Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VS: Omzet lokaal geteeld voedsel groeit naar 7 miljard dollar

Tholen - Een nieuw rapport van het Amerikaanse Ministerie van Landbouw zegt dat de verkoop van lokale voedingsmiddelen direct aan de consumenten, op boerenmarkten of via intermediairs, zoals kruideniers of restaurants, $ 4,8 miljard bedroeg in 2008. Dat is een getal vele malen groter dan eerdere schattingen en het ministerie voorspelt dat de verkoop van lokaal geteelde voedingsmiddelen dit jaar 7 miljard dollar zal genereren.

Hoewel er genoeg bewijzen zijn dat de lokale verkoop van voedsel groeit, is het moeilijk te zeggen met hoeveel omdat overheden, bedrijven, consumenten en voedselmarkten verschillen van mening over wat in aanmerking komt als lokaal. Het USDA rapport telt ook de verkoop aan tussenpersonen, zoals lokale kruideniers en restaurants, maar ook rechtstreeks aan de consument via boerenmarkten, verkoopsstalletjes langs de weg en dergelijke.

Het bleek dat boerderijverkoop in de afgelopen twee decennia verdubbelde, van ongeveer $ 650 miljoen in het begin van de jaren 1990 tot circa $ 1,2 miljard nu. De veel grotere omzet kwam toen de verkopen aan lokale restaurants, retailers en regionale voedseldistributeurs werden meegeteld.

Het rapport zet ook het lokale eten in de juiste context. Het wordt gedomineerd door groente- en fruittelers. Slechts 5 procent van de Amerikaanse bedrijven verkopen hun producten op lokale en regionale markten, terwijl 40 procent van de groente- en fruitbedrijven het doen.

Consumenten hebben de neiging te geloven dat de producten die ze op deze markten kopen verser zijn, geteeld en verwerkt met minder chemicaliƫn en gegroeid zijn op kleinere, minder zakelijke bedrijven. Dat kan in sommige gevallen waar zijn, maar heel vaak ook niet.

Het aantal bedrijven dat rechtstreeks aan de consument verkoopt is gegroeid, van naar schatting 86.000 in 1992 tot ongeveer 136.000 nu. En het aantal boerenmarkten is ongeveer verdubbeld van 2.756 in 1998 tot 5.274 in 2009.

Publicatiedatum: