Strategie hard- en zachtfruittelers bij The Greenery werpt vruchten af
De productgroep hardfruit van The Greenery heeft in het afgelopen jaar negen nieuwe leden mogen verwelkomen, waaronder één teler uit Frankrijk. Bij de productgroep zachtfruit hebben vijf nieuwe leden zich ingeschreven. De opzegging van een aantal telers hard- en zachtfruit, voornamelijk door bedrijfsbeëindiging, wordt ruimschoots gecompenseerd door deze nieuwe leden. In combinatie met de groei van de bestaande leden, ziet The Greenery hiermee haar volume in beide productgroepen stijgen.
Op de vraag waarom de nieuwe leden hard- en zachtfruit zich hebben aangesloten bij Coöperatie Coforta, geven Gerard van Loon, Productmanager Zachtfruit bij The Greenery, en Patricia Hoogervorst, Productmanager Hardfruit bij The Greenery antwoord. Het feit dat The Greenery zich actief bezig houdt met nieuwe (club)rassen in hard- en zachtfruit en transparant is in haar afzetkosten zijn een belangrijke criteria geweest voor deze telers.
“Daarnaast merken we, dat telers kiezen voor The Greenery, omdat zij zien dat de organisatie de juiste balans zoekt tussen de belangen van de telers en de wensen van de markt.”, aldus Gerard van Loon. "Wij hebben twee jaar geleden met onze productadviescommissie (PAC) van zachtfruittelers een strategie uitgestippeld. In deze strategie staan thema’s als innovatie en ketenverkorting. De voortgang van de uitvoering van de strategie koppelen we regelmatig terug naar onze telers. We merken dat dit gewaardeerd wordt.”
Patricia Hoogervorst geeft aan dat ook de productgroep hardfruit nauw samenwerkt met de telers. “Als productgroep hardfruit hebben we in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de communicatie met telers en in de marktgerichte samenwerking. Dankzij deze aanpak weet The Greenery nog beter wat er op de teeltbedrijven speelt en hebben de telers meer inzicht in de markt gekregen. Dit heeft geresulteerd in een nog betere gezamenlijke marktbenadering.”.