Albert Heijn kwam in 2010 zoals bekend uit op 33,5 procent. C1000 is de voornaamste verliezer, met een teruggang van 11,7 naar 11,5 procent. Overigens zat C1000 in het eerste halfjaar op basis van SymphonyIRI-cijfers nog op 11,4 procent. In de laatste zes maanden heeft de keten uit Amersfoort zich dus enigszins hersteld. Plus blijft gelijk op 6,0 procent.
Financieel directeur Huub van Rozendaal wil desgevraagd niet kwijt van welk onderzoeksbureau de cijfers afkomstig zijn. De marktaandelen zijn door de grote bureaus nog niet vrijgegeven en publicatie ligt altijd bijzonder gevoelig. Sligro Food Group steeg 0,1 procentpunt van 2,6 naar 2,7 procent. De groei zit bij Emté, de daling bij Golff.
Jumbo en Super de Boer
Jumbo en Super de Boer waren over heel 2010 even groot. Beide partijen zitten op 5,5 procent. Voor Jumbo betekent dat een stijging van 0,6 procentpunt, voor Super de Boer een afname van 1,0 procentpunt. Overigens zat Jumbo in december op een marktaandeel van 6,2 procent, meldde cfo Ton van Veen van Jumbo onlangs.Discount en Superunie
De harddiscounters – Aldi, Lidl en de winkelformules van Dirk van den Broek – zitten gezamenlijk op 17,8 procent. Dat was 17,9 procent. Volgens Van Rozendaal zijn er onderhuids wel grote verschillen. De rest van de markt – die bijna volledig bestaat uit Superunie-leden – komt uit op 17,5 procent. Dat was een jaar eerder 17,6 procent.Marktaandelen 2010
Formule 2010 2009 2008
Albert Heijn 33,5 32,8 31,3
C1000 11,5 11,7 13,2
Plus 6,0 6,0 6,1
Super de Boer 5,5 6,5 6,8
Jumbo 5,5 4,9 4,8
Hard discount 17,8 17,9 17,4
Sligro Food Group 2,7 2,6 2,7
Overigen 17,5 17,6 17,7
Bron: Distrifood