Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
HBD:

Gemeenten te weinig aandacht voor warenmarkt

De warenmarkt vervult een belangrijk rol voor de Nederlandse consument. Gemeenten doen er dan ook goed aan de warenmarkt een duidelijke rol te geven in het lokale detailhandelsbeleid. Dat stellen de Centrale Vereniging Ambulante Handel (CVAH) en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) naar aanleiding van het rapport ‘Structuur in de markt’. In dit rapport wordt voor het eerst sinds enkele jaren weer een goed (cijfermatig) beeld gegeven van de ontwikkelingen in de ambulante handel.

In totaal zijn er in Nederland ruim 18.000 ondernemingen economisch actief in de ambulante handel (naast de 108.000 winkels en de ca. 16.000 webwinkels/ postorderbedrijven). De totale omzet van de ambulante handel wordt op basis van de enquêteresultaten becijferd op € 2,6 miljard per jaar, waarvan € 1,8 miljard aan food. Daarmee is de ambulante handel goed voor een kleine drie procent van de totale detailhandelsomzet.

De omzetontwikkeling van ondernemingen in de ambulante handel loopt, zo blijkt uit het onderzoek, gelijk aan de omzetontwikkeling bij winkels. Het beeld dat het slechter zou gaan op de warenmarkt is dus niet juist, concluderen CVAH en HBD.

Verscheidenheid antwoord op lokale behoefte

De ambulante handel kenmerkt zich door een grote verscheidenheid. Zo zijn er ondernemers die alleen op de markt staan en ondernemers, die de markt combineren met andere vormen van (ambulante) detailhandel of met betaalde activiteiten buiten de detailhandel. Twee derde van de ambulante ondernemers gebruikt slechts een verkoopvorm: op de markt, op een standplaats, braderieën of door venten. Door de mogelijkheden van variabele tijdsbesteding is de ambulante handel ook een goede broedplaats voor startende ondernemers. De diversiteit van de branche maakt dat ieder markt weer anders is. Markt-ondernemers en marktbeheerders kunnen optimaal inspelen op de lokale behoefte.

Gemeentelijk beleid ontbreekt

Ondanks de belangrijke rol van de warenmarkt ontbreekt bij veel gemeenten een specifiek beleid. Ook als men detailhandelsbeleid heeft opgesteld, is daarin over het algemeen slechts beperkt aandacht voor de ambulante handel. Gemeenten, maar ook eigenaren en exploitanten van winkels en winkelcentra moeten doordrongen raken van de bijdrage die de ambulante handel levert aan het functioneren van het winkelapparaat in steden en dorpen.

Structuur in de markt

Het rapport ‘Structuur in de markt’ kwam tot stand op basis van enquêteresultaten van een brede groep ondernemers. Het rapport schetst een uitgebreid beeld van de economische structuur van de ambulante handel als bedrijfstak en presenteert een breed scala aan kengetallen. In het rapport worden de verschillende vormen van ambulante handel beschreven: Markthandel, standplaatsen en braderieën en wordt inzicht gegeven in de verschillende ondernemingstypen. Het volledige rapport ‘Structuur in de markt’ en een samenvatting zijn te downloaden van de site van het HBD: www.hbd.nl/ambulantehandel
Publicatiedatum: