Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitser let meer op herkomstland agf dan Nederlander

Consumenten kopen graag groenten uit eigen land, maar het land van herkomst is niet de meest bepalende factor bij de aankoop. De Duitse consument let meer op het herkomstland dan de Nederlandse en Britse. Dit blijkt uit consumentenonderzoek van het Productschap Tuinbouw onder Nederlandse, Duitse en Britse consumenten.

Herkomstland vermelden

Het grootste gedeelte van de consumenten vindt het belangrijk dat het land van herkomst vermeld wordt in de winkel. Het land van herkomst bepaalt echter meestal niet de aankoop. Kwaliteit, smaak en prijs zijn belangrijkere aankoopaspecten. De Duitse consument vindt het land van herkomst meer bepalend dan de Britse en de Nederlandse consument. Ook vrij van schadelijke stoffen is in Duitsland een belangrijk aankoopaspect. Ongetwijfeld heeft dit te maken met de problemen rond het EHEC-bacterie in het afgelopen jaar. Een groot deel van de consumenten koopt het liefst verse groenten uit eigen land.

Online aankoop groeit, maar nog kleine rol

Veertien procent van de Britse consumenten koopt wel eens groenten en fruit online tegen twee procent van de Duitse consumenten en slechts 1 procent van de Nederlandse consumenten. De belangrijkste reden om geen producten online te kopen is dat men het verse product wil zien. Britten zijn het meest positief over het online kopen van verse groenten en fruit. Voor veel consumenten wegen de voordelen nog niet op tegen de nadelen. De voordelen zijn vooral gerelateerd aan gemak, snel en je hoeft de deur niet uit. Om producten te kunnen zien, opperen diverse consumenten het idee van het plaatsen van een webcam waarop je de groenten kunt zien, die je koopt.

In Nederland en Duitsland één heel bekend merk

Consumenten kennen over het algemeen weinig merken binnen groenten en fruit. In zowel Nederland als Duitsland springt er één merk duidelijk boven uit, namelijk Chiquita. In het Verenigd Koninkrijk is Fyffes het bekendste merk, op de voet gevolgd door Del Monte. Het percentage consumenten dat merken binnen verse groenten koopt is in Nederland en Duitsland laag. In het Verenigd Koninkrijk koopt men vaker merken.

Nederlanders vinden dat naast kwaliteit en versheid een merk garant moet staan voor smaak en voedselveiligheid, terwijl vooral Duitsers ook willen dat het duidelijkheid over het land van herkomst en de teler geeft.

Bron: Productschap Tuinbouw
www.tuinbouw.nl
Publicatiedatum: