Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsers het minst kwaliteits- en het meest prijsbewust

Net iets meer dan de helft 51% van de Duitsers zegt dat de prijs voor hen het belangrijkste inkoopcriterium is. Voor een kleine meerderheid van 49% is de kwaliteit het belangrijkste inkoopcriterium. De Duitsers zijn daarmee in vergelijking met de andere Europese landen het minst kwaliteits- en het meest prijsbewust. Dat blijkt uit de studie 'Consumentenvoorkeuren 2011' die vorige maand werd gepresenteerd tijdens de Anuga in Keulen. In het onderzoek werden 30.000 Duitse huishoudens ondervraagd via het GfK Huishoudspanel.

Het inkopen op kwaliteit is volgens de enquête ook een kwestie van inkomen. Ongeveer 60% van de kwaliteitsbewuste huishoudens heeft maandelijks een netto-inkomen te besteden van meer dan 2.000 euro. Voorts blijkt dat ook ouderen meer waarde hechten aan kwaliteit. Liefst 43% van de kwaliteitsbewuste huishoudens is 60 jaar en ouder. Deze groep onderscheidt zich daarmee duidelijk van degenen die nog beroepsmatig actief zijn.

Het onderzoek laat ook zien dat kwaliteit veel gezichten heeft en vooral subjectief wordt bepaald. Voor 96% heeft een voedingsmiddel kwaliteit als het inderdaad ook smaakt. Een eenvoudig antwoord, maar volgens GfK toch verrassend. Juist in de openbare debatten over voeding wordt kwaliteit gelijkgeschakeld aan hulpstoffen of bio.

Op de tweede plaats noemt 93% van de consumenten het criterium 'levensmiddelen-veiligheid en gezondheid'. Voor 74% zijn de algemene criteria als het 'juist houden van dieren' en een 'faire prijs voor de producent' belangrijk. Eigenlijk zo belangrijk is het dat het gezin (72%) en de eventuele gasten (64%) het er mee eens zijn dat deze voedingsmiddelen worden aangekocht. 'Eenvoudige bereidingen' en 'praktische verpakkingen' zijn voor ruim 50% doorslaggevende kwaliteitskenmerken. Duidelijk minder scoorden in deze enquête eisen als 'regionaliteit' (49%), 'in Duitsland geproduceerd' (40%) en 'biologisch geproduceerd' (21%).

bron: ZuivelZicht
Publicatiedatum: