Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rob Baan vs Willem Baljeu

Had oersterk Holland-label veel Ehec-ellende kunnen voorkomen?

Tholen - Als je op zoek bent naar mensen die stelling willen nemen in een debat, kom je bij Rob Baan en Willem Baljeu uit. Zij gingen gisteren in het House of Technology van de Horti Fair dan ook met elkaar in debat over de stelling 'Een oersterk Holland-label had veel ellende tijdens de Ehec-crisis kunnen voorkomen."

Volgens Baljeu was deze Ehec-uitbraak met een incubatietijd van drie tot vier weken inderdaad niet te voorkomen met een Holland-label. "Deze crisis ging niet over Nederland of Duitsland, maar over de komkommers. Dat zegt overigens niet dat we de Holland-branding niet anders in kunnen richten."



Volgens Rob Baan werkt een goed merk altijd. "Als je een goed merk hebt, kun je dat uitspelen. Dat hebben wij met het merk Koppert Cress afgelopen zomer volop gedaan, onder meer door middel van sociale media en dat heeft ons gered. We hebben een slechte zomer gehad, maar zijn nu volop terug. Mijn product wordt goed verkocht, zelfs in tijden van Ehec."

Ook constateerde Rob dat GMO-gelden ("Ik vond het al een klote-subsidie") het Holland-merk in de weg zitten. "Als je GMO-geld ontvangt, mag je geen promotie maken voor je land." Dat bevestigde Willem Baljeu: "Daarom moeten we de promotie van bijvoorbeeld paprika's slim inzetten in de maanden waarin we aan de markt zijn."



Baljeu wees op de huidige politieke situatie, waarbij de overheid zaken als productpromotie bij de schappen wil weghalen. "Een gotspe, we realiseren een miljardenomzet, maar men is niet bereid er geld in te stoppen", zo meende Baljeu. Rob Baan ergert zich al jaren aan het promotiebudget. "Met mijn eigen bedrijf spendeer ik al de helft van het marketingbudget van het GroentenFruitBureau."

"Wij hebben als AGF-sector het rare idee dat we geen reclame hoeven te maken, maar we moeten juist heel veel reclame maken, dan kunnen we het winnen. Als 24Kitchen al live was tijdens de EHEC-crisis, dan had ik gezorgd voor iedere dag extra uitzendtijd", besloot Rob. "Collega-kiemgroententelers hebben het moeilijker gehad dan wij en dat bewijst dat marketing werkt, ook in de tuinbouw!"