Han de Kroon Horecavers en Rungis presenteren eerste Texelse zeekooloogst
In de nabije toekomst zal circa 125.000 hectare grond in Nederland verzilten door de klimaatverandering. Traditionele zoetwaterminnende gewassen hebben op deze grond geen toekomst meer. Het zouttolerante gewas zeekool – in de natuur veel te vinden op de kwelders en langs de dijken – is het eerste zilte gewas waar Zilt Proefbedrijf Texel in samenwerking met de Vrije Universiteit van Amsterdam is mee gaan experimenteren. Dit om uiteindelijk een oplossing te bieden voor al die boeren die straks op verzilte grond leven. “Zilte gewassen telen op land is een onontgonnen terrein. Daarom is er nog veel onderzoek nodig om de techniek hiervoor verder te ontwikkelen. Wij van Texel Saline proberen de bekendheid van zeekool en de verkoop op gang te krijgen. Dat is bijna net zo belangrijk als de teelt, want zonder vraag is het project al bij voorbaat ten dode opgeschreven”, aldus Edwin van Straaten, bedrijfsleider van Texel Saline. Texel Saline is ook betrokken bij de vermarkting van de zilte aardappel, waarmee afgelopen zomer succesvolle proeven mee zijn gedaan.
Mark de Kroon van Han de Kroon Horecavers is zeer positief over het zilte gewas en heeft al diverse bestellingen van restaurants binnen. De Kroon: “Zeekool is iets nieuws en heeft een unieke smaak. Voor menig restauranthouder een manier om zich te onderscheiden”. Han de Kroon Horecavers is onlangs een samenwerking aangegaan met andere versspecialisten Rungis b.v. in Barendrecht en Eyserhalte Horeca in Eys (Limburg) om onder andere deze zeekool te promoten bij de horeca. “Op dit moment zijn de innovators in horecaland die het willen proberen, maar we verwachten dat er meer zullen volgen”, zegt Pieter Ruig van Rungis b.v..
Zeekool is meer dan voedsel alleen. Naast de maatschappelijke functie die het vertolkt, kan het ook van enorme waarde zijn voor de regionale economie, vindt Marc van Rijsselberghe van Stichting Waddengroep. Rijsselberghe: “Met het Waddengoud-keurmerk zet de handel zeekool neer als echt en eerlijk streekproduct. Dat geeft een extra emotionele lading aan het product en benadrukt de kwaliteit. Reden te meer om het op het op de menukaart te laten prijken. En hoe meer zeekool gekocht wordt, hoe beter voor de regionale economie, want verwerkers moeten meer verpakkers in dienst nemen, andere boeren willen het ook telen enzovoort”.