Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dominiek Keersebilck, commercieel directeur REO Veiling:

"Kolen zijn hip, kolen zijn hot"

Het nieuwe kolenseizoen is sinds oktober van start. De zomer van 2011 zorgde voor goede groeiomstandigheden en de kwaliteit is beloftevol! De handel mag stevige kolen met een vaste structuur en goede houdbaarheid verwachten. Kolen zijn echter veel meer dan typische wintergroenten. De Vlaamse telers blinken niet alleen uit in kwaliteit, maar ook in flexibiliteit bij het meedenken met de wensen van de markt.

Vlaanderen speler met betekenis

Volgens Dominiek Keersebilck, commercieel directeur bij de REO Veiling, is Vlaanderen in de productie van koolsoorten een Europese speler van betekenis. "Met een productie van meer dan 10 miljoen stuks bloemkool, meer dan 3 miljoen stuks broccoli, 3,2 miljoen kg spruiten, 6,4 miljoen wittekool, 3 miljoen rode en 3,7 miljoen savooiekool kunnen we Vlaanderen als een heuse kolenregio bestempelen", aldus de commercieel directeur op het succesvolle internationale koolcongres 'Kool, een teelt met toekomst' dat recent in de provincie West-Vlaanderen plaatsvond.

Koolsoorten zitten in de lift

De aanvoer van wittekool, rodekool, spruiten, savooikool op de LAVA-veilingen is vorig jaar sterk toegenomen. De meeste koolsoorten bestemd voor de versmarkt worden via de REO Veiling en de Mechelse Veilingen gecommercialiseerd. De REO Veiling vermarkt zowat de helft van de savooikolen, 35 % van de bloemkolen, 72 % van de spruiten en zelfs tot meer dan 80 % van de broccoli, rode en wittekolen.
Volgens cijfers van het GfK-panel, die de aankopen meet van zo'n 3000 Belgische gezinnen, koopt een Belgisch gezin 12 keer koolsoorten per jaar. Bloemkool blijkt de favoriet van de Belg, maar ook alle andere koolsoorten zitten in de lift.

Kolen worden normaal geleverd in EPS-tomatenkist met een inhoud van 4 of 5 kg per kist, voorzien van een Flandria-kistenkaart. Ook andere hoeveelheden zijn in afspraak met de handel mogelijk. Aan de hand van de indicaties op de verpakking kan elke kist perfect getraceerd worden tot bij de oorsprong.

Presentatie en bewaring

Er wordt constant gewerkt aan een verbetering van de smaak en de houdbaarheid van de producten. Om manipulatie te vermijden, zetten telers systemen op om kolen onmiddellijk te oogsten in de door de koper gewenste verpakking. Kolen die in de winter worden geoogst en een tijd in koelruimtes liggen, worden voor de vermarkting volledig ontdaan van de schutbladeren. Savooikool blijft 's winters op het veld staan en wordt ook op het veld geoogst. Kolen zijn dus zo goed als jaarrond beschikbaar.
Op het verkooppunt worden Flandria-kolen best bewaard bij 0 °C tot 1 °C. Voor de mooie presentatie behouden vers geoogste kolen enkele buitenste schutbladeren. Het ene snijvlak mag het buitenblad van een andere kool niet raken. In de versafdeling groenten en fruit worden kolen in kisten gepresenteerd met de Flandria-kistenkaarten.

Gezonde wintersteuntjes

Vooral door hun hoge concentratie aan voedingsvezels, mineralen en vitaminen zijn kolen onmisbare, natuurlijke steuntjes om de winter te trotseren. Twee tot driemaal per week een portie kolen van 150 a 200 gram is aanbevolen. Kool blijft uitstekend geschikt voor lekkere groentestoofpotjes, maar wittekool en rodekool smaken ook heerlijk rauw, fijn gesneden in slaatjes met behoud van alle nuttige bestanddelen, een gezondheidstroef die het verkooppunt zeker ook in de winter kan uitspelen.

Adviseer klanten over diverse bereidingswijzen om zo weinig mogelijk van deze gezondheidsbevorderende stoffen te verliezen. Eerst blancheren en dan pas stoven, zo luidt de gouden kookregel voor kolen. Savooikool in winterse stoofpotjes met lamsvlees of schapenvlees is verrassend lekker. Bovendien is savooikool perfect combineerbaar met andere groenten van bij ons, zoals raapjes.

Internationaal gericht

De aanvoer op de LAVA-veilingen kwam vorige maand stilaan op gang. De hoogste aanvoer loopt van half november tot eind februari. Dit seizoen mag de handel vaste Flandria-kolen met een volle smaak en goede houdbaarheid verwachten. De LAVA-veilingen bieden de handel graag meer service voor verpakking. Speciale afspraken tussen producent en handelaar zijn mogelijk. Door de technische verfijning en de topkwaliteit van Flandria slagen Vlaamse telers erin een product te creëren dat overal gegeerd en gewenst is. In 2011 was Rusland de grootste afzetmarkt voor witte kolen. West-Vlaamse spruiten kennen goede afzet in Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Nieuwe 'look'

“Het is een uitdaging voor de versmarkt om rekening te houden met de verlangens van de consument, met aandacht voor kleine gezinnen”, zo klonk het nog op het Koolcongres. Belgische supermarkten nemen kooltjes van zo'n 1 à 1,5 kg op in het versgamma en men ziet een gunstige evolutie in de vraag. Dit is maar één voorbeeld van hoe producenten hun productie flexibel aanpassen aan de veeleisende markt.


Een nieuwe trend in de koolmarkt is ook een gevarieerder aanbod in kleuren en smaken. “We hebben een voorsprong in de markt omdat we meedenken met de consument en innovatief zijn”, verduidelijkt de commercieel directeur van de REO Veiling. Er gaat ook meer aandacht naar de 'look' van kolen. Veel kolen hebben immers het imago 'old fashion' te zijn (uitzondering hierop vormt broccoli). Ze hebben geen uitstraling op het vlak van gezondheidsbevorderende aspecten hoewel ze dat intrinsiek wel in zich hebben. “Er moet werk worden gemaakt van een opfrissing van het imago van onze kolen. Aangepaste promotieacties moeten de trend ombuigen en het belang van de authenticiteit van de kolen benadrukken. Met de huidige hype rond gezond koken liggen er nog tal van mogelijkheden voor de toekomst”, klonk het optimistische besluit op het succesvolle Koolcongres.
 
Bron: Flandrimail
Publicatiedatum: