Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
NVC-voorzitter Peter van der Knaap:

"Duurzame ontwikkeling bij verpakking alleen mogelijk met opgeleide medewerkers"

Een duurzame ontwikkeling op het gebied van verpakken is alleen mogelijk met uitstekend opgeleide medewerkers. Medewerkers die beschikken over de juiste kennis, attitude en vaardigheden. Medewerkers die tijdens hun werkzame bestaan in de onderneming continu geschoold worden en steeds kunnen beschikken over actuele en accurate informatie over de nieuwste verpakkingsontwikkelingen. Medewerkers en bedrijven die geprikkeld worden om te innoveren en daarvoor ook erkend worden. Alleen zó kunnen we samen met succes op reis naar een duurzamere
verpakkingswereld.

Deze conclusie trok NVC-voorzitter Peter van der Knaap aan het eind van de jaarrede gehouden tijdens de Algemene Ledenvergadering van het NVC Nederlands
Verpakkingscentrum, op 24 november 2011. Deze toonaangevende jaarlijkse
bijeenkomst op verpakkingsgebied vond dit jaar plaats bij NVC-lidbedrijf Kompak in
Etten-Leur, Ego (People), Eco (Planet) en Euro (Profit) De titel van de NVC-jaarrede was een uitdagende vraag: “Duurzame ontwikkeling in verpakken – van Eco naar Ego?” Van der Knaap ruilde in dat kader de drie P’s van duurzame ontwikkeling in voor drie E’s. Eco verwijst naar milieu (Planet), Ego naar de mens (People) en voor de financiële grootheid (Profit) koos hij de Euro.

Financiële overwegingen zijn heel belangrijk als randvoorwaarde, maar als doel in een
duurzame ontwikkeling zijn ze niet erg geschikt vanwege hun grote vluchtigheid, aldus het NVC. Het milieu betreft onze planeet, waar we allemaal samen op moeten kunnen blijven leven, nu en in de toekomst. Milieuoverwegingen moeten zo goed mogelijk geïntegreerd worden in het bedrijfsbeleid, zeker waar het verpakken betreft. Verpakken is het tijdelijk integreren van een externe functie en een product om het gebruik van het product mogelijk te maken. Per definitie blijft na gebruik een leeggehaalde verpakking over die op verantwoorde wijze moet worden weggedaan; daar moet dus al over zijn nagedacht bij het verpakken.

Van der Knaap: “Zo blijft als belangrijkste factor de mens (Ego, People) over. Ego
betreft dan de professional in het verpakken in dienst van de onderneming. Dat kan op het niveau van NVC Verpakkingskundige, maar ook als logistiek manager of
productspecialist, designer of inkoper. Ieder met zijn of haar eigen kennis en kunde.
Zonder goed opgeleide en goed geïnformeerde mensen geen innovatie, zonder
innovatie geen duurzame ontwikkeling.”
Publicatiedatum: