
De ananasmarkt maakte deze zomer roerige tijden mee. Na een gigantische aanvoer in juni en juli als gevolg van 'natural flowering', waren er in augustus beperkt ananassen beschikbaar. De lage prijzen in de eerste zomermaanden werden opgevolgd door extreem hoge prijzen. Rens Allewelt van Fruitpoint liet 1 september weten dat er weer wat meer aanvoer komt vanuit Costa Rica, waardoor de hele hoge prijzen weer gaan zakken.


Het eerste weekend van september werd Londen opgesierd door twee grote Zoutewelle dubbeldekkers. Zoutewelle bestond in juli dit jaar 50 jaar en dit mocht de directie niet onopgemerkt voorbij laten gaan.Voetbal, musicals, the London Eye alles werd bezocht met twee speciaal voor deze gelegenheid aangeklede dubbeldekkers. Een sightseeing tour langs alle hoogtepunten van Londen werd afgesloten met een high-tee in Harrods, waar het trouwens duur kersen eten was.

De Fruit Logistica Asia werd op 7 september officieel geopend door de heer Gerald Lamusse, beursdirecteur, tezamen met de heer Fong van Toerisme Hong Kong, de heer Schuddeboom van het Nederlands Consulaat in Hong Kong. De heren ontvingen uit handen van Jochem Wolthuis, de eerste Nederlands uien van het seizoen. De Nederlandse uiensector is als exportproduct no.1. van Nederland prominent aanwezig op de Fruit Logistica Asia. De Nederlandse uien worden wereldwijd verhandeld waaronder ook de Aziatische regio.

Op 7 en 8 september 2011 vond Potato Europe plaats in Doornik. "In tegenstelling tot de matige stemming op de aardappelmarkt heerst er op het evenement een prima sfeer", vertelt Wim van de Ree van Nedato enthousiast. Meerdere standhouders waren het hiermee eens. Veelgehoorde uitspraken waren: "Het is een goede en gezellig beurs, bezoekers komen uit alle landen en de mensen die er zijn tonen interesse." De internationale beurs trok bezoekers uit veel verschillende landen. Er waren geïnteresseerden uit heel Europa aanwezig maar ook uit landen zoals India, Amerika en het Midden-Oosten.

De glastuinbouwbedrijven 4Evergreen, Agrocare, CombiVliet, Kesgro, Lans, Looije, Plantenkwekerij P. van Geest en Red Star Trading - al enige jaren verenigd in KAS Energy - gaan de particuliere elektriciteitsmarkt op. Het nieuwe bedrijf - Kas Energie Nederland (KEN) - is inmiddels een maand online en gaat particulieren voorzien van elektriciteit en gas zonder tussenkomst van energiemaatschappijen.

Het Nederlandse AGF-handelsbedrijf Lehmann en Troost kent een roemrijke historie. Een paar jaar terug werd al het 50-jarig jubileum gevierd en in het weekend van 10 september proostten de 'Troosten' aan de andere kant van de Noordzee met familie, vrienden en relaties op het 25-jarig bestaan van de Britse vestiging Erms UK Ltd. dat onder leiding van Aad Troost in 1985 werd opgericht.


Eveneens in september vond de World Food Moscow plaats. Deze voedingsbrede beurs wordt al sinds 1992 georganiseerd, maar het AGF-aandeel nam dit jaar fors toe. België was wederom goed vertegenwoordigd met een groot paviljoen, maar ook verschillende Hollandse bedrijven werden als standhouder of bezoeker door onze FreshPlaza-collega Sander Bruins Slot op de foto gezet.

Op maandag 19 en dinsdag 20 september vond de achtste editie van AGF Detail plaats in Houten. "De beurs is goed verlopen", vertelt Bart de Jong van de beursorganisatie. "Ik heb alleen maar mooie reacties gehoord van standhouders en bezoekers. Al heeft de detailhandel het niet altijd even makkelijk, de stemming zat er goed in en de gangpaden waren gevuld."

De EHEC-crisis liet zich in de AGF-handel in september nog altijd gelden. Nu bleek dat de komkommerverkoop naar Duitsland weer op het oude niveau van voor de EHEC-crisis ligt, voor de kiemgroenten geldt dit nog niet. Dat blijkt uit een belrondje langs Nederlandse kiemgroentenproducenten. "De afzet van taugé herstelt zich langzaam naar het niveau van voor de EHEC-crisis, maar de verkoop van overige kiemgroenten - van alfalfa tot zonnebloemspruiten - ligt nog niet op de helft van het niveau voor de uitbraak", zegt Cor Hurkx van Evers Specials.



Op 28 september vond het Westland Event 2011 plaats bij FloraHolland in Naaldwijk. Dit jaar werd gekozen voor het thema Marketing, een goede keuze gezien de 600 aanmeldingen en een wachtlijst. Dagvoorzitter Tom Egbers opende het event, waarna wethouder Theo Duijvestijn de aanwezigen welkom heette. "De economie stagneert en de kostprijs blijft belangrijk, maar we moeten meer in marketingconcepten gaan denken", laat Theo weten.