Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AGF-vervoer per binnenvaartschip neemt vaste vorm aan

Tholen - Van alle groenten en fruit, wat via de haven van Rotterdam binnenkomt, is 25% bestemd voor het Westland. Dit zei Willem Baljeu tijdens de ledenbijeenkomst van Agro Businessclub Westland in Themapark "De Westlandse Druif" te Monster. Willem is namens Frugi Venta penvoerder van Fresh Corridor, een project waarin marktpartijen, Frugi Venta, Havenbedrijf Rotterdam en de Provincie Zuid-Holland zich bezighouden met het optimaliseren van de logistieke keten van fruit. "In plaats van 120 kilometer over de weg te rijden, steken we met een boot het water over, een afstand van slechts 5 kilometer."

De positieve bevindingen tot dusverre, ondersteunen de ontwikkeling van ‘Rotterdam Cool Port’ in het Waal/Eemhavengebied. Benutting van binnenvaart levert efficiëntie op en zorgt voor minder belasting van de weg en minder CO2 uitstoot. Zo werd afgelopen week in Rotterdam de overeenkomst beklonken tussen fruitimporteurs en logistieke dienstverleners voor het vervoer per binnenvaartschip van koelcontainers met fruit binnen het Rotterdamse havengebied. In eerste instantie gaat het om circa 6000 40-voets containers die tot dusverre per vrachtwagen werden getransporteerd.



Inmiddels komt 60 % van het fruit uit het Zuidelijk Halfrond in zogenoemde koelcontainers. "Ondanks dat local-for-local steeds belangrijker wordt, blijft de import van groenten en fruit vanuit overzeese gebieden naar Rotterdam en andere Europese havens groeien", aldus Willem. Hij vertelt dat de productie van een zogenaamde reefercontainer erg duur is en ziet een groot voordeel in multimodaal vervoer omdat de container weer veel sneller in de running is. "Daarnaast heeft het Waal/Eemhavengebied een goede verbinding met het treinstelsel, eveneens voor het achterland en voorzie ik dat er vanuit het Middellandse Zeegebied in de toekomst nog meer per schip vervoerd gaat worden."
 
Willem laat weten dat er komend seizoen 6 tot 10.000 containers vanuit de haven van Rotterdam per boot verder worden vervoerd. "We moeten realistisch blijven dat er altijd wegvervoer zal zijn, maar we zijn goed op weg", concludeert hij. Willem noemt als voorbeeld Total Produce, die na de start anderhalf jaar geleden nu al 80% van alle containers per boot krijgt aangevoerd en Rob Mulder van Cool Control, die na een sceptische start, nu de voordelen ervan daadwerkelijk inziet en daarmee anderen inspireert.
 
Naast een efficiënte logistieke afhandeling speelt het multimodaal vervoer van AGF containers ook in op het gereedkomen van Maasvlakte 2. "Als je hier wilt bouwen, moet je een convenant tekenen waarin staat dat maar 35% van het vervoer over de weg gaat en de overige 65% met andere modaliteiten. Neem maar aan dat deze vraag ook bij de nieuwe Coolport op tafel zal komen. Daar moet je nu al op inspelen."

Bij daadwerkelijke verlading van 70% groenten en fruit via de binnenvaart in alle Fresh Corridor projecten levert dat een besparing op van meer dan 5.000.000.000 kilometer of te wel een besparing van 7.000 To. CO2!