Tientallen telers protesteerden afgelopen vrijdag tegen de prijskorting bij het hoofdkantoor in Zaandam. Zij vinden de margeverdeling in de keten 'oneerlijk' en hekelen de macht die de supermarkten hebben.
Albert Heijn zegt nu met de leveranciers in gesprek te gaan die zeggen hun prijzen niet te kunnen verlagen. Daarna neemt de supermarkt een besluit over de regeling. Albert Heijn sluit niet uit dat er per leverancier een aparte regeling wordt getroffen.
LTO om de tafel met Albert Heijn
LTO voorzitter Albert Jan Maat zit vandaag, maandag 17 september, om tafel met de directie van Albert Heijn om te praten over de kortingseis van 2 procent die de supermarkt haar leveranciers oplegt.Albert Jan Maat stuurde AH-directeur Dick Boer afgelopen woensdag een brief, waarin hij aangeeft zeer ontstemd zijn over de gang van zaken en in gesprek te willen gaan hierover. Dat gesprek gaat dus maandag plaatsvinden.
Eerder deze week stuurde AH de producenten het bericht, dat per 17 september aanstaande 2 procent méér korting zal worden berekend. Aan leveranciers schrijft AH letterlijk: ‘Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door groei in volume. Om deze groei te faciliteren, vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt'.
Het gaat om een eenzijdige verhoging van de korting, waarmee de grootste supermarkt de rekening van eigen expansiedrift voor een onbekend deel doorschuift naar zijn leveranciers.
Maat vindt dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit ook naar de kortingseis van AH moeten kijken: ,,Een dergelijke actie van zo’n machtige speler in de keten moet nader worden bestudeerd door de NMa.”.
De ketenpartijen mogen nooit akkoord gaan met deze eis van Albert Heijn om over de ruggen van hun leveranciers geld te verdienen, vindt Maat. ,,Met dit soort acties kunnen we nooit een duurzame keten opbouwen. Ik vind de kortingseis werkelijk te gek voor woorden.”
Jokers plakken, boeren pakken
Inmiddels is Youth Food Movement (YFM, een jongerenbeweging die zich inzet voor een eerlijker en gezonder voedselsysteem), een actie gestart tegen AH. Met de actie 'Jokers plakken, boeren pakken' roept YFM de directie van Albert Heijn op terug te komen op de eenmalige kortingsactie. Donderdagavond verzamelden zich 60 consumenten bij de Albert Heijn vestiging op de Dam in Amsterdam om zichzelf, gewapend met 2% kortingsstickers, een korting te geven. Zie hier het resultaat van de actie 'Jokers plakken, boeren pakken'. De stickers zijn te downloaden op: www.youthfoodmovement.nl.`Nma onderzoekt kortingseisen AH én Jumbo´
Een leverancier, die niet nader genoemd wordt, heeft een e-mail ontvangen van de NMa waarin staat dat er ‘naar alle waarschijnlijkheid’ een onderzoek wordt gestart. Dat meldt het vakblad Supermarkt Actueel. De huidige betalingskortingen die Albert Heijn en Jumbo van hun leveranciers eisen, zouden in strijd zijn met artikel 24,1 van de Mededingingswet. Daarin staat dat het verboden is voor ondernemingen om misbruik te maken van hun economische machtsposities.Een woordvoerster van de NMa zegt dat de kwestie op dit moment wordt uitgezocht, maar kan verder nog niets zeggen over de berichtgeving, aldus Supermarkt Actueel.
Distrifood meldde eerder al dat Jumbo deze week in reactie op Albert Heijn ook een kortingsbrief gestuurd heeft naar de afnemers. Meerdere leveranciers die onafhankelijk van elkaar zijn, meldden dat tegenover Distrifood, die de brief in handen heeft. In de brief stelt Jumbo nog eens de eis van 1,25 procent als Hallo Jumbo-bijdrage. De rekening wordt in oktober verstuurd over de eerste negen maanden van dit jaar. In de brief stelt Jumbo ook de betalingstermijn met een aantal dagen te willen oprekken.
Bron: NUzakelijk - Novum - LLTB -Supermarkt Actueel - Distrifood