Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grote belangstelling voor supermarktketen C1000 zet posities in sector op scherp

De verkoop van supermarktketen C1000 nadert zijn einde. Vijf partijen zijn doorgestroomd naar de tweede ronde, de zesde volgt. Over twee weken moeten zij het definitieve bod hebben gedaan. Dat meldt het Financiele Dagblad. Sperwer van de Plus-supermarkten heeft de eerste ronde niet gehaald. De coöperatie bood te weinig, maar heeft daar spijt van. Zij greep immers twee jaar geleden ook al naast Super de Boer. Nu lijkt het erop, zo laat een ingewijde weten, dat de supermarktketen zich met een nieuw bod weer in het proces wurmt. Gesteund door een private-equitypartij.

Lukt het Sperwer weer in de race te komen, dan zijn er in totaal zes partijen die actief bieden op de tweede keten van Nederland. De private-equitypartijen BC Partners en Bain Capital hebben interesse. Zij zouden verder willen consolideren. En naar verluidt hebben de supermarktketens Sligro, Jumbo en het Duitse Edeka een bod gedaan dat hoog genoeg is om naar de tweede ronde te gaan. Hun experts hebben bijna dagelijks contact met de verkopende partij.

Snelle groei door kopen bestaande winkels

De belangen zijn groot. De omzet in de supermarkt groeit nauwelijks en verspreid over het land zitten al zo veel winkels, dat het bijna niet meer mogelijk is nieuwe locaties te openen. Alleen door bestaande winkels te kopen, is het mogelijk snel te groeien. En snel groeien is belangrijk, want hoe meer winkels, hoe groter de inkoopmacht. En hoe groter de inkoopmacht, hoe scherper de prijzen in de winkel, dus hoe meer klanten worden getrokken.

Voor Jumbo zijn de belangen rond deze overname dan ook extra groot. Wil Jumbo er zeker van zijn dat het die inkoopmacht vasthoudt, dan moet het C1000 zelf overnemen. Want lukt dat niet, dan bestaat de kans dat Albert Heijn via de achterdeur van bijvoorbeeld Sligro een deel van de C1000-winkels koopt. Gevolg: Albert Heijn vergroot zijn marktaandeel. Maar de marktleider en ook Sligro zouden willen dat C1000 toetreedt tot de inkoopcombinatie van Sligro, Superunie.

Sligro kan een overname betalen, maar ceo Koen Slippens zei eerder dat het bedrijf als geheel groot is. Hij dacht aan een deel. Albert Heijn zou wellicht een ander deel kunnen kopen. Het winkelaanbod van C1000 is complementair aan dat van Sligro. De verwachting is dat Sligro bij de aankoop van een substantieel deel van het C1000-pakket de eigen Emté-winkels omdoopt tot C1000.

Intussen dingt ook het Duitse Edeka mee. Als het C1000 koopt, is er ineens nog een partij in de sector, wat het proces nog spannender maakt.

Bron: FD
 
Publicatiedatum: