Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

LEI: sterkere positie internationale handel in toelevering en uitgangsmateriaal

De Nederlandse Agribusiness wint buiten Europa marktaandeel in snel groeiende economieën zoals Turkije, West-Balkan en China. Het versterkt zijn positie in de internationale handel in toelevering en uitgangsmateriaal, maar mist echter kansen in Afrika, in Noord- en Zuid-Amerika, India en Japan, waar de import van deze productgroepen sterker toeneemt dan de groei van de Nederlandse afzet naar die landen/regio’s. Dat blijkt uit het LEI-rapport waarin de huidige positie van en kansen voor de Nederlandse agribusiness op internationale markten is uitgelicht.

In het LEI-rapport staat te lezen dat de Nederlandse agrarische export de afgelopen 15 jaar is toegenomen van USD 44 naar USD 84 miljard in 2010. De wereldhandel is evenwel sterker gegroeid waardoor Nederland, met uitzondering van de productgroep Uitgangsmateriaal, marktaandeel heeft verloren.

Nederland heeft een aandeel van bijna 7% op de internationale agrarische markten. Het Nederlands marktaandeel van de kennisintensieve(re) productgroepen Uitgangsmateriaal en Verse Eindproducten is nog (aanzienlijk) hoger.

Ten opzichte van de gemiddelde samenstelling van de mondiale handelsstromen zijn de categorieën Eindproducten en Uitgangsmateriaal in het Nederlandse exportpakket relatief groot en die van Halffabricaten relatief klein. Dit betekent dat Nederland ten opzichte van andere landen relatief veel kennisintensieve agrarische producten met hoge toegevoegde waarde exporteert.

De belangrijkste afzetmarkten liggen dichtbij, in West- Europa. Nederland heeft in landen als Duitsland, België/Luxemburg, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk een groot aandeel (variërend tussen 14 en 24%) in de totale agrarische import van die landen.

Voor Halffabricaten en Primaire/onbewerkte producten verliest Nederland volgens het LEI aandeel op markten buiten Europa; dit wordt niet voldoende gecompenseerd met afzetgroei binnen Europa.

Klik hier voor het volledige rapport

Publicatiedatum: