De kracht van ketensamenwerking

In de publicatie 'Een krachtige levensmiddelenketen' beschrijft het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) hoe door samenwerken van partners in de keten beter aan de wensen van de consument kan worden voldaan, zonder daarbij aspecten als duurzaamheid, gezondheid en economische belangen uit het oog te verliezen. De consument heeft baat bij een goede en intensieve samenwerking tussen boeren, tuinders, verwerkers en supermarkten en foodservicebedrijven, zodat toegevoegde waarde wordt geboden in de vorm van nieuwe en betere producten, bijvoorbeeld in samenstelling en duurzaamheid.

Van overheidsinstanties in Brussel en Den Haag vraagt het CBL vooral vertrouwen in de marktwerking, die wordt gestuurd door de kritische consument. Daarom heeft Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit, de brochure aangeboden aan mevrouw Corazza-Bildt van de commissie Interne markt en consumentenbescherming (IMCO) van het Europees Parlement. "De retail is een belangrijke sociale en economische sector in de Europese Unie. Winkeliers kennen de consument door en door en vervullen een sleutelrol in de voedselketen. Alleen door intensief samen te werken, kunnen de schakels in de keten waarde toevoegen voor de consument en voor de samenleving als geheel, door bijvoorbeeld voedselverspilling terug te dringen. Daarom vind ik het waardevol dat het CBL in deze brochure verscheidene belangrijke samenwerkingsvormen beschrijft tussen partners in de Nederlandse voedselketen," aldus Corazza-Bildt.

Een gelijk speelveld binnen Europa, vrij verkeer van goederen en diensten en minder regulering van de levensmiddelenketen is essentieel voor de concurrentiekracht van de Nederlandse economie als geheel en van groot belang voor de vitaliteit van individuele bedrijven in de voedselketen in het bijzonder. "Iedereen heeft belang bij een krachtige levensmiddelenketen met krachtige bedrijven. Niet in de laatste plaats de consument. Krachtige bedrijven werken samen met leveranciers en afnemers en concurreren tegelijkertijd onderling met elkaar om de gunst van de klant," aldus Jansen van het CBL. Marktwerking is hierbij essentieel, het haalt het beste in bedrijven naar boven. Daarnaast is het essentieel om goed te luisteren naar maatschappelijke organisaties en vakbonden omdat deze partijen de randvoorwaarden aangeven waarbinnen bedrijven maatschappelijk verantwoord kunnen ondernemen. "In de voedselketen zijn voorbeelden te over waarbij bedrijven in de keten in samenspraak met NGO's tot mooie resultaten en innovatieve producten komen die lekker, gezond en duurzaam zijn. Deze brochure geeft een kleine greep van deze samenwerkingsverbanden en de achterliggende motieven."
Tegenwoordig is er een roep om meer overheidsingrijpen in marktwerking. Het CBL constateert dat, zeker op Europees niveau, de markt nog helemaal niet zo vrij is als men vaak veronderstelt. Er zijn nog kansen te over waar Europa de interne markt van een aantal beperkingen kan verlossen zodat de consument en de burger nog meer voordeel uit een grote Europese binnenmarkt kan halen.

Het is de vaste overtuiging van het CBL dat meer en betere samenwerking tussen schakels en concurrentie binnen sectoren, gecombineerd met minder overheidsbemoeienis en het daadwerkelijk openstellen van de interne Europese markt voor goederen en diensten, een win-win situatie oplevert voor de economie, de samenleving en in het bijzonder voor de consument. 'Een krachtige levensmiddelenketen' is een vervolg op de CBL-publicatie 'Over tevreden consumenten, de rol van supermarkten' die het CBL vorig jaar publiceerde.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven