Symposium Fresh Park Venlo: Food & Future:

"Hoe gaan we in de toekomst om met veranderende vraag consument?"

Tholen - Op 10 november 2011 vond voor de tweede keer een symposium plaats bij Fresh Park Venlo. Dit jaar stond het evenement in het teken van Food & Future. Sprekers en bezoekers dachten met elkaar na over de toekomst van voedsel. Hoe gaan wij de komende jaren als gezamenlijke spelers in de voedselindustrie om met de veranderende vraag van de consument?


Het symposium vond plaats in het gebouw van ZON

In de ochtend waren bedrijfsbezoeken bij Aartsenfruit en de Zorggroep. In de middag waren in het gebouw van ZON diverse sprekers die hun visie op voedsel in de toekomst gaven.


Gezelligheid

Jochem Wolthuis, directeur van het GroentenFruit Bureau heette iedereen welkom. Hij gaf aan dat Venlo een goede plaats was om in de toekomst te kijken. Als één van de trends in de markt noemde hij het belang van veilig voedsel. Daarbij keek hij terug op de moeilijke tijd voor de sector tijdens de EHEC-crisis dit jaar.


Jochem Wolthuis, "veiligheid voedsel benadrukken"

Jan Janssen, directeur Fresh Park Venlo, legde de nadruk op initiëren van business development en faciliteren van clusterontwikkelingen. "Wij gaan met z'n allen bepalen hoe het er over 10 jaar uit ziet", gaf hij aan. "We hebben deze zomer een spannende en lastige strijd gehad met dramatische prijzen. We zijn nu aan het bijkomen en kijken hoe we verder gaan. We moeten zoeken naar toegevoegde waarde en het belang is nu om de focus te leggen op hoe we dit vermarkten."


Jan Janssen, "samenwerken met vlees, vis en zuivel"

Jan noemde de voordelen van Fresh Park Venlo en gaf aan dat de unieke locatie en het cluster van fresh & food belangrijke pijlers zijn. "We moeten met deze mogelijkheden voorop lopen en vooruitkijken. Daarbij is het van belang om in te spelen op trends, zoals het ouder worden van de consumenten. Bij clustering is het nodig om dit niet alleen samen te doen met de agf-sector, maar ook met vlees, vis en zuivel, de hele versketen bij elkaar. De wereld gaat veranderen. We gaan rekening houden met vergrijzing, een andere manier van denken, een andere vraag, andere producten, andere logistieke concepten en daardoor een andere samenwerking. Samen moeten we het fundament leggen en vooruitstrevend zijn.


Aandachtig gehoor

Jochem Wolthuis, directeur GroentenFruit Bureau vertelde over de activiteiten, promoties en onderzoeken in Duitsland. Na de EHEC-crisis bleek dat Duitse consumenten het belangrijk vinden dat het voedsel uit de regio komt. Een deel van de retailers werkt daar aan mee door te laten zien dat het voedsel uit 'Ihre Region' is. Duitse consumenten associëren veilig voedsel nu met 'dichtbij'. Jochem vertelde dat glasgroenten de belangrijkste groenten zijn in Nederland en dat ze deze in Duitsland promoten. "Wij willen de Duitse consument het gevoel geven dat deze producten veilig zijn en ook uit de regio, van de 'Nachbarn', vandaan komen. "De vraag is of telers in Nederland blijven, of massaal naar Duitsland gaan om de producten daar te telen?"


Bob Hutten: "actie ondernemen"

Bob Hutten, algemeen directeur van Hutten Catering benadrukte dat we samen van kostleadership naar productleadership moeten gaan. "Anders denken, sneller positioneren, samenwerken, meerwaarde en innovatie, waren woorden waarmee hij benadrukte dat er zaken moeten worden veranderd in de keten. "We moeten samen zorgen voor meer meerwaarde. We benadrukken te weinig wat nu een paprika of aardbei met ons doet en wat erin zit. Kijken naar de waaromvraag. Waarom eten we dit?" Ook gaan volgens Bob de merken het maken. Hij noemde de trend van veranderende eetgewoontes. "We zaten in de fase onbewust ongezond, momenteel eten we bewust ongezond maar we moeten naar onbewust gezond. We moeten er niet bij na hoeven te denken als we producten eten." Het belang van samenwerking werd door Bob sterk benadrukt en hij vond dat we met elkaar ook meteen actie moesten ondernemen.


Marco Duineveld, "differentiëren"

Marco Duineveld, hoofd commercie van Smeding, sprak over innovaties in de handelsketen. "Waarom en hoe moeten we innoveren?" Het antwoord op deze vraag is volgens Marco dat we moeten differentiëren. "Specifieke producten maken voor een specifieke markt. Nu hebben we als agf-sector maar weinig onderscheidend vermogen. Daar maak ik me zorgen over. Zo verdwijnt de agf nog achter in de supermarkt en wordt de toegevoegde waarde van het brood benadrukt. We moeten innoveren en we moeten dit samen doen." Als voorbeeld noemde hij de werkwijze van MijnBoer. "Als we innoveren, is het belangrijk om te voldoen aan eisen zoals geloofwaardigheid en relevantie. De verwachting moet worden waargemaakt."


Anton François, "maatwerk"

Anton François van de Zorggroep had als onderwerp 'Toekomst van eten en drinken in de ouderenzorg'. Hij sprak erover dat wensen van ouderen steeds complexer worden en dat er meer maatwerk moet worden geboden. Hij zoekt ketenpartners om de producten bij de cliënten te brengen.


Paneldiscussie

Tijdens de paneldiscussie bracht Bob Hutten nogmaals duidelijk naar voren dat iedereen nu ook met z'n allen echt iets moesten gaan doen. "Ik heb er een hekel aan dat we verhalen houden en dat er achteraf dan niets gebeurt. Dit moet nu veranderen." Hier werd positief op gereageerd door de andere sprekers en het publiek. Na de bijeenkomst ging men daarom ook actief in gesprek en werden er afspraken gemaakt.



Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven