopen jaren de zin verloren om een tweede keer boodschappen te gaan doen omdat bij Aldi niet alles verkrijgbaar is. Om de verloren klanten terug te winnen, biedt Aldi nu steeds meer bekende merken aan.
Voor de consument klinkt dit goed, maar het baart handelaren zorgen. Zij vrezen dat Aldi ook bij de merkproducten zal proberen om de goedkoopste te zijn. Om dat te voorkomen, oefenen de inkopers al weken flinke druk uit op de merkleveranciers, onder het motto: vergeet niet, wie jullie al jarenlang trouw is! Dit schijnt vruchten af te werpen: Aldi biedt merkproducten namelijk absoluut niet goedkoop aan: 1,25 liter Coca-Cola kost bijvoorbeeld 99 cent. Ter vergelijking: Penny biedt dezelfde fles in de reclame voor 77 cent aan. Daarmee laat Aldi haar concurrent een product een week lang 22 procent goedkoper aanbieden dan bij Aldi. Een situatie die tot voor kort ondenkbaar leek maar waar klanten zich nu op in kunnen stellen. Aldi zal in Duitsland namelijk ook in de toekomst niet met speciale aanbiedingen werken. „Bij de strategie van Aldi lijkt het op de voorgrond te staan om met de merkartikelen geen oorlog te beginnen", zegt Queck. Dat dit het tot nu toe zo goedkope prijsimago mogelijk verandert, neemt het concern op de koop toe.