een overzicht van de USA markt

Deze generatie mixt en mengt met voorverpakte salades

Verenigde Staten — Voorverpakte salades zijn nog maar twintig jaar op de markt te vinden, maar dat is lang genoeg voor een nieuwe generatiewisseling. Jonge consumenten doen de verkopen stijgen: 63% van de mensen tot 24 jaar zegt dat zij minstens één keer per maand voorverpakte salades kopen. Dit is het hoogste percentage van alle leeftijdscategorieën, zo bewijst een onderzoek van Spectra Perishables Consumer Profiles.

Romeinse sla en ijsbergsla blijven populair, maar er is steeds meer vraag naar verscheidenheid. Dit is terug te zien in de keuze aan bladgroenten. De meeste Amerikanen hebben liever een frisse mix dan de standaard ijsbergsla volgens de International Food Information Council.


Nu bedrijven als Apio, Dole Fresh Vegetables en Taylor Farms ook andere groenten aan hun salades toevoegen, is de categorie niet langer beperkt tot bladgroenten. De andere groenten winnen aan populariteit. 
Begin 2010 wil Dole drie nieuwe 'Extra Veggie Salads' op de markt brengen, zo zegt Michelle Gonsalves, marketingmanager voor nieuwe producten. 

In deze salades wordt de spring mix of spinazie gecombineerd met kerstomaatjes, peultjes, radijsjes, wortels en rode kool. In september lanceerde Apio een derde smaak, versnipperde broccoli, in zijn 'Eat Smart' productenlijn. 

In juli introduceerde Taylor Farms drie gehakte groentenmixen: Aziatisch, Tuin groenten, en Southwest. Onder de ingrediënten vallen broccoli, wortels, bloemkool, selderie en lente-uitjes, gemengd met kool of romeinse sla.

Toch zijn deze gesneden groenten en sla-typen niet helemaal nieuw. Zo verkoopt Mann Packing al jarenlang dit soort mixen.

Voor Taylor Farms was de groeiende populariteit op menukaarten de reden om de producten aan hun aanbod toe te voegen. Bij Dole gaf een onderzoek, waaruit bleek dat 87% van de consumenten graag knapperige groenten door zijn salade heeft, de doorslag. 

Maar het is ook gewoon gemakkelijk en niet alleen voor de consument: 'De weersomstandigheden hebben invloed op de groenten die we kunnen bieden. Soms is het lastig om in de behoeften van de klant te voorzien en dan is het mogelijk om over te stappen op het gebruik van de knapperige groenten in plaats van de bladgroenten, zo verteld Cali Tanguay, marketing- en technologie-manager bij Apio. 

Het komt er op neer dat telers en verkopers datgene bieden wat de cijfers, mogelijkheden en vraag hen zeggen te doen. In 2011 blijft de verkoop van voorverpakte salades enigszins plat met een lichte stijging van 1.4%, zo zegt Nielsen U.S. Grocery. Daarom gaan sommigen op zoek naar niche-mogelijkheden

Zo zijn organische producten met 11% gestegen. Een doorgaande trend die het opmerken waard is. De verkoop blijft stijgen ondanks de meerprijs van organische producten ten opzichte van 'normale' producten. 

Organische producten zijn niet het enige lichtpuntje. De verkoop van een-persoons-salades is gestegen met 17.8%.

De prijs is nog steeds bepalend voor consumenten, zo stelt Tristan Kieva, marketingmanager bij Ready Pac Foods. 'De consument koopt meer voorverpakte groenten per keer, maar koopt deze groenten wel minder vaak. De consument wacht op een mooie aanbieding,'aldus Kieva.

Dit is nog steeds beter dan de totale productie van salades die op beide gebieden is gedaald. 

Onder de bladgroenten zijn vooral de kwetsbare soorten als de spring mix en baby spinazie erg populair. Zij vertegenwoordigen met 28.4% van de verkoop het grootste deel van het segment volgens Nielsen U.S. Grocery. De gesneden Romeinse salades zorgen voor 19.7% en de ijsberg voor 18.2%.

Bron: thepacker.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven